geedee Geplaatst: 29 januari 2014 Geplaatst: 29 januari 2014 De zaadjes moeten 3 weken in de koelkast. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 januari 2014 Geplaatst: 29 januari 2014 Jet mag ik van jou nog wat zaadjes van de Haricot Coco?Ik wil wel eens een keer een droogboon proberen. Quote
beertjerinke Geplaatst: 29 januari 2014 Geplaatst: 29 januari 2014 Ik zou wel graag wat bonen soortjes willen proberen(stel maar een leuke boon voor) mijn dochters zijn bonen gek heb dit jaar alleen stamslaboon dubbele witte gehad wil voor de verandering voor mij(die bonen kwamen me neus uit 2x per week) wel eens wat anders proberen Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
appelvrouw Geplaatst: 29 januari 2014 Auteur Geplaatst: 29 januari 2014 Natuurlijk Angela ! Hoeveel zaadjes wil je? Rianne, de haricot Chataigne zijn bruine droogbonen en de Harocot Coco witte droogboon. Beide fijn van smaak.De flageolets zijn klein met kleine opbrengst maar o zo lekker..Fortex zijn lange sperziebonen. Je kunt van alles wat krijgen als je wilt? Ik kan nog wel kijken naar meer soortjes, ik heb een heleboel soorten, helaas geen paarse stokbonen meer...Mag ik wat beugels voor zware tomatentrossen van jou? IK weet niet precies wat ik me er bij voor moet stellen, maar heb wel vaak van die zware kniktrossen..die ik dan met touwtjes omhoog bind..dat zou gemakkelijker moeten kunnen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Is 10 genoeg voor een leuke opbrengst? Quote
beertjerinke Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 wat fijn een paar andere bonen eten van de zomer doe maar een paar stuk of 10 en dan 2 rassen die jij mij aanbeveelt Ik neem tros beugels mee voor je TrosbeugelsIn de tomatenteelt worden trosbeugels gebruikt ter ondersteuning van de trossen. De beugel wordt om het steeltje van de tros vastgezet. Hierdoor is de kans kleiner dat de tros zal doorknikken Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2014 Auteur Geplaatst: 30 januari 2014 Is 10 genoeg voor een leuke opbrengst?Nee dat vind ik niet...maar ik zaai altijd grote hoeveelheden. Ik doe er 40 in een zakje ok? Kan je overnieuw zaaien, het volgend jaar zaaien of wat weggeven... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2014 Auteur Geplaatst: 30 januari 2014 Rianne( zo heet je toch?) Je hebt al Haricot chataigne gekozen. Dit is een droogboon die je pas eet als de peulen verdroogd zijn. De bonen uit de peulen van de haricot coco kan je ook half droog eten en invriezen..je eet dan je droogbonen vers. Dat is dus allemaal in het najaar en niet in de zomer. Hetzelfde geldt voor de flageolet. Alleen de fortex (dat is een stokboon) eet je in de zomer. Die beugels lijken me heel handig, graag! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
beertjerinke Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Klopt ik heet rianne voor de boontjes en de beugels heb ik voor je liggen Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2014 Auteur Geplaatst: 30 januari 2014 Rianne: Dus voor de zekerheid: Behalve de haricot chataigne krijg je haricot coco( hoog, stok, droogboon) en fortex ( hoog, stok, groene lange sperzieboon)..of wil je liever de flageolet(alle drie kan ook hoor)? Voor Iedereen: ik heb net nog wat rode topinambour geoogst..deze is kleiner dan de bonkige gele maar ook veel gladder..meer als een aardappel. Dat is dus gemakkelijker schoonmaken. Ik plant er een stuk of 4 in potjes..voor wie wil. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Is goed Jet, kun je ze eigenlijk ook als snijboon eten?Of zeg ik nu iets heel doms? Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2014 Auteur Geplaatst: 30 januari 2014 Nee volgens mij niet. Je kunt ze dus wel half droog eten zoals ze dat hier noemen..als de peulen beginnen te verkleuren eet je de vers gedopte bonen uit de peul..of vries je die in en eet ze later..20 minuutjes koken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
SuusP Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Ze staan niet op je lijstje maar ik ben zo brutaal om toch te vragen . Heb je misschien zaadjes van pompoenen te ruil? Ik zou graag Jack-be-Little en/of Rouge vif d'Etamps uitproberen. Iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook. Kun je me daaraan helpen? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2014 Auteur Geplaatst: 31 januari 2014 Een groot verschil tussen deze pompoensoorten! Rouge vif d@ Etampes daar heb ik wel enkele zaadjes van. Verder eventueel van de Halloweenpompoen Jack o Lantern...die ander Jack heb ik niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
SuusP Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Groot verschil in pompoenmaat inderdaad. Ik hoop de Jack be Little in een boompje te laten klimmen, daarom zijn kleinere vruchten wel handiger. En ik heb een zwak voor grote 'cinderella' pompoenen, vandaar de Rouge. Als je een paar zaadjes van die laatste kunt missen dan graag. Die Jack die komt dan wel op een andere manier Edit: als ik er 1 plant van op kan kweken is het genoeg hoor (ik weet niet wat het kiempercentage is, maar 3 zaadjes zal toch wel voldoende zijn?) Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Esthe76r Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Jet, ik neem wat koolsoortjes voor je mee. Heb je nog eierdozen nodig? Mag ik van jou een aloe vera plantje en misschien een lekker boontje? Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2014 Auteur Geplaatst: 31 januari 2014 Hoi Esther! Je mag zeker een Aloè en een boonsoort..wil je de Chataigne d` Echenans? Dat is voor mij de aanrader van het jaar. Kijk even bij mijn vraaglijst..ik krijg al behoorlijk wat koolsoorten..maar ik zou nog graag spitskool..rood of wit. Verder nog wat knolselderij of bleekselderij..brave Hendrik..enz.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Esthe76r Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Hey Jet, ik ga kijken voor brave hendrik voor je. En voor een koolsoort die je nog zoekt. En die eierdozen? nog nodig? Quote
Esthe76r Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 En die boonsoort vind ik prima hoor, leuk weer eens wat anders Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2014 Auteur Geplaatst: 31 januari 2014 Dank je wel. Nee eierdozen heb ik nog zat...de buren voorzien me tegenwoordig Ik zet je voor de Aloë en de bonen op de lijst! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 2 februari 2014 Auteur Geplaatst: 2 februari 2014 Ik heb nog wat aan te bieden en wat te vragen.. Ik heb 3 x een plant onsterfelijkheidskruid ( Jiagolan) over en ik kan voor wie wil behalve rode topinambour ook gele in een potje stoppen.Verder kan ik ook plantjes St. Janskruid uitgraven.Zonnekroon (Silphium perfoliatum) is een drachtplant voor (honing)bijen, wilde bijen en bijenteelt. Ik kan er verschillende stukken van afsteken. Behalve de St. Jansui heeft Lie ook de braam doodgemaakt..ik heb er nog wel een maar wil er ook een of twee aan de andere kant van de pergola..heeft er iemand stekjes doornloze bramen over?Zaait er niemand Artisjokken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 Braam moet ik even voor je kijken ik heb de mijne verplaatst en nu komen op de oude plek nog regelmatig bramen naar boven. Soms midden in de kas Quote
jasmin Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 Ik heb ook nog enkele planten Yakon te vergeven... Yeah, dat lijkt me wel wat, een Yakon. Als ze nog steeds te vergeven zijn. Hoeveel is de oogst nou van een plantje? Ik las ergens tien kilo in november, maar het leek me zo'n indianen-vis-verhaal... en een stekje Jiagulan lijkt me ook wel wat. Net gegoogled.. makkelijk te stekken... en zoete thee krijg je ervan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 Behalve de St. Jansui heeft Lie ook de braam doodgemaakt.. Dat is vakmanschap, want ik heb nog nooit een braam doodgekregen... hooguit steeds platsnoeien en bedwingen.. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 3 februari 2014 Auteur Geplaatst: 3 februari 2014 Klopt Jasmin..maar dit was dan ook nog een ministekje..aan de pergola waar we onderdoor lopen..de tweede al die het niet heeft overleefd. Bij de volgende (Als dat lukt Angela maak je me blij) zet ik er een gaaskooitje om. Ik schrijf je erbij Jasmin voor de Yakon ( ik had wel enkele kilo`s van een plant) en de Jiagolan..een supergemakkelijk plantje, en inderdaad heerlijk in de -kruiden-thee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.