Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wie heeft er voor mij tips op mijn eenruiter ramen te repareren. B.v.

- ik heb legen goede houten ramen zonder ruit. Hier wil ik een ruit in zetten waar moet ik op letten.

- hoe haal ik een eenruiter uit een houten omlijsting. en waar let je dan op.

- hoe repareer je de houten omlijsting.

- Welk hout gebruik je er voor de omlijsting.

- zijn mensen die hun eenruiters houtwerk een behandeling geven. En zo ja met wat.

Of kort om heeft er hier iemand de ervaring in het repareren van de eenruiter ramen. En wil graag zijn (vakmanschap) doorgeven.

Gr. Simke

Geplaatst:

als de omlijsting nog goed is kun je er zo nieuw glas inschuiven

check even of de hoeken nog goed vast zitten en of alles nog haaks is (de diagonalen moeten even lang zijn)

meet een ander precies gelijk raam op voor je nieuwe glas (dikte breedte hoogte) het nieuwe glas moet makkelijk in de sponning kunnen schuiven, dus het is iets kleiner dan de ingefreesde sponningrand (omdat het glas aan de bovenkant vrij ligt kun je daar het makkelijkst meten)

maak de borglatjes onder en boven los;

maak de sponning schoon en smeer eventueel in met een plantvriendelijk beitsje

schuif de sponning voorzichtig over het glas heen en maak de borglatjes weer vast

(om eerlijk te zijn, soms heeft de boer in de buurt nog ramen te koop voor minder dan de glaskosten)

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi

Bedankt voor je antwoordt het is meer dat ik dus verrot houtwerk heb en nog goede houten lijsten waar ik het glas dus zo in kan schuiven. Na de controle die je hebt opgegeven. een goede tip om eerst even de ramen dan te bietsen. Zo ik kan aan de slag als het dit weer blijft.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic