Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Welke azijn.... Ik heb alleen nog wijn met wat moer erop staan, zeker nog niet de volle rode wijn azijn die ik wens... die heeft nog tijd nodig.

Voor het kweken van appelazijn heb ik verder geen belangstelling... het gaat om de Rode wijnazijn.

Geplaatst:
Ik vraag mij af wat doe jullie met het azijn?

Alleen in het potje late staan?

Mij gaat het dus in 1e instantie ook om de rode wijn-azijn. Mijn moer staat en gaat wel de goede kant op geloof ik ( of misschien is het meer de hoop ), maar gaat echt langzaam. Ik denk dus nu te zien dat de moer in de pot die ik via Jet verkregen heb, iets groter is ( minimaal , maar toch ) dan een week of 6 geleden. Hij staat nu ook warmer dan in het begin, want inderdaad; hij moet wat warmer staan. Niet té warm , want hoe langzamer, hoe lekkerder hij schijnt te worden ( slow-food he ? )

De wijnazijn ga ik als hij echt zo ver is ( met een maand of 3 es proberen ? ) inderdaad gewoon gebruikt worden Thea. Natuurlijk.

Jij neemt elke dag een lepeltje. Maar van de appelmoer-azijn he ? Die is bij mij ook al lang zover. Heb inmiddels 3 potjes staan met stukjes moer. Ter ombouw in wijn-moer. Dat gaat dus veel langzamer blijkt.

Dacht niet eigenlijk dat bij één van ons de wijn al zover is toch ? Behalve bij Nynke, maar dat is dan ook een appelmoer waar véél aandeel appel en scheutje bij scheutje, steeds meer wijn bij is gegaan. Die is ook veel meer roze dan rood nog. Maar die gaat écht goed !! ( zelf gezien vorige week )

Mijn manier is een stukje appelmoer in veel rode wijn. Vandaar.

Wat mijn doel is ? een dikke bijna dunne-honing-dikke azijn. van rode wijn. Zeg zoiets als balsamico ( = een heel ander proces en ander uitgangsproduct ) maar dan weer anders.

Geplaatst:

Als ik dus van mijn eigen rozebottelwijn een beetje in een potje giet en er een kaasdoek over trek,zou er een moertje in kunnen gaan groeien? Maar wat voed ik die dan?

Ik had nadat mn dochter het vorige experiment weg had gegooid,niets meer opgestart.En was ff druk met andere dingen.Maar nu ga ik er weer voor.

Bij de tuinen is de bio appelazijn deze week in de aanbieding hier.

Geplaatst:

Weet nu even niet of je op die azijn ook een moer kan laten groeien of dat je dat alleen op de appelsap kan doen... Op de appelsap gaat het het snelst...

Dan kan je op die bio-appelsap bijvoorbeeld een moer laten groeien en als die groot genoeg is kan je daar een stuk van op je rozebottelwijn leggen om zodoende rozebottelwijnazijn te maken...

Die voer je dan met je rozebottelwijn (dus eerst een laagje wijn met de appelazijnmoer, en als de moer aanslaat dan bijvoeren met de wijn)...

De moer moet net onder het oppervlakte blijven drijven dus mag eigenlijk niet naar de bodem zakken...

Geplaatst:

Dank je wel,ik heb nog even op de link geklikt,maar het kan wel met azijn

Appelazijn "met de moeder" kant en klaar kopen?

Dat kan! Als je in Nederland appelazijn koopt dan wordt de term "met de moeder" alleen niet meer gebruikt. Wil je jezelf de moeite van het zelf maken besparen en dus liever appelazijn "met de moeder" kant en klaar kopen, kijk dan op het etiket naar het woord ongepasteuriseerd (en eventueel natuurtroebel.) Staat dat er niet op dan kun je ervan uitgaan dat er geen moeder inzit. (lees: moedervlokjes, datgene wat het natuurtroebel maakt).

Ik ga s kijken bij de tuinen,en anders ff sap weer halen.

Geplaatst:

Leuk Indy ! Laat maar foto zien wanneer de moer zich bij jou gevormd heeft dan. Ga je alleen op appel doen , of ook op rode wijn ?

Foto's en data tegen die tijd !

Geplaatst:

Nou,de azijn is in ieder geval hier niet,dus heb nu appelsap. Daar eerst maar even een moer op laten komen.Dan kijk ik of ie wel rozebottelwijn(azijn?) wil. Nu zag ik vanmorgen bij mijn schoonmoeder in de kast een witte natuurazijn,met een klein drijvend vliesje,en vlokjes in de azijn.Zou dat een beginnend moertje zijn??? Zo ja,dan is ze die fles dus kwijt.

De fles was nog niet open geweest,staat er al een hele tijd.

Geplaatst:

6 januari heb ik een glas van de originele azijn..appelazijn toegevoegd aan mijn rode wijnmoer..die van oorsprong weer appelazijnmoer was en niks deed. In een hoog tempo hebben zich twee moeren gevormd. Op de foto`s zien jullie de originele moer die in stukken is geknipt en dus niet rond zijn..en dan twee ronde jonge moeremadammekes..waarom het er twee zijn weet ik eigenlijk niet, maat toen ik ze oplepelde met de achterkant van de pollepel bleken het er twee te zijn...het werkt dus goed IMG585916071391008213.JPGIMG585857681391008212.JPGIMG586024591391008214.JPGnu!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Sorry, ik snap er geen ene moerwoordspelingvan ...

Wat moet je ermee, waarom al die moeite .

Ben al aan t lezen geweest, maar snap er niks van,

Heb eigengemaakte appelsap staan met vlokjes zoiets

En kun je daar dan azijn van maken

Geplaatst:

Zie dit topic.

Verder kan je ook een aantal linken die iedereen geeft in dit topic eens doorkijken ? Is allemaal niet zó ingewikkeld hoor.

Het hebben van een moer, is wel iets wat een beetje in onbruik geraakt is ja ( érg slow-food ) iets van vergeten kennis, vergeten gebruik

Geplaatst:

Jazeker Erny,die gaat mee hier Dat zie ik dan wel weer.

Potje appelsap staat met een panty op zn koppie onder de trap.Nu ff 2 weken de tijd geven om te bubbelen.

Geplaatst:
Potje appelsap staat met een panty op zn koppie onder de trap.Nu ff 2 weken de tijd geven om te bubbelen.

Is het daar wel warm genoeg?

Prachtige moeren op de foto's zeg !!!

Geplaatst:

Net maar even gaan kijken naar de moeren die er bij mij staan.

1.De appelmoer ( de oorspronkelijke nog , van Jet gekregen appelmoer , met dat deel niks gedaan , alleen appelsap erbij en dat ding ging als een tierelier ) is totaal opgedroogd. Geen vocht meer te bespeuren: alles verdampt. Zag er nog enigszins glimmend-vochtig uit. Heb er wijn over gegoten en weer weggezet. Ding zou wel eens overleden kunnen zijn. Hij ging ook wel érg hard. Te lang niet naar gekeken dus.

Nou, das alvast 1 dikke fout

2. Dan de pot met stukje appelmoer en restjes goede oude wijn: Die gaat nu eindelijk . Hè Hè !! Is nog wel een klein begin, maar duidelijk.

Ook deze pot heeft heel veel verloren aan vocht. Niveau is behoorlijk gedaald. Heel voorzichtig ( met houten lepel aan de rand van het oppervlak , er wijn in laten lopen. Tot oude niveau.

3. De oorspronkelijke gekregen fles van Jet met rode-wijnmoer. Daar was lang niks aan te zien. De moer, waarvan Jet echt overtuigd is dat ie er ook inzat, was uit het zicht verdwenen door de reis en door de donkere wijn niet te bekennen. Maar daar zit nu eindelijk ook echt iets van een dun velletje op. Die heeft veel minder vocht verloren. Niet bijgevuld.

4. Dan heb ik nog een hoeveelheid gewoon oude goede wijn staan in een bak, met linnen doek er over. Die staat. Meer niet te zien. Ruikt inmiddels wel. Staat ook nog niet zó lang hoor. wel iets bijgevuld.

Geplaatst:

Jee,jij bent echt de koninginnemoer Heb je de potjes donker staan? En zo met het dekseltje dicht kan dat? Ik las op mn link dat een waterslot handig is?

Geplaatst:

Nu met de dikke moer ,maar daar voor in de vensterbank op het zuiden met de deksel los.

zodra de moer erop komt gaat de deksel dicht.En zodra de moer bijna 1 cm is gaat hij naar de bijkeuken,waar het 10 graden is,en donkerder.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hee Bit, zonder de toebedeelde codes te vermelden is er natuurlijk niet bij te houden wat er aan de hand is... en dus de resultaten van ons oozo nót wetenschappelijk experiment ook niet....

Dus... wie zijn jouw moerexperiment 1.2.3..4.? Please me...

En Indy, jouw experiment krijgt dan de code I0-AS mee (Indy-starter- 0 -Appelsap).

Geplaatst:

Ok, ik ga m ff noteren

Februari-02949471391528551.jpg

Hier was ie vers,uit de fles.

Goed,deel 1: na een aantal dagen onder de trap,de eerste schimmel er op. Da's dus te donker. Schimmel weggemikt.

Nu m maar in de vensterbank gezet, hopelijk werkt dat dan.

Geplaatst:

Gistingsfles 5 liter, met een vergeten restje simpele zelfmaak wijn (suiker, water, gist, paar voedingsstoffen)

IMG0333k68811391530725.JPG

Heb ik nou toevallig een prachtige azijnmoer gekweekt?

(ik vertrouw het voor geen meter, en ik ga het weggooien: het doet me teveel denken aan iets aflatoxine-achtigs)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...