loes Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 ik had het zaterdag met een vriend over de compostpook. gisteren stond er wat voor mij klaar:een luxe compostpook. iets langer dan standaard. licht van gewicht en met een dubbele greep bovenaan zodat mijn gewrichten de pook wat liever vinden Quote
Geesje Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Voor de liefhebber: Op marktplaats staat een advertentie van mij waarin ik een prachtige compostomwoeler te koop aanbied.Uit eigen ervaring weet ik dat het een super-gereedschap is voor het beluchten van de composthoop. Zie marktplaats: beluchtingsstok of compostomwoeler. Quote
Draakje Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Zoiets is toch zo gemaakt. maar goed ik ben zelf lasser en heb een vriend met een eigen werkplaats dat maakt dingen wel makkelijker natuurlijk. Quote
henkg Geplaatst: 16 december 2016 Geplaatst: 16 december 2016 Oud topic, maar onderwerp blijft actueel. Ik heb geen compostpook, maar wel een grondboor 7 cm.Ongeveer zo eentje: https://www.karwei.nl/assortiment/talen-tools-grondboor-7-cm/p/B462316Die ga ik maar eens gebruiken om de compost om te woelen.Net zo goed? Iemand al ervaring mee? In de "vleugels", die zijn breed genoeg, zou ik nog twee gaten kunnen boren en daar een stuk draadeind van in totaal ca 15 cm in kunnen steken en vastschroeven. Wild idee: beide uiteinden van de verticale holle stang doorboren, een luchtslangetje daardoorheen, en perslucht aansluiten Ga ik zeker niet doen, want ik heb geen perslucht. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 16 december 2016 Auteur Geplaatst: 16 december 2016 Mijns inziens moet de compost al redelijk ver verteerd zijn om de grondboor erin te krijgen. En of deze de compost echt mooi los trekt? Ik vraag me dat wel af. Als je er staaldraad op gaat maken, zal hij er nog lastiger ingaan, althans dat zegt mijn gevoel mij, ik heb het niet uitgeprobeerd. De driehoekige vorm van de 'echte' compostwoeler druk je gemakkelijk al heen en weer draaiend in de compost en deze zorgt bij het omhoogtrekken voor lucht, doordat hij takjes en grof materiaal mee omhoog trekt en los woelt. Quote
pippi Geplaatst: 16 december 2016 Geplaatst: 16 december 2016 Zo'n pook werkt waarschijnlijk wat makkelijker, maar ik gebruik een lange schoffel met een klein blad en dat bevalt eigenlijk prima. Quote
Ann123 Geplaatst: 16 december 2016 Geplaatst: 16 december 2016 Wij hebben een omwoelding dat er uit ziet als een grote veer. In de compost draaien en dan naar boven trekken. Ik maak morgen wel een foto. Is een handig ding maar ik schep toch de compost om met een riek sinds we grote compostbakken hebben. Zo een stok (dus niet de veer die we hebben maar de stok met een driehoekje) kost in Belgische containerparken 5€, helemaal niet de 50 waarover op de eerste pagina gesproken werd. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 december 2016 Geplaatst: 17 december 2016 Ja die veer hebben ze hier in Frankrijk ook. Met een doorsnee van ongeveer 20 cm en minstens een halve meter lang. Je draait hem de compost in en trekt hem dan omhoog. Wij hebben meerdere compostbakken-containers, en hebben er altijd wel een leeg on de compost in over te scheppen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 17 december 2016 Geplaatst: 17 december 2016 Vandaag even de grondboor gebruikt op de compost/mesthoop.Boren tot onderin viel alles mee, maar er zitten dan ook geen grotere stukken in.Het is echter meer -tijdelijke- verticale luchtkanalen maken dan woelen/mengen. Maar misschien zijn die luchtkanalen juist goed.Met een stukje draadeind als dwarsstuk zou ik meer kunnen woelen. Misschien ga ik dat toch ook proberen, hoewel het inwerken van de stang dan lastiger zal zijn (?)Het spul in het midden voelde handwarm aan, er gebeurt dus wat daarbinnen: mooi.Wordt vervolgd met verdere ervaringen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
bio-fee Geplaatst: 17 december 2016 Geplaatst: 17 december 2016 Zomaar even een gedachte Henkg:Lucht in een composthoop brengen is goed, maar als je dat met een grondboor doet, krijg je best grote gaten. Zou de hoop dan niet teveel afkoelen?Met zo'n compostwoeler maak je maar hele kleine gaatjes, die ook deels alweer dichtvallen zodra je de woeler eruit trekt (althans bij mij). Quote
Ann123 Geplaatst: 17 december 2016 Geplaatst: 17 december 2016 Appelvrouw, heb hem uit Wallonië. Quote
henkg Geplaatst: 20 december 2016 Geplaatst: 20 december 2016 ... maar als je dat met een grondboor doet, krijg je best grote gaten. Zou de hoop dan niet teveel afkoelen?Dat viel alles mee. 48 uur later was het binnenin het open luchtkanaal nog steeds warm, wel iets minder.Wat ik vanaf nu ga doen: wel -tweewekelijks of zo- gaten boren met de grondboor, maar die na een paar uur weer heel luchtigjes dichtgooien.Er wordt dus niet vermengd (dat lukt niet met een grondboor, en -denk ik- ook nauwelijks met zo'n driehoek aan een stok). Uitsluitend luchttoevoer om geen anaerobe rotting te krijgen.(Omzetten kan ik pas vanaf februari, pas dan komt het linkerhok vrij) Ik doe altijd maar wat. Wel steeds met een gedachte erachter. Maar is dat steeds de juiste gedachte? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
bio-fee Geplaatst: 20 december 2016 Geplaatst: 20 december 2016 Ja, de juiste gedachte, dat weet ik ook niet. Ik denk nu: als je die gaten na een paar uur weer dichtgooit, ook al is het luchtigjes, heeft het dan wel nut? Quote
Poldermick Geplaatst: 20 oktober 2022 Geplaatst: 20 oktober 2022 De compostpook van bol.com kost € 21,95 plus verzendkosten Quote
Poldermick Geplaatst: 20 oktober 2022 Geplaatst: 20 oktober 2022 (aangepast) Ik zie veel positieve reacties over de compostpook, maar ik twijfel nog. Zou een grondwoeler van Polet of van Talentools toch niet gemakkelijker zijn in gebruik ? Wie heeft ervaring met de grondwoeler in het compostvat ? 20 oktober 2022 aangepast door Poldermick Quote
HuubvG Geplaatst: 21 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2022 Met een grondwoeler maak je hooguit het bovenste gedeelte los; je komt er niet mee de diepte in. Quote
ChrisG Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 Hoe bevalt de compostpook nu, @Poldermick? Quote
HuubvG Geplaatst: 23 mei 2023 Auteur Geplaatst: 23 mei 2023 @ChrisG, hou je cursor even boven de avatar van Poldermick en zie dat Poldermick sindsdien niet meer ingelogd is geweest. Mijn vraag je er niet om, maar misschien las je al dat ik de pook goed gebruik in mijn 3 compostvaten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.