Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

25 cm diepte genoeg voor een moestuinbak?

Recommended Posts

hallo,

is 25cm diepte genoeg voor een moestuin bak (van hout) hij word 2,40 op 1,20cm (ik doe er alle soorten groenten in (ook wortelen)

en ik stel meteen een 2de vraag , mag ik de moestuinbak ook verven zodat hij beter bestand is tegen weersomstandigheden? of is dit ter nadelen van mijn groente die ik verplant?

alvast bedankt!

In principe is 25 cm volgens het principe van SFG voldoende. Ik heb worteltjes in mijn bak van 20cm gehad, en dat ging bij mij goed (zie mijn moestuinblog overzicht 2013), ze werden niet al te lang, maar wel dikker. Toch heb ik voor dit jaar gekozen om een hogere bak te nemen voor worteltjes, om de simpele reden dat ze dan meer plaats hebben om te groeien. In mijn bak van 20cm komen dit jaar vooral kleinere dingen. Hoe meer aarde, hoe beter het natuurlijk is voor planten. Op dit stuk van het forum kun je ook nog wel plaatjes zien van hoe ver planten wortelen. In dat opzicht, zeker als het voor je mogelijk is, brengt een hogere bak ook veel voordelen mee.

Bij verven moet je oppassen voor alle chemicalietjes die verf met zich meebrengt en in je aarde/groenten terecht kunnen komen. Omwille van die redenen heb ik het niet gedaan, ik merk echter ook dat het hout dan wel snel aangetast kan worden. Maar volgens mij zijn er wel nog andere middeltjes dan verf die je zou kunnen gebruiken. Ik meen me te herinneren ooit iets gelezen te hebben over plantaardige olie ter vervanging.

Wat ik her en der op sites heb gelezen, zou zelfs 14 cm toereikend zijn, maar...dan moet je wel juist die groentes gaan telen die daar genoeg aan hebben.

lijnzaadolie zou gebruikt kunnen worden om het hout mee te behandelen.

Mocht ik houten bakken gaan maken, ga ik het hout daar zeer zeker mee behandelen.

Nog mooier (en jammergenoeg ook veel duurder) zijn bakken die je maakt van composiet planken en balkjes. Ziet er waanzinnig mooi uit! Mja, dat prijskaartje he...

Vrolijke groet,

Margreet

• 11 months later...
  • 1 month later...

Mijn bak wordt 18cm en dat is voldoende. Voor langere wortelgroenten (zoals pastinaak) zet ik gewoon een pot neer.

Zelf ga ik het hout (iig de onderplaat) ook behandelen met gekookte lijnzaadolie (die moet je mixen met terpentine voor betere opname). Voordat ik na het behandelen verder ga met bouwen en vullen laat ik het eerst een week 'luchten' zodat de terpentine kan vervliegen.

Ik heb zelf 20 cm bak en dat is voldoende voormij alleen voor Prei heb ik een diepere bak.

Ik gebruik zelf zweeds rabathout hardhout waar je nooit meer naar hoeft om te kijken.

Ik zou nooit behandeld hout of geverfd hout gebruiken de planten nemen dat op.

Gr Santing28

Mijn blog:Op facebook moestuin op z'n santings.

Als je nooit de vreugde ervaren hebt meer te bereiken dan je je kon voorstellen, leg dan een tuin aan.