beertjerinke Geplaatst: 6 september 2013 Geplaatst: 6 september 2013 Hoi allemaal ik heb een indeling probleempje ik heb een moestuin van 20 bij 10 meter ik wil graag vakken maken maar nu de vraag mijn idee was dat ik om de vakken gras te leggen om zo de vakken te maken of is gewoon tegels beter ik wil graag een bioloschiche tuin te makenen vind tegels niet erg biolochishe er uit zien graag advies over de indeling op een biologiche manier rianne Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
weknow Geplaatst: 6 september 2013 Geplaatst: 6 september 2013 Hier wat gedachten en ervaringen: Gras is niet bepaald handig. Je moet het, alleen op de paadjes kort houden: veel werk met de hand en met een machine kun je er niet echt bij...zeker niet als je de bedjes verhoogt. Bovendien zal het steeds oprukken naar de bedjes en een schuilplaats bieden aan ongedierte, in ieder geval slakken. Zou ik dus niet doen. Zelf heb ik trottoirtegels...bevalt me prima, temeer omdat ik maar 2 hoofdpaden heb en de rest per jaar indeel: trottoirtegels leg ik dan los om alle plekjes toegankelijk te houden zonder de grond te hoeven te betreden, als een soort stepping stones. Andere opties zijn: gronddoek en daarbovenop houtsnippers (soms gratis/goedkoop te verkrijgen bij groenbedrijven e.d. of zelf hakselen) of boomschors (duurder).Ook kun je elk jaar je paadjes a.h.w. aanlopen: de meest "natuurlijke" vorm van een pad Dan hoeft er niets aangelegd/aangevoerd te worden. Als de waterhuishouding goed is, hoef je niet eens veel last te hebben van modder en door het belopen zal onkruid ook wel meevallen.Er zijn ook nog combinaties van bovenstaande technieken mogelijk. Kijk bijvoorbeeld eens op het blog van Jorg zijn moestuinseizoen. Edit: over dat tegels er niet zo biologisch uitzien, denk ik heel eenvoudig: het gaat niet om hoe het er uit ziet, maar om wat het is Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 6 september 2013 Geplaatst: 6 september 2013 Kijk ook eens hier : post75749.html?hilit=tuinpaden#p75749 Quote
beertjerinke Geplaatst: 7 september 2013 Auteur Geplaatst: 7 september 2013 Bedankt voor jullie advies Ik ga voor een tegel middenpad en kale paden tussen de bedden in Jullie hebben me goed geholpen rianne Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
harmony Geplaatst: 8 september 2013 Geplaatst: 8 september 2013 HOi Rianne, stoeptegels kun je vaak gratis afhalen (zie Marktplaats). Misschien vind je tegels niet biologisch, maar voor hergebruik is toch ook wat te zeggen?Groetjes, Monique Quote
mijke Geplaatst: 8 september 2013 Geplaatst: 8 september 2013 Als je voor verhoogde bedden gaat (zegmaar bakken van hout oid) dan kun je overwegen om de paden te laten begroeien met bijvoorbeeld loopkamille. Dit hoef je (als je de goede soort koopt) niet te maaien, en het groeit het beste daar waar je er op loopt; perfect dus om te zorgen dat je geen onkruid krijgt op je paden, want de kamille groeit er gewoon overheen. Aan de randjes, waar je minder vaak loopt, heb je kans dat het misschien wat omhoog kruipt, maar dit is (zo zegt Elisabeth de Lestrieux althans in haar boek ) vrij makkelijk bij te houden, gewoon afknippen met een schaar. Kruipmunt of kruiptijm kan ook, alleen zou ik dat alleen doen voor de paadjes waar je minder vaak loopt. Maar het ruikt wel heel lekker! Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar dat is mijn plan voor als ik een moestuin heb. Als je geen verhoogde bedden gaat maken zou ik het trouwens maar niet doen, dan groeit het zo over alles heen Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Bit Geplaatst: 8 september 2013 Geplaatst: 8 september 2013 Sorry, maar hier moet ik je echt wel tegenspreken. Loopkamille ( ofwel de Chamaemelum nobile ‘Treneague’ ) is ongeschikt om vaker dan eens in de week een voet op te zetten. Ongeacht op welke grondsoort, de plant verdraagt dat echt niet.Vaak wordt ook gedacht aan looptijm ( dat woord bestaat helemaal niet , dat heet dan kruiptijm ), dat misschien 'iets' meer betreding verdraagt. Laten we zeggen 3x in de week ?Beide soortjes heb ik ( overigens daarnaast ook nog Sagina subulata ) wel eens in de praktijk uitgeprobeerd. In vroegere tijden werden wel paden aangelegd met de loopkamille. Maar dat was nog in de tijd van het 1x in de week wandelen met een zonne-paraplu door de landschapstuin, of een zeer formele tuin ( het franse hof ) met tig tuinmannen die de tuin tip-top maakten voor die ene wandeling van de dame des huizes. Het lopen op de Kamille is ( zeker op blote voeten ) een genot ! Bloeit niet , dus geen bijen of hommels tussen de tenen Maar nee. Een geschikte plant voor een pad is het helaas niet, en wel zeker niet een pad waarvanuit gewerkt wordt. Quote
mijke Geplaatst: 8 september 2013 Geplaatst: 8 september 2013 Hm shit, daar gaat mijn mooie plannetje Weet je het echt heel zeker? Ik ben het in meerdere tuinboeken tegengekomen. Als vervanging van het gazon, waar best aardig op mag worden gelopen (de loopkamille dan, de kruipmunt en kruiptijm inderdaad niet). Even zoeken, de soort die Elisabeth de Lestrieux noemt is de niet bloeiende soort, zijnde Anthemis nobilis 'Trenaegue'. Die zou volgens haar juist floreren daar waar er het meest op gelopen wordt. Haar advies is 7 plantjes per vierkante meter. Mijn moeder heeft dit vroeger ook in de tuin gehad, waarbij een deel uit de tuin het pad over kwam kruipen, en het daar juist heel goed deed (mijn moeder maakte altijd de prachtigste tuinen van de wereld)! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Bit Geplaatst: 8 september 2013 Geplaatst: 8 september 2013 hahaha Elisabeth de Lestrieux ? Leeft die nog ?? ( nou ja, dát klinkt wat onaardig, duidelijk een grand-dame van stand wel ( op tuinengebied en goed eten ) , maar die moet nu toch wel 90 zijn of 100 ? ) Anthemis ja. Valt niet meer onder die familie dacht ik. Maar inderdaad dezelfde. Gazon vervanger ja, zoals lage tijm en ook bv die sagina. Iemand die een groen vlak wil, maar niet wil maaien kan voor zulke opties gaan. Maar is allemaal voor de mooie schijn: siertuin. Nee. Op lopen ? niet doen. En al helemaal niet als werkpad, wat het in de moestuin toch is. Wat Topic-starter zou kúnnen doen, is wél tegels nemen en dat in de ruimtes tussen de verhoogde bakken neerleggen verspringend in los verband. Tegels die je niet neerlegt aanvullen met een heel fijn soort grind op zandbed met daaronder gewone teeltlaag. In dat fijne grind dingen als deze loopkamille, tijm, sedums, sagina , Ajuga's, Dianthus, en nog heel veel andere poten. Kris kras, her en der.Je krijgt dan een verhard pad, wat langzaam dicht mag lopen met begroeiing en wat enigszins 'open' en beloopbaar blijft door de verharding.Of dat zo praktisch is ? Ik denk het eigenlijk van niet, maar als iemand toevallig zo veel tijd heeft als Elisabeth de Lestrieux, valt het een tijdje uit te proberen. Quote
mijke Geplaatst: 8 september 2013 Geplaatst: 8 september 2013 Haha, ik weet niet hoe veel tijd zij had, ik ken haar verder niet. Het boekje dat ik nu heb is het allereerste tuinboekje dat mijn moeder kocht, en waaruit zij heeft leren tuinieren. En tuinieren kan ze! Zo'n beetje alles wat ze kan heeft ze geleerd van Elisabeth de Lestrieux. Dus ik moet zeggen dat ik haar adviezen wel vertrouw om die reden. Mijn moeder kon met haar tuinen onze koophuizen in waarde laten verdubbelen. Nouja bijna dan Prachtig, het hele jaar door, overal precies geschikt voor wat er met dat hoekje tuin gedaan werd (spelende kinderen, huisdieren, zonnen, oogsten, bbq-en, zelfs de oprit kreeg ze groen). Dit boekje is specifiek voor kleine tuintjes, stadstuintjes, balkonnetjes, geveltuintjes etc. bedoeld. Leest heerlijk weg ook trouwens. Maar dat van die stapstenen noemt ze ook. Echter puur voor degenen die het gewoon niet over hun hart zouden kunnen verkrijgen om over die mooie plantjes te lopen, niet omdat het dan beter zou groeien ofzo. Overigens, bij permatuinen ben ik het spul ook al tegengekomen voor paadjes. Enfin, voor mij dus allemaal wijsheid van derden, en jij hebt er zelf ervaring mee, dat kan ik natuurlijk moeilijk tegenspreken Maar ik snap beertjerinke in ieder geval helemaal, ik vind paadjes van tegels ook echt niet leuk staan (en bovendien is het zo hard aan de voeten en kont als je ff op je gemakje wilt gaan zitten wieden). Er zijn toch nog wel andere opties ofzo? Bijvoorbeeld een pad aanleggen van houtsnippers, dat loopt net wat fijner en houdt net zo goed het onkruid weg denk ik? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
beertjerinke Geplaatst: 8 september 2013 Auteur Geplaatst: 8 september 2013 hoi ik heb de oplossing gevonden. deze stenen gekregen heeft geen tegel look laat foto's zien als klaar is Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
dsmit Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Ik zat zelf ook te twijfelen om een graspaadje te nemen. Maar misschien zijn tegels wel beter inderdaad! Bedankt voor de info allen Quote
Lenepeen Geplaatst: 15 september 2013 Geplaatst: 15 september 2013 Ik combineer het gewoon allemaal. Hoofdpaden zijn van gras. Breed dus makkelijk te maaien en bovendien doet manlief dit altijd. de kleinere paden zijn veelal tegels en stukjes met boomschors. Deze oplossingen zijn zo gegroeid zeg maar en bevallen heel goed. Ziet er best 'natuurlijk' uit. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.