kris1984 Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 (aangepast) Misschien kan iemand me helpen met deze vraag. Ik zag op internet een dubblekweekbak staan.Is dit handig? Een kast heb ik geen ruimte voor. Ook al zou ik zoooooo graag willen . Voorig jaar heb ik binnen voor gezaaid en dat is heel erg goed bevallen. We hebben een super groot raam in de keuken. En daar had ik ze voor gezet. Maar dit jaar is onze kleine meid groot gewoorden. En alles wat op graai afstand staat is niet veilig. Dus ook de plantjes. Heb ik dan iets aan een dubblekweek bak?. 28 januari 2014 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Misschien wil je de link van die site waar je dat gezien hebt toevoegen in je 1e post ? ( zie edit knop ) Ik zou echt niet weten wat een dubblekweekbak is. edit : bedoel je zoiets ? : Quote
kris1984 Geplaatst: 28 januari 2014 Auteur Geplaatst: 28 januari 2014 Ja dat is hem.Hoe heet zoe iets dan? Quote
Bit Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Je kan daar goed in opkweken wel hoor. Hét voordeel van zo'n ding, of verder elke koude bak die je zou hebben, is dat je de regen en de wind buitensluit. Met de temperatuur is het wat lastiger. In de volle zon wordt het in zo'n bak wel veel warmer dan er buiten, maar 's nachts is het er niet veel warmer in ( wel ietsje ) Maar de vorst of de hele lage temperaturen sluit je niet buiten.Als hij vlak bij huis staat, in de tuin, en je er vaak heen kunt lopen voor het openen en dichtdoen van de raampjes ? Leuk hoor ! Zaaien van dingen die warmte voor ontkiemen verlangen is dus lastig. Maar spinazie er nu in zaaien kan wel bv. ps: Je kunt je eigen opening- post editten he ? Je titel is nu een beetje een raar woord. Maak er bv 'Dubbele kweekbak' van ? zie knop "edit" rechts onder je eigen bericht. Quote
simke Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Ik heb 2 enkelen van deze bakken op mijn balkon. En ik hard daar mijn planten in af. Wat ik ook doe is ik heb stapel bakken van de Ikea met deksel en daar zet ik een kweektree in. En die gebruik ik als kweek kast. Gaat ook prima. Als je ze op een keertje open zet. Deze kan je ook nog stapelen. En als je ze niet gebruikt prakties opbergen. Je kan dan ook je planten Er zo in menemen in de bak naar de tuin. Er zijn losse deksel klemmen om de deksels vast te zetten voor b.v weg waaien. Nog even over de kweek kas het is handig dat Je hem zo over je zaaiingen kan zetten. En dat hij verplaats baar is. Bij harde wind waaien ze wel weg of uit elkaar. Als je ze niet verzwaard. Quote
kris1984 Geplaatst: 28 januari 2014 Auteur Geplaatst: 28 januari 2014 Super deze informatie. Er komen nog wel wat vraagen omhoog. Nu hebben we bv. Dit jaar best laat de winter. De sneeuw en vriezen moet nog echt komen. Kan ik bv. Eerst binnen zaaien en als de plantjes iets grooter zijn buiten in de kweekkast zetten.? Of gaan ze het dan niet overleven door de kou? En welke groente kan ik direct in de kweekkast planten? Of blijft binnen kweek nog steets het besten? Simke vind jou idee ook wel wat hebben met de ikea opberg dozen. Dan zou ik eerst eens kunnen kijken of het iets is. Voordat ik een groote kweek kast in mijn tuin zet die tog wel veel ruimte in beslag neemt. Ben er niet heelemaal uit of zoon kweek kast wel echt werkt. Last trouwens wel in een andere topik dat je er wel meloen in de zomer in kan kweken. We hebben 2 katten lopen die ook in de tuin poepen. Ik moet dus alles goed af schermen. Kan ook niet direct op grong kweeken. Doe daarom alles in bakken. Keuzes makken... mmmm wat ga ik doen? Quote
weknow Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Ik heb zo een, maar dan enkel. Nu staan er nog bijna oogstbare veldsla-plantjes onder. Makkelijk dat ze verplaatsbaar is. Erg stevig is het niet, maar overleeft toch al 3 seizoenen (plastic hulpmiddelen erbij zijn intussen wel kapot) Geschikt om licht beschermd in de volle grond wat voor te zaaien of even af te harden. Je kunt sla wat vervroegen of bijvoorbeeld koolsoorten en prei er in voorzaaien. Of opgroeiende plantjes in afharden. Het staat wat beschermd voor veel regen of slagregen (zoals de veldsla, die niet van echte nattigheid houdt) of wind, maar de temperaturen zullen weinig verschillen met buiten. 's-Zomers zet ik er soms een kleinere buiten-komkommerplant in, zonder deksel er op. Wat platte stenen op het dakje aan de randen is wel aan te bevelen, want het materiaal is erg licht en als de wind er vat op krijgt slaat ie open en kan ie van de kleine grondankers wegwaaien. Wat er ook mee zou kunnen is een kleine winter inkuilbox van maken voor bewaarbieten, wortels, knolselderij e.d. Kuil ter grootte van de bak ca. 30 cm. diep. Schotten langs de kanten. Wat schoon zand op de bodem. Daarop/in je bewaargroenten en afdekken met een flinke laag droog stro. Wil je wat groenten gebruiken, klap je deksel open en schuift het stro even opzij. Zo kun je die groenten maandenlang goed bewaren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 dit kasje van de ikea is met katten/kinderen ook ideaal voor op de vensterbank http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70186603/ dan zou net als vorig jaar weer wat dingen in de keuken kunnen kweken. verder werken dit soort kasjes ook goed op de vensterbank, maar dat is meer voor het ontkiemen en daarna uitplanten in de tuin. Quote
kris1984 Geplaatst: 28 januari 2014 Auteur Geplaatst: 28 januari 2014 Ik ben verkocht. Vind de groente en fruit opslag Idee ook wel een heel goed idee. Ik ga proberen morgen gelijk eentje te haalen. Zoon kweekkastje heb ik ook. Vorig jaar bij de action gehaalt voor nog geen 3 euro. Erg handig. Maar zodra de plantje er niet meer inpassen omdat ze te hoog zijn dan kan ik ze al bijna niet meer kwijt. Iedereen bedankt voor de tips . Als er nog mensen zijn met idees of aanvulende info en tips. Laat het me dan maar weeten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.