appelsientje 60 Geplaatst: 24 oktober 2013 Geplaatst: 24 oktober 2013 Dit is m'n eerst seizoen dat ik tuinier met moestuin bakken, de bakken heb ik gevuld met potgrond compost en wat cocopead.Telkens als er een vak vrijkwam heb ik er een schep compost bijgedaan. Maar wat ik me dus afvraag of compost als bemesting wel voldoende is.Ik doe bij de groenten die er lang instaan na verloop van tijd nog wel een extra schep compost bij.Is het misschien een goed idee om er bijvoorbeeld bij het begin van het volgend seizoen wat moestuinkorrels aan toe te voegen?Ik ga de bakken verder nog wat bijvullen en de grond opnieuw doorelkaar mengen. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
weknow Geplaatst: 24 oktober 2013 Geplaatst: 24 oktober 2013 @ Appelsientje. Of alleen compost voldoende is ligt aan welke gewasjes je teelt en aan het soort compost dat je gebruikt. In zo een bakken gebruik je de grond en de voedingstoffen die daarin zitten nogal intensief. In een grote tuin is er meer grond en meer omliggende grond waaruit de planten voeding kunnen halen en mogelijk ook een humuslaag die geleidelijk voeding blijft geven. In bakken is die reserve er niet. Dus zul je moeten aanvullen wat de planten gebruiken. Af en toe extra compost tijdens het seizoen helpt daarbij al veel. Prima! Daarmee hoef je niet zuinig te zijn. Overbemesting zal niet zo gauw gebeuren. Sommige groenteplanten vragen niet zo veel en daar zal dit voor volstaan. Ik noem maar wat: uien, radijzen, boontjes, bietjes, sla...die doen het waarschijnlijk prima met alleen geregeld extra compost.Maar andere gewassen zijn grotere eters en hebben toch wel wat meer en extra nodig om goed aan de groei te blijven: bijvoorbeeld alle koolsoorten, alle vruchtgroenten zoals tomaat, augurk, courgette; prei, aardappels, mais. Wat handig zou kunnen zijn dan is gedroogde mest(korrels) zoals koeienmest of gemengde mest (Ik gebruik zelf een biologisch mengsel van koe-, kippen en paardenmest dat in Belgie verkocht wordt). Maar ook in Nederland zijn er pakken biologische groentemestkorrels in de handel. Daarin zit in verhouding wat meer kalium, dat voor veel groenten wel goed werkt. Bij de hongerige gewassen kun je dan zo nodig een paar handjes extra hiervan onder de grond mengen. Het ligt ook wel aan welke compost. Als je compost koopt of bij de milieustraat haalt, zal er waarschijnlijk niet veel voeding inzitten. (Bij gekochte: kijk op de zak of voedsel is toegevoegd). Maar ik meen te weten dat je ze ook zelf maakt. Als je daarbij ook mest mee composteert is de voedzaamheid toch al wat hoger, dan wanneer het alleen maar plantenafval uit de tuin is. Moeilijk om precieze handleiding te geven over hoeveel extra.... Dat kun je zelf wel wat inschatten aan de hand van de resultaten. Staan je groenten over het algemeen gezond en heb je een behoorlijke oogst, dan ben je goed bezig. Zie je vaak gebrek-verschijnselen of staan je gewassen te kwijnen, dan roepen ze om extra eten. Met andere woorden: je eigen ervaring helpt je ook om dit in te schatten. Ik hoop dat je aan deze reactie wat hebt....?! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelsientje 60 Geplaatst: 24 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2013 Jazeker hartstikke bedankt voor dit duidelijke antwoord! En het is ook eigenlijk logisch, voeding in de bakken raakt ook sneller op dan in de volle grond.Ik heb zelf nog geen compost, het gaat nu wel sneller ik heb een groenten man waar ik afval groenten van krijg, het gaat nu lekker snel!Plus af en toe wat kippenmest gecombineerd met laagjes stro. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Missmass Geplaatst: 25 oktober 2013 Geplaatst: 25 oktober 2013 Ik gebruik nooit compost. Ook nooit gedaan en heb elk jaar weer een geweldige opbrengst.. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
weknow Geplaatst: 25 oktober 2013 Geplaatst: 25 oktober 2013 Ik gebruik nooit compost. Ook nooit gedaan en heb elk jaar weer een geweldige opbrengst.. Uh...ja...en wat wil je daarmee zeggen dan? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Missmass Geplaatst: 25 oktober 2013 Geplaatst: 25 oktober 2013 Nou, dat dus. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Missmass Geplaatst: 25 oktober 2013 Geplaatst: 25 oktober 2013 Eigenlijk niets. Ik mest alleen de tomaten en paprika's wat bij met koemestkorrels en hou alles heel goed onkruidvrij, maar verder gebruik ik geen 'hulpmiddelen'. Ik moet er wel bij zeggen dat ik best een klein tuintje heb hoor, en ook veel in potten en bakken heb staan, maar dan nog. Alles doet het super. Ik heb dan ook altijd vraagtekens gezet bij het gebruik van compost e.d. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
malouis Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 (aangepast) In de potten doe je ieder jaar nieuwe potgrond?En hoeveel jaar oogst je al groente uit de volle grond? 26 oktober 2013 aangepast door Gast Quote
Jorg Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Een bijzondere manier van denken missmass Wij moestuinders mesten veel te veel (volkstuinen zijn een van de zwaarst bemeste gronden). Helemaal geen organische stof (compost, mest, blad, wortels laten zitten, planten laten staan etc) toevoegen gaat vrijwel zeker leiden tot problemen als uitputting en problemen met je bodemstructuur en bodemleven. Een ander verhaal is het als je elk jaar de potgrond vervangt en/of leegt boven je tuin. Dan voeg je toch iets toe. Maar waarom zet je eigenlijk vraagtekens bij het gebruik van compost en het gebruik van hulpmiddelen? Quote
Missmass Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Ja, ik vul wel elk jaar de potten en bakken met nieuwe, verse potgrond, dat wel. Ook heb ik 2 grote moestuinbakken (van steen, en volle grond eronder) waarvan ik gedeeltelijk de grond elk jaar vervang. In de volle grond kweek ik pompoenen en komkommersoorten en aan die grond doe ik nooit iets behalve het onkruidvrij houden. De reden dat ik nooit aan compost e.d. ben begonnen is omdat ik me echt niet kan voorstellen dat ik nog meer zou kunnen oogsten. De planten doen het echt ontzettend goed en ik kom letterlijk om in opbrengst, dus ik begreep al dat gepraat over compost nooit. Ik heb lang gedacht dat dat alleen nodig was op volkstuincomplexen waar de grond wellicht wat uitgeput was van het vele verbouwen. Alleen die planten waarvan bekend is dat ze wel wat mest kunnen gebruiken (zoals tomaten en paprika's) geef ik af en toe wat koemestkorrels, maar meer doe ik niet aan grondbewerking/verbetering. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Kruidje Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Nou ja, als je ieder jaar alle potgrond vervangt zit je dus wel te bemesten of beter: je laat het doen door de leverancier van de potgrond. Verse potgrond is namelijk precies goed bemest... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
loes Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 maar meer doe ik niet aan grondbewerking/verbetering. jij vervangt de oude grond door nieuwe grond + voeding.een ander laat de grond liggen en voegt alleen voeding(bijvoorbeeld compost) toe.als je het zo bekijkt doe jij juist meer Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.