Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuinaarde of Potgrond in kas?

Jalapeno

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, ik heb sinds kort een kas en hier wil ik een laag grond (zandgrond) uit halen en ophogen met potgrond of tuinaarde van Biokultura, weet er misschien iemand waar ik het beste de grond in mijn kas mee kan vullen? Mijn gevoel zegt potgrond, alleen op de website van Biokultura word de tuinaarde aanbevolen als de perfecte basis voor een moestuin. Misschien heeft er hier iemand ervaring met dit merk?

P.S. Hoeveel cm aarde zou ik het beste weg kunnen halen en opvullen?

Groeten,

Jalapeno

In dat geval zou ik je afraden om die grond af te graven en te vervangen door dure (en niet altijd betere) potgronden of tuinaarde. Potgrond droogt bijvoorbeeld snel uit, zeker in een kas terwijl de zandgrond (je zou het niet zeggen) wat dat betreft prima voldoet.

De zandgrond biedt een prima basis en kun je verbeteren door compost onder te werken. Compost kun je kopen in het tuincentrum, bij een hovenier, in een aantal provincies/gemeentes gratis afhalen bij de milieustraat of tijdens de landelijke compostdagen. Een beetje potgrond meegeven in het plantgat mag altijd maar doorgaans volstaat de zandgrond prima, zeker na verbeteren.

Wil je ophogen dan zou ik je aanraden eens bij een hovenier te vragen of hij je gewone (verbeterde) tuingrond kan leveren. Volgensmij heeft forumlid Bit dit ook gedaan.

Ik heb al heel vaak gelezen dat lavameel de structuur van zandgrond verbetert....het bevat ook heel wat mineralen die goed zijn voor je planten.

Het zou zelfs beter zijn dan klei.

het is in veel tuincentra en webwinkels verkrijgbaar.

Ik zou je bodem eerst bewerken met lavameel en daarna met compost.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!