lotte Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Dag allemaal, Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben namelijk nieuw op dit forum! Ik ben Charlotte, 17 jaar en ben gek op tuinieren. Vandaag heb ik verschillende zaadjes gekocht en een kasje, ik wil namelijk aardebeienplantjes, tomaatjes en watermeloenen kweken. Nu heb ik een paar vraagjes. Ik heb de aardbeienzaadjes (Baron Solemacher) gekweekt, en ik begreep dat die ong. een kiemtijd hebben van 15 dagen. Móet ik ze er daarna uithalen en in de tuin of potten stoppen, of kan ik ze ook gewoon in het kasje houden? Evt. overplaatsen naar een grotere kas? Die ik nu heb is ong. 40x25x20cm. Dan nog een vraagje over de watermeloenen, moet ik die ook eerst zaaien in een kas? En op de achterkant staat: zaaien per 2 zaden. Maar komen uit die 2 zaden dan 1 watermeloen? En moet ik die na een tijdje ook overplaatsen? Of mogen deze gewoon in de kas blijven? Als laatst, kan ik in mijn kasje aan de ene kant aardbeien zaaien en aan de andere kant Tessa tomaatjes? Of kan dat niet? Zoals jullie wellicht zien, heb ik nog niet ontzettend veel verstand van zaden kweken, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt! Greets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Hey Komen steeds meer jongeren hier zeg Me = 16 Denk dat het eerst belangrijk is om te weten: Waar staat het kasje? / Wat is de temperatuur ongeveer? Want voor zo ver ik weet ontkiemen vooral tomaten en watermeloenen alleen bij warmte (dus binnen huis) , aarbei weet ik niet zeker maar kan dacht ik het beste ook binnen. Uit 1 watermeloen zaadje komt volgens mij 1 plantje waar 1 of meerdere watermeloenen aankomen. Ik zou de plantjes hoe dan ook binnen zaaien in potjes/plastic bekertjes. Watermeloen dan per 2, aardbei kan denk ook wel wat meer in een bakje, maar bij de tomaat zou ik 1 zaadje per bakje/plastic bekertje aanhouden. Zodra het een beetje stevige zaailingen zijn (De ontkiemde plantjes van 8cm hoog ofzo), kan je ze denk wel naar buiten verplaatsen, maar hoe dan ook zou ik ze wel binnen huis zaaien, buiten is het naar mijn idee nog gewoon even te koud Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
lotte Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Hoi! Thanks voor je bericht. Mijn kasje staat op mijn kamer, daar is het overdag ong. 17 graden. Tenzij ik het in de zon zet, mag dit? Maar kan ik hier binnen ook de watermeloen zaadjes in een pot zaaien? Er zit dan niets overheen, is dat dan niet te koud? Want 's nachts kan het wel een graad of 14 op mijn kamer zijn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 In de zon zetten, zou je is moeten uitproberen en dan even met een thermometer'tje kijken hoe warm het is. Ik zaai meestal wel snel op 26 graden. Die watermeloen potjes, kan je toch ook er bij in je kasje zetten? Hoeven echt niet grote potjes te zijn hoor! Van die plastic weg werp bekertjes zijn denk het handigste Ik zou wel aanraden, zaai niet alles in 1x.. Als het mislukt, kan je kijken wat er fout ging, en kan je nog de andere zaadjes zaaien En denk dat het van de tomaat en misschien bij de meloen ook wel veel is om allemaal te zaaien, weet niet hoeveel ruimte je in de tuin hebt? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Hoi Lotte, Mag je de potjes niet ergens anders zetten waar het warmer is, bijvoorbeeld in de keuken (keukenkastje) of huiskamer? Watermeloenen (en tomaten in mindere mate) hebben wel de ruimte nodig om te groeien dus probeer daar rekening mee te houden als je ze gaat uitplanten. Ik zou je, net als dennis, willen aanraden om tomaten, meloenen en aardbeien binnen voor te zaaien. In plaats van 2 meloenpitjes in een potje doen zou ik 2 potjes met elk 1 zaadje gebruiken . Je mag best meer tomaten zaaien in een bakje, maar dan zal je ze na ongeveer 2 weken moeten verplanten (wij noemen dat verspenen) naar een apart potje per plant. De plantjes plant (of zet) je ongeveer midden mei buiten, of als je een grote kas hebt kan je de meloenen en tomaten een week of 2 eerder in de kas zetten. Ongeveer een week voor het uitplanten harden we de plantjes nog even af. Dat betekent dat je de plantjes laat wennen aan de omstandigheden buiten. De eerste twee/drie dagen zet je de plantjes alleen overdag buiten en haal je ze savonds weer binnen. De dagen daarna zet je ze ook 's nachts buiten. Let op alleen als de temperatuur het toelaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts