Ga naar inhoud

Loof aardappelen wordt bruin en groeit bijna niet meer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het loof van mijn vroege aardappelen is ongeveer 10 cm hoog , wordt bruin en verdort. Ik vermoed dat het de aardappelziekte is? In n ander deel van de tuin heb ik er een 10 tal geplant om te kyken waar ze het best groeien. Het is de eerste keer dat ik aardappelen plant. Die doen het wel goed.

Spytig genoeg is het grote gedeelte met 60 stuks aangetast.

Is er nog iets te redden? Of kan ik beter alles uitdoen en groentes zaaien nu het nog zo vroeg is in het seizoen?

Geplaatst:

Voor aardappelziekte is het wel erg vroeg in het seizoen... Het lijkt er eerder op dat er iets in de bodem zit dat de planten aantast. Dat zou ook kloppen met het beeld van de andere planten, die het blijkbaar wel goed doen. Zijn alle planten van dezelfde soort, of is er nu één soort aangetast? In dat geval zou het eventueel aan het pootgoed kunnen liggen. Heb je al een poter opgegraven en de onderkant van de plant geinspecteerd? Maar in principe zou ik met aardappels geen risico willen lopen: beter 10 aangetaste opofferen (niet op de composthoop maar in de kliko!!) dan ze allemaal verliezen... Sterkte ermee

Geplaatst:

Bevroren! Ik heb er ook zo enkele want niet afgedekt omdat ik in de Ardennen bezig was.

Die groeien er wel door hoor, alleen een paar dagen later, dat is denkelijk alles. De plaag, daarvoor is het nog veel te vroeg.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Oef jullie geven me goede hoop ! Het is hetzelfde pootgoed. Maar de 10 andere staan beschut tegen een omheining met rieten matten. De 60 stuks staan in open ruimte.

Vorst zou dan wel een plausibele verklaring kunnen zyn. Voorlopig ben ik terug optimistidch gestemd ! Dank je !!

Geplaatst:
Oef jullie geven me goede hoop ! Het is hetzelfde pootgoed. Maar de 10 andere staan beschut tegen een omheining met rieten matten. De 60 stuks staan in open ruimte.

Vorst zou dan wel een plausibele verklaring kunnen zyn. Voorlopig ben ik terug optimistidch gestemd ! Dank je !!

waar zit het bruin? aan de rand naar het midden toe zal het vorst zijn

ronde vlekken midden in het blad is het wat anders, maar phytophtera lijkt me vrij onwaarschijnlijk

• 3 years later...
Geplaatst:
Rara hoe kan dit?

Die weet ik: te heet en/of te droog.

Zit je in droge tropen of in regenwoud?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...