Geplaatst: 30 maart 201411 j Hier zit in 1 van de 3 nieuwe frambozen ook nog geen leven, komen alle 3 van Frank. Bij de andere 2 lopen wel al wel enkele knoppen uit. Framboos 'takken' verhouten. Zo herken je eenvoudig de oude van de nieuwe takken.
Geplaatst: 30 maart 201411 j Auteur 80 L klinkt beter inderdaad! Mijn malling promise staat in de volle grond en de wijnbes in een verhoogde border. Een metselkuip van 60L is ongeveer 8-9€ in NL. Zwart of wit, rond of langwerpig en redelijk afgewerkt; mooier dan een curver box. Het oog wil ook wat..! Mijn wijnbes us zo'n 5 meter breed geworden afgelopen zomer. Heb 'm als espalier aan een muur gebonden. Als je ze niet aanbindt wordt het een flinke warboel. De malling promise is wat kleiner gebleven. 1.5 meter hoog en een meter breed. Na een paar jaar worden de scheuten steeds krachtiger en groter in aantal, trouwens. Zowel mijn wijnbes als malling promise zijn nu twee jaar oud. Als je de spiraal groot genoeg maakt kan t denk ik wel. Er moet een goede lucht circulatie zijn rond de takken. Zo droogt het fruit sneller op na regen en rijpen ze beter door meer zonlicht. Als het vochtig blijft krijg je rot en schimmels. Ik heb een mortelkuip gezien op de website van de gamma (BE).https://www.gamma.be/nl/assortiment/mortelbak-90-liter-rechthoekig-zwart/p/B218889 Ik denk dat die breed genoeg is. Als ik in de gamma ben ga ik deze opmeten dat die maat wel voldoende is.Maar nu ga ik ze zeker niet in een spiraal laten groeien dat zal voor mijn volgende plantje zijn eerst zien, dat ik het gezond kan kweken de plantjes. Ik heb wel na gedacht over het opbinden van mijn plantjes, vermits dat ik een dochter heb van 2.5 jaar ga ik geen opbind draad nemen is een beetje gevaarlijk voor de kleine. Als ik nu 2 houten paaltjes inklop in de grond de lengte moet toch 2.5 m zijn per paal en een houten balkenlat tussen verbind met schroeven dat zou de vervanging zijn van een opbind-draad. Denk ik toch dat dit een goede manier is wat vind jij daarvan? Of heb je misschien een betere idee die kindvriendelijk is...
Geplaatst: 30 maart 201411 j Of wat denk je gewoon van een stukje gaas, waaraan je de twijgen vastbindt...? Als je het mooier wilt, zo een houten hekje evt. De staken vallen niet heel snel om. Op een plekje aanbinden, bij een wijnbes misschien op 2 plekken, volstaat. Gewoon met een draadje of dun touwtje op pakweg 1 m hoogte is al genoeg. Geen zware constructies nodig voor deze 2 fruitstruiken. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 30 maart 201411 j Auteur Of wat denk je gewoon van een stukje gaas, waaraan je de twijgen vastbindt...? Als je het mooier wilt, zo een houten hekje evt. De staken vallen niet heel snel om. Op een plekje aanbinden, bij een wijnbes misschien op 2 plekken, volstaat. Gewoon met een draadje of dun touwtje op pakweg 1 m hoogte is al genoeg. Geen zware constructies nodig voor deze 2 fruitstruiken. Ja dat zou kunnen maar met een stukje gaas wil ik niet werken. Het zal eerder een houten hekje zijn.Het zijn ook niet echt zware constructies dat ik bedoel, het zijn gewoon houten latjes ertussen het is wel stevig en proper denk ik.Maar ik denk dat ik voor 2 meter ga, als ze zo groot gaan worden zijn ze zeker netjes opgebonden als ik maar met 1 meter hoogte ga werken en mijn wijnbes is 2 meter lang geworden dan gaan ze te veel hangen. Het is misschien ook beter om te onderhouden. En dat houten hekje gebruik ik dan preventief voor de toekomstige plantjes.Ik had nog een vraag hoeveel keren moet ik de plantjes dan koemestkorrels geven? Of welke periodes...
Geplaatst: 31 maart 201411 j Ik zou me meer zorgen maken om de stekels van de wijnbes met die dochter.. Zijn venijnige dingen! Bemesten kan je nu doen (maart) met koemest of compost. Als je kans hebt om wat compost te vermengen met de grind in je kuip dan zou dat mooi zijn. Bemesten is niet heel erg nodig bij frambozen. Bzzzz...
Geplaatst: 31 maart 201411 j Auteur Ik zou me meer zorgen maken om de stekels van de wijnbes met die dochter.. Zijn venijnige dingen! Bemesten kan je nu doen (maart) met koemest of compost. Als je kans hebt om wat compost te vermengen met de grind in je kuip dan zou dat mooi zijn. Bemesten is niet heel erg nodig bij frambozen. Nu op het moment de nieuwe potgrond zit al een maand meststof. Mijn vraag was gewoon na die maand om is wanneer moet ik toevoegen? ja en die wijnbes heeft stekels zal niet levensgevaarlijk zijn om aan te komen
Geplaatst: 31 maart 201411 j Mag ik vragen waarom ze niet in de grond staan? Waarom is dat niet geschikt? Is het vervuilde grond? Ik heb al jaren een japanse wijnbes, en mijn ervaring is dat het ding makkelijk groeit in een pot, maar in de vaste grond pas echt vrucht geeft. Een pot is toch te beperkt voor het wortelgestel. Bij groeit ie al jaren tussen de tegels in mijn achtertuin, en hij doet het prima. Ik geef nooit water (toegegeven, ik zit op laagveen met een hoge grondwaterstand), laat staan voeding/mest. Mijn ervaring met kleinfruit in potten is eigenlijk altijd negatief.
Geplaatst: 31 maart 201411 j Auteur Mag ik vragen waarom ze niet in de grond staan? Waarom is dat niet geschikt? Is het vervuilde grond? Ik heb al jaren een japanse wijnbes, en mijn ervaring is dat het ding makkelijk groeit in een pot, maar in de vaste grond pas echt vrucht geeft. Een pot is toch te beperkt voor het wortelgestel. Bij groeit ie al jaren tussen de tegels in mijn achtertuin, en hij doet het prima. Ik geef nooit water (toegegeven, ik zit op laagveen met een hoge grondwaterstand), laat staan voeding/mest. Mijn ervaring met kleinfruit in potten is eigenlijk altijd negatief. Omdat ik de woning huur , de vorige huurder heeft de grond eerst vergiftigd met heel sterke vergif en dan plastiek opgelegd en daarop sierschors opgedaan+ er ligt gedeeltelijk beton onder. Ik heb dus 2 jaar geleden de sierschors weggedaan en het plastiek, de grond was niet om aan te zien ik vond het een schande dat ze er glas en vuil in doen in de aarde.ik heb dus al het slechte aarde uit de grond gehaald.En daarna nieuwe aarde opgedaan maar daar kan maar 30 a 40cm aarde op want daaronder is er gedeeltelijk beton en de grond moet wel gelijk zijn met mijn ingang. Ik heb de aarde heel goed bemest want er kon nog niet te goei gras groeien. Na aantal maanden heb ik nog is bemest om de 2 maand en ik heb daar graszaad gezaaid en daar komt wel gras uit. Dus ik kan daar niet echt een plantje in planten in de grond daar heeft het juist niet genoeg aarde om te wortelen. Het gras gaat net wel.Als ik ze in de pot laat groeien ben ik zeker dat de planten gezond gaan groeien
Geplaatst: 12 april 201411 j Auteur Ik heb sinds vandaag mijn 2 fruitplantjes overgepot in mortelbakken van 90 liters.Er is ook een zelfgemaakte houten gestel gemaakt zodat ik ze kan aanbinden de takken en de toekomstige scheutjes.De foto's komen morgen te staan.
Geplaatst: 13 april 201411 j Auteur Of wat denk je gewoon van een stukje gaas, waaraan je de twijgen vastbindt...? Als je het mooier wilt, zo een houten hekje evt. De staken vallen niet heel snel om. Op een plekje aanbinden, bij een wijnbes misschien op 2 plekken, volstaat. Gewoon met een draadje of dun touwtje op pakweg 1 m hoogte is al genoeg. Geen zware constructies nodig voor deze 2 fruitstruiken. Japanse wijnbes en de frambozenplant zijn overgepot met een houten gestel voor aan te binden.Het houten gestel was echt niet moeilijk om te maken en niet duur bij aankoop.Natuurlijk is dat mijn eerste keer dat ik fruitplantjes kweek dus ik denk dat ik goed bezig ben.Het is wel 2 meter hoog en 60 cm breed er zijn 6 latjes per houten gestel met 30 cm spatie.Vanuit de grond tot het eerste latje 20 cm hoog.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.