William Jellesma Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Hallo allemaal, In mijn fruitkooi heb ik verschillende soorten struiken en fruitboompjes staan, aalbessen, zwarte bessen, appels, kers en peren. Om het onkruid tegen te gaan en om het mijzelf makkelijk te maken, wil ik graag op de bodem een bodembedekking leggen. Ik zit zelf te denken aan schors, maar kan ook aan haksel van dennenhout komen. Nu is mijn vraag: wat is het beste om op de bodem te leggen en wat totaal niet. ( en waarom wel/niet) Tx William Quote Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Beide lijken me prima, zolang je het niet in de grond werkt en bovenop geleidelijk laat verteren. Reden: hout in de grond verbruikt stikstof. Haksel zou mijn voorkeur hebben, aangezien het gemakkelijker verteert en vergaat en goedkoper is. In boomschors zitten van nature, afhankelijk van de soort gebruikte bomen, stoffen die vertering afremmen. Na enkele jaren de mulchlaag aanvullen. Beetje onkruid wieden/uittrekken blijft wel nodig. Evenals bemesten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Waarom niet zoals bij marc geens (proeftuin zomergem).Hij legt een laag dik karton (zoals dozen van koelkasten enzo , gratis te verkrijgen bij electrowinkels).Daarom legt hij dan een dikke laag compost (pakweg 10cm).Het onkruid kan er niet meer door , en het is mooi afgewerkt. het karton en kompost verteert langzaam , dus elke paar jaar eventjes herhalen.Ikzelf doe dit ook , zeker als er redelijk onkruid of gras staat is het heel nuttig , alles verstikt onder het karton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Je kan in een bos een hoop beuk of eikenbladeren halen...of naalden (van naaldbomen).Dat composteert heel langzaam.De zuren en hars uit de bladeren en naalden worden verteerd en komen niet in je bodem terecht. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts