Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Vandaag was ik aan het kijken hoe de knoppen al flink doorkomen bij mijn framboos, toen ik groene en gele balletjes bij de basis zag liggen, verstopt onder wat blaadjes en houtsnippers. Kan iemand mij vertellen of dit eitjes zijn van een of ander insect en of ik dit beter in de container kan gooien, of dat het niet schadelijk is en het gewoon kan blijven liggen?

Ze liggen op een theelepel, trouwens. Het meest rechtse balletje is opengebarsten en leeg.

IMAG091861331392646984.jpg

IMAG091972511392646986.jpg

IMAG092028721392646987.jpg

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groetjes Jolinde

Geplaatst:

Oh bah! Dat wordt voor mij zo ver voor Pasen dus al eitjes rapen

Maar bedankt voor het oplossen van mijn mysterie , ik zal een mooi plekje voor de eitjes uitzoeken in de kliko

Ergens was ik er al bang voor, er zaten ook verdacht veel gaten in de citroenmelisse (staat er dichtbij). Dankzij de zachte winter hier zal ik nog veel meer vinden ben ik bang

Geplaatst:
Ergens was ik er al bang voor, er zaten ook verdacht veel gaten in de citroenmelisse (staat er dichtbij). Dankzij de zachte winter hier zal ik nog veel meer vinden ben ik bang

Zeker weten dat dat geen rupsjes o.i.d. waren? Heb hier namelijk amper tot geen last van slakken die eten van m'n citroenmelisse.

Geplaatst:

Het zou best een rups kunnen zijn geweest. Er was er één verdronken in een volgelopen bak, dus hopelijk zijn we daar dan ook weer vanaf

Ik wist ook niet helemaal zeker wat de boosdoener is/was, vorig jaar had ik voor het eerst citroenmelisse gezaaid dus ik weet niet zo goed of dat een lekker maaltje zou zijn voor slakken en/of rupsen.

Toch een flink nadeel, zo'n zachte winter. Ik ben bang dat ik van de lente heel creatief moet zijn om de slakken en rupsen te slim af te zijn

Geplaatst:

Op de foto: dat zijn toch echt slakken-eieren.

Een tuin zonder slakken? Die moet dan wel bijna steriel zijn.

Het kan dat het huisjes-slakken zijn: die geven minder vreet-schade aan de meeste gewassen.

Ook naaktslakken hebben hun voorkeuren en er zijn heel veel soorten. Kan best dat ze er wel zijn, maar dat je er niet veel last van hebt. Of nu nog niet.

Naast dat slakken je (vaak jonge) plantjes kunnen opeten of aanvreten, doen ze ook veel nuttige dingen zoals zieke, rottende bladeren opruimen of sommige insecten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ben ook erg benieuwd naar wat het seizoen gaat brengen. Laatst hoorde ik wel iemand zeggen dat muggen bijvoorbeeld dood gaan door bepaalde schimmels als het te vochtig is, dus best kans dat die alsnog niet blij zijn geweest met de winter.

Zoals Weknow zegt, slakken weg krijgen is bijna niet te doen. Een nacht later lopen ze gewoon weer vanaf de buren vriendelijk je tuin binnen. Blijft dus sowieso een vermoeiende strijd.. Ik heb me ondertussen maar voorgenomen om maar gewoon sommige dingen niet/minder te kweken, zoals sla. Dan maar snijbiet vroeg oogsten.. Anders dan sla, maar tenminste geen slakken die het opvreten. Heb ik tenminste nog 'n oogst.

Geplaatst:

Alle slakken wegkrijgen is misschien ook wel een beetje te hoopvol, en inderdaad, ze zijn ook heel nuttig.

Vorig jaar was mijn eerste echte moestuin seizoen, en ik heb de mazzel gehad dat ik weinig last heb gehad van slakken en rupsen. De buren hebben vaak een rupsenplaag en af en toe vind ik een verdwaalde oranje/zwarte rups in de moestuin (die zelfs normaal alleen in het gras zitten en onkruid eten). Alleen de grote, oranje, naaktslakken vinden helaas een weg naar de moestuin.

Ik was ook niet van plan om een groot offensief in te zetten om de slakken te weren en dagen en nachten op slakkenjacht te gaan, maar ik heb toch de voorkeur dat alle eitjes lekker ver weg van mijn tuintje blijven en dan fijn in de wilde braam gaan zitten, of de buren lastig vallen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...