HuubvG Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 (edited) Mag ik een lans breken voor de compost-omwoeler? Het hulpstuk is belangrijker dan je denkt, want hiermee kun je de compost beluchten en omwoelen. Ook als het vat (bijna) vol is. Dan lukt het echt niet met een vork, want die kun je er niet ver genoeg in krijgen, waardoor het onderste afval verrot in plaats van composteert. Het werkt zo: er zit een punt aan, je kunt hem dus helemaal tot onderop de bodem in de compost steken. Draai een beetje heen en weer bij het insteken. Op de bodem draai je ook wat heen en weer. Nu trek je hem weer naar boven. Door de vorm neemt de puntige driehoek allerlei stukjes mee naar boven, takken, twijgen etc. Het afval wordt hierdoor verplaatst en dus omgezet. Tevens ontstaat er een luchtsluis tot op de bodem. Bovendien trek je de onderste lagen los, zodat daar lucht van onderaf bij kan. Herhaal dit enkele keren door het hele compostvat heen, zodat alles goed verplaatst wordt en overal lucht bij komt. Nu droogt een en ander sneller op, verteert het beter en krijg je mooiere compost. Bovenal is het een licht en makkelijk werkje, dat je eens per week makkelijk kan doen. Het is simpeler dan het omzetten met een vork, want nogmaals, met een vork kan je alleen de bovenste deel omwoelen, maar onderop blijft het dan een plakkerige brij. Of je moet al een tweede vat hebben en dan overscheppen, of doen zoals ik in mijn eerste reactie zei: ontmantelen, het vat opnieuw opzetten en weer vol scheppen. Jammer dat dit gereedschap vaak vergeten wordt. Het wordt bijgeleverd, maar velen schijnen niet te weten waar het voor dient, of het raakt zoek. De compostomwoeler kan trouwens ook in de tuin gebruikt wordt om plaatselijk de diepere grond los te maken, bijvoorbeeld voordat je penwortelgewassen wil gaan verbouwen. Op dezelfde manier doen als bij de compost. Ik doe het voordat ik schorseneren ga zaaien. Dus... zuinig op zijn, en vaak gebruiken. Heb je 'm niet (meer), probeer er dan een te bemachtigen. Edited March 13, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Huub, mag ik vragen waar jij die van jou gevonden hebt?Ik ben vorig jaar voor mijn moeder op zoek geweest en zou er nu ook graag zelf een willen.Ze zijn niet gemakkelijk te vinden heb ik gemerkt.Uiteindelijk vond ik er voor mijn moeder een op internet, met 2 kleine zij-armpjes aan het eind.Die ingeklapt zijn als je de stok er isteekt, en weer uitklappen als je hem naar boven haalt.Het leek heel mooi, maar in de praktijk haperde dat mechaniekje steeds waardoor ze hem toch niet gebruikt.Die ziet er goed uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Deze was erbij toen ik hem kocht. Misschien zijn deze wel te koop bij tuincentra of doe het zelf winkels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Dank, daar was ik geweest, maar heb het nog niet kunnen vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 In belgie Is deze bij de aveve te koop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 En wat kost die dan? Heb je ook Aveve`s in Wallonie?Edit: ik zie het al de dichtsbijzijnde is in Florenville Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 50€ dacht ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ook geen online winkel van Aveve, helaas.Die ik toen vond was 18 euro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 50€ dacht ik jeetje, daarvan kan je gewoon een compleet nieuwe ton + beluchtingsstok kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Dit ding mag nog geen 10 euro kosten. Heel simpel ding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Is dát waar dat ding voor is...! Ergens in één van mn schuurtjes heb ik ook zo'n ding gespot en had al géén idee waar het voor was... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ik had er ook zo eentje bij m'n compost-ton (werd erbij geleverd) en ik gebruikte hem regelmatig, idd een must!Maar dat mag toch zeker geen 50 euro kosten hoor! Dat is dan toch wel mét compost-ton, neem ik aan...???En die 18 euro... toch niet alleen voor die omwoeler??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matteo Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Bovenal is het een licht en makkelijk werkje, dat je eens per week makkelijk kan doen. Het is simpeler dan het omzetten met een vork, want nogmaals, met een vork kan je alleen de bovenste deel omwoelen, maar onderop blijft het dan een plakkerige brij. Of je moet al een tweede vat hebben en dan overscheppen, of doen zoals ik in mijn eerste reactie zei: ontmantelen, het vat opnieuw opzetten en weer vol scheppen.Zelf leg ik een oud laken voor het vat, daar schep ik de hele inhoud op en daarna gooi ik het opnieuw in het vat. Ik heb voordien ook de verluchtingsstok gebruikt, maar ik heb gemerkt dat wekelijks een keertje omzetten vlugger resultaat geeft. Het werkje op zich duurt dan wel veel langer dan gewoon met de stok erin gaan, maar goed. Quote http://www.flickr.com/photos/8r1ght Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 En die 18 euro... toch niet alleen voor die omwoeler??? Jawel, ik vond het ook erg veel, maar ja, ze zijn moeilijk te vinden.Online was het nog de goedkoopste. En die bijgeleverde, was dat via de gemeente, of in een winkel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ik vind 18 euro echt veel te veel, is dat wel dezelfde, of een met meer tanden (ongeschikt) of met uitklapbare punt (ongeschikt)? De mijne had ik er dus bij, de gemeente had ze destijds voor weinig te koop omdat er subsidie op was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 ik heb dan geen ton maar ga een kleine compostbak maken. daarvoor lijkt zo'n stok me ook wel handig. online wel deze gevonden: hier en hier verder vind ik alleen die met uitklapbare punten. ik zie een gat in de markt. wie is er handig en kan zo'n beluchtingsstok maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ik heb ook 2 vaten, beide gekregen zonder omwoeler.Ik liet net een foto aan mijn man zien en die zei "is dit alles?"Hij gaat zijn baas vragen of hij er eentje voor me mag maken, ben helemaal blij! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ik heb 'm destijds ook via de gemeente gekocht, maar dat is al wel zo'n 20 jaar geleden denk ik... Ik vind 18 euro wel idioot veel! Afzetters. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Nou Katja, dan kan jouw man wel een handeltje in die dingen beginnen, als ik dit zo lees! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 (edited) Ja , graag! En ja Huub, het was ook nog de verkeerde En nou is het klaar Loes: bedankt voor de links! Dat lijkt er al veel meer op.Haak, pook, je moet er maar opkomen. Edited March 14, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ik heb ook 2 vaten, beide gekregen zonder omwoeler.Ik liet net een foto aan mijn man zien en die zei "is dit alles?"Hij gaat zijn baas vragen of hij er eentje voor me mag maken, ben helemaal blij! Ik denk er serieus aan om een aantal te maken. Ik hoef er niks op te verdienen dus materiaalkosten vergoeden en verzendkosten is genoeg. De verzendkosten zullen hoger zijn dan de kosten van de 'compostpook' zelf. Tenzij hij door de brievenbus past... de lengte maakt niet uit toch? Maar eerst even 'de baas' afwachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Leuk! Ik blijf het volgen. Even opgezocht: brievenbuspost mag max. 38 cm lang zijn.Maar dan hou ik me evengoed graag aanbevolen. dhL scheelt ook alweer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Nou, mijn man kwam net thuis met de zelfgemaakte omwoeler!Massief ijzer, dus loodzwaar en eigenlijk een heel stuk te lang, maar ik ben blij! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjuutje Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ook ik heb me er vorig jaar suf om gezocht. Een compostvat via de gemeente aangeschaft en nog apart terug gegaan voor de omwoeler maar die hadden ze niet zeiden ze... later nog een vat via een collega gekregen maar ook zij had er niet zo'n omwoeler bij helaas. Op internet alleen in België iets kunnen vinden helaas. Dus voor mij bleef de optie "hele vat over de kop halen en omscheppen" over maar ja, dat doe ik dus niet zo heel vaak! Ook hier wel interesse dus voor zo'n stok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Eigenlijk zou je het best twee vaten kunnen hebben. Een dat je vol gooit en omwoelt tot het vol is, dan omzetten naar het tweede vat om af te rijpen en het eerste vat weer langzaam maar zeker vol gooien met nieuw afval. Het tweede vat is dan na een tijdje helemaal klaar om te gebruiken en dan kun je het onderuit scheppen. Doorgaan tot het vat leeg is, dan is het eerste inmiddels weer vol en kun je weer overscheppen etc... Ik zal eens naar de gemeente gaan. Ze hebben een restant vaten gedumpt, misschien hebben ze nog wat van de woelijzers liggen.(edit: gemeentewerken heeft ze niet meer, zojuist geweest. Vanmiddag bij de composteerplaats in Sappemeer kijken, daar hebben de restanten vaten ook een tijd gestaan om gratis mee te nemen. Het ijzer heb ik bij me, dus weten ze direct waar het over gaat) En een pol starten om te zien hoeveel liefhebbers er eventueel zijn? In een eerder topic hierover heb ik een beter plaatje staan, maar ik wil dan wel een goed gelijkende en minstens even sterke kopie maken. Zelfde afmetingen dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts