Claudia69 Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Tot het ongeveer verdubbeld is in volume, duurt hier gemiddeld een half uur. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Ik bedoelde dat dat de totale rijstijd is. Ik maak het deeg, doe het in de (wonderpan-)vorm, en dan laat ik het 2 uur rijzen. Dan in de oven/wonderpan, en bakken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Ik maak brood : 500 gr meel 350 ml water gist en zout en klein beetje olie en een eitje.Zout en gist mag niet bij elkaar.zout op de bodem meel dan gist.Als je het meel even warm maakt dan rijst het beter.'1 rijstijd 1 uur '2 rijstijd 1tussen2 uur. Ik dek mijn broden in de rijstijd af met een pedaalemmerzak.De bodem eraf knippen en dan heb je een grote vel of dubbel leggen.Als ik het in de oven doe 10 min op 240 graden dan de broden erin(3 tegelijk 1500 kg en 1050 ml water) en dan 35 min bakken. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Claudia69 Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Ik kneed mijn deeg eerst een paar minuutjes voor ik het zout erover strooi en verder in het deeg verwerk. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 juni 2012 Geplaatst: 25 juni 2012 Ik had erg mooi deeg, mooi gerezen, en daarna had ik er een mooie bal/bol van gemaakt. Die moest dan nog rijzen, en het is daarna als een soort van te dikke pannenkoek uitgezakt over de bakplaat Terwijl het echt mooi stevig en in een balvorm bleef toen ik klaar was met kneden.Grrr het is nog niet makkelijk hoor! Normaal bak ik in een vorm, en dat gaat wel goed. Maar ik wou nou wel eens een rustiek/ambachtelijk uitziend brood. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Claudia69 Geplaatst: 25 juni 2012 Geplaatst: 25 juni 2012 Misschien iets minder vocht gebruiken? Of minder lang laten rijzen (heb ik ook soms als ik te lang wacht).Ik heb er ff op gegoogled en vond de volgende bemerkingen en tips: Een te plat brood kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk was het deeg te vochtig en niet stevig genoeg om goed te kunnen rijzen. Oplossing: minder water nemen. Ofwel rees het deeg te lang en was de rek er al uit voor het de oven in ging. Oplossing: het brood in de oven plaatsen als het volume van het deeg verdubbeld is. Een derde oorzaak kan de temperatuur van het deeg zijn. Als je te warm water gebruikt, wordt het deeg te warm, rijst het te snel en zakt het weer in. Oplossing: kouder water nemen. Een laatste mogelijkheid is een te grote dosis gist. Daardoor rijst het deeg te snel en zakt het weer in voor het bakken begint. Oplossing: de juiste hoeveelheid gist precies afmeten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 juni 2012 Geplaatst: 25 juni 2012 Nou het was echt een mooie 'droge' bal deeg, die een uurtje had gerezen. Iets teveel gist zou kunnen, maar dat doe ik meestal als ik wat zwaarder meel gebruik. Zoals nu. 8 gram gist op 650 gram meel. Ik gebruik wel warm water... volgende keer eens anders doen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eva1986 Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Tweede keer rijzen, doe je dat ook buiten de oven? Ik laat het de tweede keer in de oven rijzen (als ik een "vloerbrood" maak). Dus ik maak na de eerste keer rijzen de vorm al die ik wil, en zet het dan in de oven, op net geen 50 graden. Laat het zo even staan, kwartiertje ofzo, en zet dan de hetelucht stand aan op 180°, zonder voorverwarmen ofzo laat ik het brood dan bakken. (rijst nog best lang door!) resultaat: Vandaag was vriendlief witte puntjes aan het maken (eerste keer groot succes, mannetje trots! ) Ook te lang laten rijzen, zakte als een pudding in... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Claudia69 Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Ik laat het gewoon op het aanrecht rijzen. Gist sterft af boven een temperatuur van 38 à 40 °C, dan moet je de temperatuur van je oven al goed kunnen regelen. Quote
RobO Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 He Jorieke heb je al eens een bakring geprobeerd voor je ambachtelijke broodje? je krijgt dan een soort koksmuts: ringvorm onderkant en bolletje er boven op; ring wel even goed invetten en voor een mooi korstje overall halen we de muts na het bakken uit de oven, smeren hem in met ei en stoppen hem zonder ring nog 5 minuutjes terug op 200 graden met ventilator aan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Nee RobO, nog nooit geprobeerd! Ik heb wel hele kleine bakringen, maar geen grote. Hebben ze die bij bijv. een Hema? Dan blijft er inderdaad net iets meer vorm aan. Tot het er overheen rijst en dan inzakt Dan krijg je een ingestorte koksmuts Ik heb gisteren maar weer mijn standaard methode toegepast. Deeg kneden, dat in de bakvorm, dat laten rijzen, en dan afbakken. De 2e rijs wil nooit bij mij. En dat levert een mooi en lekker dagelijks brood op Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 mijn bakring komt uit een kookwinkeltje, Cook&Co maar die zijn hier vertrokken. Misschien, als je wilt..http://www.bakzolder.nl/overige-bakbenodigdheden/bakring-verstelbaar_2814/ maar met een kleine springvorm kan het ook. Onze koksmutsen staan altijd fier overeind...ring van 15 cm diameter, 5 cm hoog met 500 g deeg (iets minder dan de normale 800 g voor onze bakblikken). 1e rijs 40 min op 30 graden, kneden maar niet killen, opbollen en de 2e rijs in de vorm ongeveer 40 min. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Ik bedacht me inderdaad dat het met mijn kleinere springvorm ook wel moet lukken. Ga ik proberen! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Kleine stenen bloempotjes in smeren met boter kan ook goed.Ik rijs mij brood altijd twee keer.1 uur en 2uur. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Zie hier mijn baksel: Stukken mooier dan de pannenkoek van laatst! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrid Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Mooi broodje zeg...ziet er smakelijk uit. Ik bak ook al jaren zelf ons brood, in het begin lukte het niet altijd, soms te droog soms te plat maar op een gegeven moment krijg je the hang of it en lijkt het niet meer te kunnen mislukken al zou je het willen.I heb een kitchen aid machine, dat is een mixer op een standaard en daar doe ik het kneedwerk mee..mijn handen deden vaak zo zeer van koeien melken en broden kneden en toen mijn man zo'n mixer voor mij kocht was ik snel overtuigd.Ook hier altijd een 2 rijs, of het waar is weet ik niet maar hier zeggen ze dat je de eerste keer de lucht uit het brood moet slaan omdat het giftige dampen zou hebben, nou lijkt mij dat onwaarschijnlijk, zelf heb ik het idee dat het brood wat luchtiger is na een 2 rijzing en zelfs een derde is geen probleem. Mijn deeg is trouwens niet nat..zoals ik ergens in dit draadje las, maar droog elastish. Quote
Astrid Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 correctie op mijzelf..ook niet droog...meer voelt klammig aan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Tja, mijn brood heeft juist na de 1e rijzing de meeste bubbels. De 2e rijs mislukt vaak, de boel blijft compact. En die giftige dampen zijn er niet hoor, we eten elke week een paar van die 1e-rijs-broden, en we leven nog Ach, zo klooien we wat aan, niet dan? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Die broden zien er heerlijk uit Eva & Jorieke Dat vloerbrood vind ik ook wel wat om zelf te maken. Jorieke, ooit gedacht aan een brood-bak-huisje buiten? Quote Good things come in small packages
RobO Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 He Jorieke Dat is toch een prachtig broodje?! Laat die 2e rijs maar zitten... Quote
Helly Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Hoe smaakte dat brood Jorieke? Lekker luchtig? Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Nou, het is niet eens erg luchtig. Als je supermarkt brood gewend bent, dan heb je op dit brood flink wat te kauwen Maar hij was al een stuk luchtiger dan de meeste broden die ik bak met een 2e rijs. Ik had laatst nog weer een sneetje supermarktbrood... wat een slappe hap zeg! Nee, dan hebben we liever een ambachtelijk compacter broodje. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Linda_hoogenboom Geplaatst: 17 juli 2012 Geplaatst: 17 juli 2012 Jorinke123- De reden dat uw brood niet zo luchtig is heeft met tijd en hoeveelheid gist te maken. Laat het lang staan om de gluten te laten ontwikkelen dan mag er niet te veel gist inzitten. Gluten houden de lucht vast. Deze komen door kneden of door lang staan. Dus wanneer u het s'avonds klaar zet om smorgens te bakken dan is er genoeg tijd voor de glutenontwikkeling. Vier uur is daar te kort voor en dus minder gluten minder luchtig brood. Zet u het een avond tevoren klaar verminder dan wel de gist, deze groeit vanzelf aan in de loop van de nacht. En wanner u er teveel gist in doet dan worden de gluten weer opgegeten door de gist. Dus zoek de balans tussen tijd en hoeveelheid gist. Ook kan het rijzen beter te koud (en iets langer) als te warm voor de kwaliteit en de smaak van het brood.Ik hoop dat u hier iets aan heeft. Quote Groetjes Linda & Lotte
Jorieke123 Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 Bedankt Linda, dat ga ik morgen even proberen. Rare vraag misschien: maar waar en hoe zet ik het deeg (in het broodblik) neer? Ik moet het blik afdekken neem ik aan? Maar waarmee? Want de boel rijst dan tegen die theedoek/het plastic/etc. Maar als je het niet afdekt, dan is de rek er toch gauw uit? Door het opdrogen van de 'korst'. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Linda_hoogenboom Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 De eerste rijs doe ik in een beslagkom, daarna giet ik het uit in een bakblik en laat het nog even flink omhoog komen. Afdekken voor de eerste rijs doe ik door het folie met zo min mogelijk lucht ertussen op het "beslag" te leggen dit plak vast, maar dat is niet erg, voor de tweede rijs doe ik folie dat ingesmeerd is met wat olie of water erover (afhankelijk van hoeveel ruimte ik in mijn vorm over heb), dan plakt hij niet vast aan het brooddeeg. Ik roer het niet meer tussen de eerste en tweede rijs ik giet het alleen over. Ik zal even foto's en een uitgebreide beschrijving maken wanneer ik vanavond alles klaar zet en morgen na het bakken als u dat wilt. Ik laat alles gewoon op kamertemperatuur staan rijzen, bij mij is dat gewoon in een hoekje op het aanrecht. Quote Groetjes Linda & Lotte
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.