Posted February 20, 201411 yr Goede middag forumleden en gasten, als nieuweling groet ik jullie. Nu het met bijen niet zo goed gaat, wil ik jullie raad vragen hoe ik kan voorkomen dat hommels en wilde bijen en honingbijen, die allemaal tot bijen gerekend worden, achteruit gaan. Het zijn bestuivende insecten, die voor de landbouw en de tuinbouw en fruitteelt en sierplantenteelt onmisbaar zijn.Ik verzorg honingbijenvolken en via insectenhotels de wilde bijen,vlinders en kevers, enz. Nu wil ik hommels extra helpen; voor uitbreiding van de populatie zorgen. Ik ben zonet meerdere leden op dit forum tegengekomen die met hommels telen of kweken bezig zijn. De namen zijn me helaas ontschoten. Heeft iemand van jullie al eens gehoord dat je hommelkoninginnen gezelschp kunt geven van hele jonge honingbijen die haar vertroetelen om een kolonie te stichten, een hommelstaatje. Zo ja, hoe moet dat ? Zjef
February 20, 201411 yr Misschien hier even kijken ? : hommels-kweken-houden-werkwijze-t7986.html Dit is dacht ik het meest uitgebreide topic, speciaal voor de hommels. Misschien moet je daar aansluiten met je vraag ? Helaas weet ik er zelf te weinig van, al heb ik wel de nesten.