kenbeimer Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 In de praktijk hoor ik er weinig over, maar volgens resultaten op Google is het bij veel meer groenten en vruchten mogelijk al ik eerst dacht. ZADEN OOGSTEN UIT GROENTEN. Ik heb al wel eens uit supermarkt tomaten gezaaid en kreeg hier gewoon smakelijke tomaten aan. Ik heb de in 2012 gezaaide zomerwortelen in 2013 laten bloeien en zaden geoogst. De zaden waren kiemkrachtig en vandaag heb ik de rest in de voortuin gezaaid. Nu wil ik dit eigenlijk met meerdere soorten groenten proberen, ik heb zo vorig jaar knoflookteentjes gezaaid en wil hiermee experimenteren. (Dus laten bloeien en de bloemzaden oogsten) Dit jaar koop ik de "Indigo Rose" tomaat (paars) en hier wil ik hetzelfde mee doen. Ik heb intussen een gele tomaat binnen gezaaid en wacht nog af of de zaailing doet wat die moet doen (bloemknoppen vandaag geconstateerd) Zijn tomaten zaadvast? Ook de Mammoth pot wil ik misschien 1 of 2 plantjes laten bloeien om verder te kweken. Iemand ideeën en ervaringen? Dan experimenteer ik ondertussen lekker verder. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 uienprei Kan je in de tuin zetten en die lopen uit en krijgen mooie bloemen en zaad. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 En de zaden zijn goed om mee verder te kweken? Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 En ook hierover zijn al meerdere topics geopend.Dus met een beetje zoeken vindt je die info wel Ken!Bijvoorbeeld als je zoekt op: Zaden oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ken, er zijn toch héél recente topics die dit behandelen ? Die moet jij toch ook gezien hebben ? En verder ook een heel aantal oudere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokat Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 zelf-zaden-oogsten-en-kruisen-voorkomen-t12187.htmlis er een van Ken, waar toch wat uitleg in zit over die homozygoot en heterozygoot. Misschien is het interessant een topic te maken waar we enkel de zaadvaste rassen verzamelen die nog bruikbaar en vooral nuttig zijn ? Voor sommige groenten denk ik is dit nog geen probleem : erwten, bonen, kolen .. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts