Cato Geplaatst: 7 april 2014 Geplaatst: 7 april 2014 Hallo, ik zag vandaag aan 2 tomatenplantjes dat er al bloemetjes aan gekomen zijn. ik heb ze op de markt als jong plantje gekocht en ze zijn 'speciaal' voor in pot te kweken. ( ik weet geen soortnaam..niet gevraagd..). ze staan momenteel constant binnen omdat ik bang ben met dit winderige en regenachtig weer dat ze kapot zullen gaan buiten ...Nu was mijn vraag of dit niet te vroeg was? Ik had ergens gelezen over de aubergine plant dat je de eerste bloem moet wegsnijden zodat ze verder groeit en meer bloemen maakt, zou ik dit bij deze plantjes ook kunnen proberen of is dit normaal? Quote
RobO Geplaatst: 7 april 2014 Geplaatst: 7 april 2014 nee, niks te vroeg, als j m maar boven de 12 graden houdt, binnen of buiten Quote
Itoero Geplaatst: 7 april 2014 Geplaatst: 7 april 2014 Ze kunnen wel wat koude verdragen hoor.Het is vooral de wind die kwaad kan doen.Ik zou ze goed afharden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
kiekenboerinneke Geplaatst: 7 april 2014 Geplaatst: 7 april 2014 En ivm het afsnijden van de eerste bloemen? Ik heb trostomaten op de markt gekocht ( staan inmiddels in de serre ). ik verwacht daar binnenkort ook bloemen aan.Niet dat ik alle mogelijkheid om iets of wat van tomaten te hebben ga verk**ten door die eerste bloemen eraf te halen he.... Quote
Cato Geplaatst: 17 april 2014 Auteur Geplaatst: 17 april 2014 Nog een klein vraagje, ik heb ook enkele tomatenplantjes in de serre staan en daar staat nu een soort bloemenkop aan.. Er is gelijk geen tak meer.. Is dit normaal ? ( hopelijk kan je het een beetje zien op de foto wat ik bedoel) Quote
Jorg Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Komt straks helemaal goed. Ik zie een bloemtros en die zit als het goed is aan de hoofdstam waarvan de kleine blaadjes zich nog verder moeten ontwikkelen. Door de lagere temperatuur groeit e.a. wat langzamer en valt dit extra op. Quote
Estemy Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 En met een courgette? Want die van mij heeft bijna bloemen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
RobO Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 beetje ot, maar als je binnen courgettes wilt zul je wel moeten bestuivenbuiten is de plant met 1 klapje vorst weg helaas en dat kan nog makkelijk een keer gebeuren Quote
Estemy Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 (aangepast) Courgette is nog steeds buiten, alles gaat heel goed met hem. Ik heb al heel veel bloemen gezien, helaas ALLEMAAL mannelijke. Nu een nieuwe vraag over tomaten bloemetjes. Ik zie op de forum dat bijna iedereen nu al bloemen heeft op hun tomaten. Mijn tomaten (veel verschillende rassen en soorten) zijn begin maart gezaaid en zijn nu al paar weken in de koude kas. De meeste zijn rond 1m hoog, maar tot nu toe heb ik geen enkele bloem gezien. Op de forum zie ik zelf plantjes van 20cm met bloemen. Als ik terug denk naar vorige jaar, bijvoorbeeld, had ik ook geen bloemen op mijn kerstomaten (Sweet Million F1) tot juni of later. Doe ik iets verkeerd of heb ik verkeerde rassen? Ik dacht dat bloemen iets te maken hebben met de maat van de plant. Dat, bijvoorbeeld, na ongeweer x cm krijg je bloemen en dan vruchten. Of hoe werkt het dan?Ik heb deze jaar Sweet million F1 (4x kerstomaten), Tigerella (2x, gewone tomaat), Moneymaker (1x, trostomaat), Banana Legs Yellow (1x, kerstomaat), Castle Rock (1x, maar nog maar 30cm). Buiten heb ik een kleine, 30cm, tomaat Roma. Tomaten Ananas Noir (1x, vleestomaat?) en Zuckertraube (1x) staan nog in de kas in de potten, want ze zijn wat later gezaaid/gekregen. Edit: Ze hebben nu ook bloemen, ik maakte al zorgen, maar ik heb zelf niet goed gekeken en/of hebben de paar dagen onweer rust gegeven zodat planten konden beter bloemen vormen. 12 mei 2014 aangepast door Gast Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 nee, niks te vroeg, als j m maar boven de 12 graden houdt, binnen of buiten Dat is vrij conservatief. Ik hou ze buiten boven 5°C en dat lukt prima hoor. Geen groeistop, integendeel. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Hallo, ik zag vandaag aan 2 tomatenplantjes dat er al bloemetjes aan gekomen zijn. ik heb ze op de markt als jong plantje gekocht en ze zijn 'speciaal' voor in pot te kweken. ( ik weet geen soortnaam..niet gevraagd..). ze staan momenteel constant binnen omdat ik bang ben met dit winderige en regenachtig weer dat ze kapot zullen gaan buiten ...Nu was mijn vraag of dit niet te vroeg was? Ik had ergens gelezen over de aubergine plant dat je de eerste bloem moet wegsnijden zodat ze verder groeit en meer bloemen maakt, zou ik dit bij deze plantjes ook kunnen proberen of is dit normaal? Men zegt wel eens: als er bloemen zijn, dan is het tijdstip daar om uit te planten. De Ijsheiligen zijn er bijna geweest, er is nog een minieme kans op vorst aan de grond donderdag of vrijdag, dus ik plant uit in het weekend, als het weer het een beetje toelaat. Vorig jaar had ik soms als twee bloementrossen hangen toen ze nog in pot stonden. Kan ook niet zoveel kwaad. Maar het mag stillaan de grond in, zeker als je ze in de serre zet, dan had ik ze al lang geplant wellicht. Openlucht dit weekend of later. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.