vercouluh Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Hey, Een familielid van mij heeft een aantal lama's. Zelf bemest hij met hun keutels zijn tuinen. Ik zat hier ook aan te denken, is dit aan te raden voor mijn fruitbomen? Roy Quote
kroongj Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Als ik even google: Bron: http://www.hidog.info/LlamaManure.html Lamamest: 1.7 %N (stikstof0.69% P (Fosfor)0.66% K (Kalium) Fruitbomen willen volgens mij:0,5% N0,3% P0,8% K Ik heb zelf geen ervaring met Lamamest en fruitbomen. Het lijkt mij dat er te veel stikstof en fosfor in de mest zit. Er zijn ongetwijfeld ervaren fruittelers die hier meer over kunnen zeggen op dit forum. Quote Groet, Geert-Jan
weknow Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Eerst (mee) composteren?! Sowieso te prefereren boven verse mest gebruiken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Vraag ook even of het jonge, minder jonge of oude mest is. Met de eventueel oudste mest zou ik erg blij zijn. De jongste op de composthoop, wat Weknow zegt. Onder mijn fruitbomen leg ik een laagje oude paardenmest. Die evntuele procenten meer of minder, daar stoor ik me totaal niet aan. Ik strooi in april wat kalium extra. Quote
RobO Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 ja, bij die lage percentages (van oude mest neem ik aan?) heb je geen risico op verbranden en de bomen nemen toch wat ze nodig hebben, niet wat ze krijgen(geldt ook voor sommige kleinkinderen trouwens...) Quote
vercouluh Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Dankje voor jullie reacties. Het gaat om verse mest, is het erg om hem vers te gebruiken? en wat voor verschil maakt dit? Quote
RobO Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 iha bevat verse mest teveel onverteerde stoffen die nog niet bruikbaar zijn voor je planten; onze vriendjes moeten ze eerst afbreken tot nitraten en fosfaten die de plantenwortels wel kunnen opnemen Soms, maar ja bij lama's ook???, zit er teveel urine in verse mest zodat er teveel direct oplosbare stoffen in zitten en de plantenwortels verbranden = kapot gaan door de te hoge osmotische waarde Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.