Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jam maken (wat doe ik fout?)


freggel

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik weer eens ananasjam gemaakt. Maar zoals me nou al zo vaak gebeurd: de jam is en blijft te vloeibaar. Ik laat de boel 4 tot 5 minuten koken, dan op de kop afkoelen. Een enkele keer is de jam die ik maak wel dik genoeg, maar 9 van de 10 keer te vloeibaar. Wat doe ik toch verkeerd?

 

Ik gebruik meestal 1 kg fruit en 0,5 kg geleisuiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel, de suiker is er niet alleen voor de smaak. Het heeft ook een conserverende functie PLUS een verdikkingsfunctie. Je kunt niet 'ongestraft' de helft van de suiker weglaten. De verhouding zoet en zuur en het pectinegehalte bepaalt de dikte van je jam. Ik heb vorig jaar wat geexperimenteerd en als ik op 1 kilo fruit 650 gram suiker gebruik dan gaat het nog net goed. Wat ook kan helpen is om pectine toe te voegen, dat kan bijvoorbeeld door een handje vruchten toe te voegen die veel pectine bevatten (citrusvruchten, aalbessen, kruisbessen, zwarte bessen). En ik laat mijn jam nooit! afkoelen. Het gaat gloeiend heet de pot in.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

(ze bedoelt dat ze de jam in de potjes doet, en die dan op de kop zet om ze af te laten koelen)

Aha

Je hebt ook geleisuiker 'minder zoet'...

 

Dat zal best, zal best 'meer kosten'. Ikzelf gebruik nooit geleisuiker maar altijd gewone suiker, plus dan wat extra vruchten met pectine.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, kost ook meer. Maar de ananas heeft ze ook al gekocht, dus voor goedkoop-en-uit-eigen-tuin gaat ze niet met deze jam Vandaar dat ik het voorstel

 

Pectine kan je toch ook los kopen? Mocht je even geen vruchten voor handen hebben met dat stofje.

 

Per kilo fruit voeg je een handje andere vruchten toe veuvecouderc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die pectine kun je ook in poedervorm (voor zover ik weet) kopen. Heb ik ook wel eens gedaan maar ook dat is kostbaar! En omdat het zo afhankelijk is van de fruitsoort die je gebruikt hoe 'dik' je jam wordt vond ik het ook een enorm gehannes met die dosering. Maar goed, met die toegevoegde vruchten is het ook gehannes. Ik kan niet precies zeggen hoeveel ik erbij doe, een handje ja maar ja daar heb je natuurlijk niets aan want hoeveel is dat?

 

Jam maak ik al zolang als ik kan lopen laten we zeggen dus ik doe altijd maar wat en soms wordt de jam minder vast dan anders. Waar ik zelf nog wel altijd mee werk is het trucje met het schoteltje: wanneer je de vruchten in je pan doet zet je tegelijkertijd een of meerdere koffieschoteltje in de koelkast (of vriezer), dan maak je je jam door te roeren en te roeren en te roeren en als het dan kookt en roeren helpt niet meer dan laat ik het minimaal 3 minuten doorkoken. Na die drie minuten haal ik het koude schoteltje uit de koelkast (of vriezer) en ik druppel in het midden van het schoteltje een of een paar druppels jam op. Dan houd ik het schoteltje scheef en als de jam gestold is voordat het het einde van het schoteltje heeft bereikt dan is het goed. Als dat niet zo is dan kook ik gewoon nog even door. In de meeste boeken staat dat het niet mag maar soms laat ik de jam wel 8 minuten koken.

En soms is dat ook teveel, dan heb ik meer een soort gelei dan jam Maar goed, behalve een paar extra kruisbessen doet het sap van een citroen ook al wonderen hoor. En een citroen heeft iedereen bijna wel in huis.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vruchten die arm zijn aan pectine (kersen, aardbeien, meloenen, perziken, ananas, vijgen, mango′s, peren, rabarber?), gebruik je best geleersuiker (met pectine verrijkt) of voeg je een geleermiddel (pectine in poedervorm, vermengd met de suiker). Je kan natuurlijk ook pectinerijke vruchten (aalbessen, veenbessen, zwarte bessen, appelen, pruimen, kweeperen, citrusvruchten?) vermengen met pectine-arme vruchten.

 

 

http://www.smulweb.nl/124277/artikel/Jam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje extra citroensap, een appeltje of... wat rozijnen die het vocht opzuigen...

 

Of nog wat kaneelpoeder, maakt het ook weer wat dikker, en zal bij SOMMIGE soorten jam denk ook niet slecht smaken.

 

Precies... vorig jaar had ik eindeloos bramen geplukt, maar na het zeven was daar weinig van over... het sap gemengd met appel en rozijnen PLUS kaneel... echt een warme jam geworden, heb nog een klein bodempje over, en dan is alles echt op....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha! Dus het is toch de geleisuiker die het hem doet! Nu ik eraan denk, het allereerste potje jam dat ik vorig jaar zelf maakte was wel dik, maar toen had ik inderdaad 1 op 1 gebruikt (wat dus veel te zoet was). Nou heb ik nog wel zo'n flesje citroensap, dat zou ik er dus ook in kunnen doen met wat minder suiker? Hoeveel citroensap moet ik dan ongeveer gebruiken?

Die tip van die pectinerijke vruchten ga ik ook onthouden!

 

Jam maak ik trouwens gewoon als ik er zin in heb. Ik eet het zelf niet, maar mijn vriend eet het dagelijks. Ik had mijn opa laatst een potje ananasjam gegeven en dat vond hij erg lekker, vandaar dat ik gisteren bij de Aldi een ananas meegenomen had om nog een potje voor hem te maken.

 

Oh ja: de jam giet ik inderdaad kokend in de potjes, ze koelen dan op de kop af zodat het potje vacuüm trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Agar agar is een andere optie, (die ik zo snel nog niet zag staan): de bindkracht is 2 maal zo sterk als die van gelei. Het wordt gewonnen uit algen en verkocht oa in reformwinkels: het is smaak en reukloos.

 

Wij gebruiken het inderdaad ook om dan veel minder suiker toe te voegen, want suiker is natuurlijk niet echt geweldig gezond voor je. Maar het moet ook wel een beetje lekker zijn, dus wel een beetje suiker, van alles wat.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, daar zeg je me wat, heb ik zelf nog niet echt bij stil gestaan, het is dan ook mijn moeder die altijd de jams maakt. Wat ik kan zeggen is dat het potje aalbessenjam van vorig jaar (augustus/september) nog goed was, dus zolang blijft het wel goed (misschien ook weer afhankelijk van verschillende factoren?).

 

We doen er ook wel wat suiker in, maar daar moet misschien dan inderdaad even naar gekeken worden: de houdbaarheid, verhoudingen enz., al naar gelang de wensen.

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt al die zooi die ik niet ken dan weer niks ik hou het op 1:1 en dan niks anders erbij hoeven doen,

en zo'n pak geleisuiker is ook niet duur hoor, tenminste ik dacht geeneens 2 euro en je haalt er toch wel aantal potten uit.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren toevallig nog geleisuiker gekocht, inderdaad nog geen 2 euro. Het is nooit in me op gekomen iets anders te gebruiken dan dat, het is toch gemakkelijk en handig, zo'n alles in 1 pak.

Ik las op verschillende sites dat, als de jam te zoet is, je minder suiker kan gebruiken. Maar dat is natuurlijk gewone suiker, en geen geleisuiker. Had ik niet bij nagedacht...

 

Dat trucje met dat citroensap, hoeveel moet ik daarvan gebruiken?

 

Ik zal ook eens die marmello gaan uittesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Agar agar is een andere optie, (die ik zo snel nog niet zag staan): de bindkracht is 2 maal zo sterk als die van gelei. Het wordt gewonnen uit algen en verkocht oa in reformwinkels: het is smaak en reukloos.

 

Wij gebruiken het inderdaad ook om dan veel minder suiker toe te voegen, want suiker is natuurlijk niet echt geweldig gezond voor je. Maar het moet ook wel een beetje lekker zijn, dus wel een beetje suiker, van alles wat.

 

Misschien moet je je moeder nog eens naar details vragen Castaneda maar Agar-Agar is lang niet het tovermiddel dat het belooft te zijn. Ik heb al veel dingen geprobeerd met Agar-Agar maar met die bindkracht valt het reuze mee. Mijn jam wordt er niet beter van en mijn kwarktaart al helemaal niet. Het is plantaardig en daarom goed in een veganistisch dieet maar je hebt er een hoop van nodig en het is behoorlijk kostbaar.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...