Komkommerenkwel Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Ik heb sugarsnaps en snijboontjes. Nu zie ik dat mensen de bonen voorkiemen. Is dat echt nodig eigenlijk? (sorry voor de enorme n00b vraag ) Ik heb het vorig jaar namelijk niet gedaan en ze hebben het prima gedaan. Quote Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.
Bit Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Nee hoor, dat is ook helemaal niet noodzakelijk. Maar velen doen het toch wel, omdat ze bv last hebben van muizen op de tuin, of omdat de bedoelde plek waar ze komen nog te nat is ( rot )Voorzaaien tot de planten boven staan helpt dan. Daarna op de tuin.Bij mij is een gelegde peul op de tuin de dag later weg. Quote
Leeloo Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Moest ik ze nu al in mijn tuin leggen, zijn de vogels er zo mee weg. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/
Bubbels Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Ik heb ze in grote emmers gezaaid, daar gaat dan vitrage (soort kaasdoek) overheen tot ze groot genoeg zijn om niet direct opgegeten te worden door de muizen. Werkt uitstekend! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Missmass Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Hier ook Bubbels, heb de peulen afgedekt met gaas tegen vraat en is prima gelukt. Pas uitgeplant als ze wat groter zijn. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Komkommerenkwel Geplaatst: 18 februari 2014 Auteur Geplaatst: 18 februari 2014 Ah ok. Ik heb ze nu op kiem gezet, gewoon om te kijken of er verschil is met vorig jaar. Ik ben in ieder geval benieuwd Op de tuin wil ik wat later doen, moet even zien hoe het gaat. Quote Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.
dirk71 Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Vroeger weekte ik erwten en boontjes, maar er werden er steeds een aantal rot,Nu leg ik ze op vochtig keukenpapier. Het papier net niet drijfnat. Er zijn bij mij zo zeker 20% meer zaden die uitkomen. Na enkele dagen kan je de gekiemde zaden uitplanten en krijg je zo een uniformere verdeling van je plantjes. Quote
Sakura Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 (aangepast) Sinds vorig jaar doe ik het net zoals Dirk71. Ik had ook het probleem dat veel bonen gewoon niet opkwamen eens ze in de grond zaten en er vele gewoon weggerot waren.Zeker als de grond zelf ook nog eens behoorlijk nat is wanneer er in die periode net veel regen valt.Op keukenpapier laten kiemen en dan pas uitplanten hielp bij mij wel. 19 februari 2014 aangepast door Gast Quote Mijn moestuinseizoen
Missmass Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Bonen rotten inderdaad snel bij een te vochtige aarde. Als je ze binnen laat kiemen n de grond heb je de watergift natuurlijk zelf in de hand, maar als je ze buiten wil leggen, zet ze dan even tijdelijk in een pot onder een afdak tot ze opgekomen zijn. Zo voorkom je een hoop rot, en als je dan ook nog even wacht met definitief uitplanten op de voorbestemde plek tot ze wat groter zijn, is vogelvraat ook meteen geen probleem meer. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Leeloo Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Had er deze week een 40 tal vochtig gezet, maar ondertussen de rest van de zaden erbij gedaan omdat blijkbaar het kiemings % laag is. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/
Sakura Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Leeloo, zijn de zaden al wat ouder waardoor ze niet meer goed kiemen? Bij mij hielp het om ze tussen keukenpapier te leggen, dus zowel onder als boven op de zaden keukenpapier en dit geheel dan vochtig houden.Op die manier kiemden ze bij mij redelijk snel. Het was ook geen nieuw zaad. Quote Mijn moestuinseizoen
Tekj Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 2 weken geleden dit geprobeerd bij 3 snijboonzaadjes. Alle 3 ontkiemden al na 3 dagen, binnen 8 dagen stonden ze al in de aarde (binnen) en waren ze al zo'n 10-12cm hoog. Bizar. Gelijk ook met de bietenzaad gedaan, ter proef. Werkt ook perfect. Ontkiemt veel sneller, zodra er een puntje uit het zaadje komt in de aarde stoppen. Slagingskans vooralsnog 100% hier. Schijnt overigens dat als je ze echt gaat weken, dat er een zeer groot gedeelte al verzuipt en dus verrot. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.