Groentje Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik zit met een vraagje en waar anders dan hier om hulp vragen??? Wat is de beste manier om basilcum van zaadjes naar plantjes te krijgen?Lief praten tegen de zaadjes of ze onder mijn kussen leggen hielp niet Even serieus...Hoe kan ik ze het beste zaaien, kiemen etc? Alvast bedankt voor alle tips en trucs! Quote
arjanm Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik zaai ze altijd gewoon simpel in een bloempotje met potgrond op de vensterbank. Heeft tot nu toe altijd gewerkt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Potje met potgrond, zaadjes er op (niet toedekken) en lekker nat spuiten met een plantenspuit. Dan een boterham zakje over het potje om een mini kasje te maken. Paar gaatjes in het zakje, en in de zon zetten. Met een kleine week heb je baby plantjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Groentje Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 en wat voor bakje is het slimst?bakje bloempot iets anders? Quote
hansm Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Als er maar een gat onderinzit of dat je gaatje onderin maakt. Quote Players only love you when they're playing.
dennislp Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 ik denk mijn plantjes wel altijd af, de zaadjes.. zie geen verschil met niet afdekken. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
RvO Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 ik denk mijn plantjes wel altijd af, de zaadjes.. zie geen verschil met niet afdekken.De meeste plantensoorten zijn 'donkerkiemers', sommige soorten zijn 'lichtkiemers'. De namen zeggen genoeg lijkt me. Als basilicum een lichtkiemer is, beter niet afdekken. Btw aardbei is een lichtkiemer, toen ik dat eenmaal doorhad kiemde de zaadjes wel goed. Kan dus echt een verschil maken. Edit:Ik vond dit overzicht met licht/donkerkiemers. Morgen eens verder kijken, voor nu welterustenhttp://tuinzaden.info/zaaikalender/kruiden/ Quote
Jorg Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Nog een tip voor het oogsten (uit een ander topic): Pluk regelmatig jonge blaadjes uit de toppen en knijp zoveel mogelijk de groeitop eruit, zodat een bossige groeiwijze ontstaat. Als men bij het afknippen van de bladeren twee stel bladeren vanaf de grond gerekend laat zitten, is een tweede oogst mogelijk. Wat ik ook een gave tip vind is om basilicum te telen naast tomaten. Dat ga ik dit jaar proberen in mijn tomatenkas, lekker warm en weinig wind waardoor ik direct in de volle grond kan zaaien. Schijnt naast de lekkere geur ook te werken tegen vliegende insecten... Quote
Juna Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Ik weet niet of het een goede tip is (want iedereen bedenkt het waarschijnlijk zelf al) maar je kan best veel zaden bij elkaar doen. Ik heb hier een pot staan met 5 basilicum plantjes erin, omdat ik dacht dat het meer uitgebreide planten zouden worden en er dus maar 5 zaaide lol. Nu zijn het dus 5 stengels met blaadjes eraan, prima qua gezondheid maar als ik het wil eten is het wel 'erg' snel op Volgende keer ga ik dus heel veel meer zaaien. Quote
jasmin Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Ik weet niet of het een goede tip is (want iedereen bedenkt het waarschijnlijk zelf al) maar je kan best veel zaden bij elkaar doen. Ik heb hier een pot staan met 5 basilicum plantjes erin, omdat ik dacht dat het meer uitgebreide planten zouden worden en er dus maar 5 zaaide lol. Nu zijn het dus 5 stengels met blaadjes eraan, prima qua gezondheid maar als ik het wil eten is het wel 'erg' snel op Volgende keer ga ik dus heel veel meer zaaien. ff wat meer geduld, mevrouw... die stengels met blaadjes worden nog planten... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
vrouw_hooivork Geplaatst: 3 april 2011 Geplaatst: 3 april 2011 vind het wel een gevoelig plantje, hoop dat het me dit jaar lukt ze mooi groot te krijgen en te houden, misschien zelfs zo lang dat ze wat verhouten.. Quote
dennislp Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 mijn (nu ongezonde) supermarkt plantjes , jaar oud denk, zijn ook al groot deel verhout Het klopt toch dat je bij basilicum de blaadjes eigenlijk niet mag aanraken?(vetten van je huid veroorzaken zwarte plekken op de basilicum ofzo dat t was?) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.