Aggi3 Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 Goeiedag allemaal, Ik zit met een probleem, hopelijk kunnen jullie mij helpen Ik heb nu 2 hoge vierkante bakken en een hoge langwerperige bak..Die zitten nu vol met bemeste moestuin aarde.Nu wil ik dingen gaan zaaien wat ik kan zaaien buiten alleen weet ik nog niet echt wat zou kunnen dus moet ik dat nakijken, of als jullie het weten, mogen jullie het er bij zetten.Nu las ik ook iets over dat niet alle groenten enm kruiden bij elkaar kunnen en door elkaar.Nu heb ik dus die bakken en het gaat om dat bv bloemkool niet nij een erwt mag dat is dus slechte buren, maar nu wat vraag wat zijn en wat word gezien als buren gaat het om dezelfde bak dat die niet bij elkaar mogen of dat het erom dat de bloemkool niet naast de erwt mag staan, want dat weet ik niet. Ik wil verschillende groenten in 1 bak ook kunnen hebben....hoe moet ik dat doen hoe kan ik het beste de opstelling doen. Ik hoop dat iemand mij snel wilt helpen.Want ik snap er niet veel van en google lukt mij ook niet echt. Gr Aggi3 Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
Estemy Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 In echte SQFG werk je met families. Bloemkool is van de familie Brassicacae, dus je wil geen andere soort groente naast bloemkool dat van hetzelfde familie komt (broccoli, radijs, andere soort kolen komen allemaal uit fam. Brassicacea enz). Bloemkool en erwt kunnen dus wel naast elkaar geplant worden! Met erwten ga ik zelf een beetje tegen de familie principe, want ik wil dat ze naast elkaar komen staan (makkelijker om daar een stukje gaas te zetten).Ook gebruik je wisselteelt. Dat betekent dat volgende jaar plant je in een vak waar een plant van de familie Brassicacae was, bijvoorbeeld, iets uit een andere familie. Als je dit volgt voorkom je ziektes en krijg je sterkere planten met goede oogst. Maar er zijn ook andere regels. Bijvoorbeeld alle koolsoorten hebben veel ruimte nodig, dus je plant ze het liefst in de hoek van je bak (eigenlijk in de hoek van een vak dat in de hoek ligt ), want dan groeit hij niet over andere planten. Het is het best om een boek te kopen/lenen of via internet downloaden. Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf gaan uitproberen, het is helemaal niet zo moeilijk. De enige tip is dat meeste fruit kan niet in een bak (aardbeien wel) en je wil in een bak ook geen munt zien, want dan is de hele bak binnenkort vol van munt. Andere kruiden kunnen overal, ze kunnen zelfs een vak delen (helft voor 1 kruid, helft voor een andere). Je moet ook een beetje denken over de zon/zuid (bijvoorbeeld een tomaat wil veel zon en sla wil schaduw = plant tomaat in de voorkant en sla in de achterkant van de bak als de voorkant richting zuid is).Een leuke planner is growveg.com (gratis voor 1 maand, maar langer heb je voor je plan niet nodig. Daar zie je ook meteen uit welke familie elke plant vandaan komt)Hier heb ik zelf in Google document over de meest voorkomende groentesoorten geschreven. Familie staat er ook bij (met kleur!), dat kan je een beetje helpen.https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ao6LPSD1JVYUdG5zNDBHZ2RPazd1TVVydklfLXhnYUE&usp=sharingJe kunt ook naar mijn plan kijken. Mijn bakken zijn wat langer dan 1,2m op een kant, maar je ziet wat en hoe ik heb het gepland. En kijk niet naar de bovenste "bak" want dat is mijn kas en daar volg ik geen familie principe (want daar komen alleen paprikas en tomaten en ze zijn allemaal uit hetzelfde familie).http://www.growveg.com/garden-plan.aspx?p=482390 Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
spike Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 zadengids met uitleg bij de boerenbond/wellkoop is gratis uitleg over de moestuin/vierkante meterbak.en je kunt daar gelijk je zaden /planten kopen. of op de site van de boerenbond/wellkoop Quote
Bit Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Heb ik even je bakken bekeken, dan lijkt mij het handigst om je van advies te dienen als je zelf een aantal teelten / planten noemt die je graag wil gaan zetten.Kunnen wij wel van advies dienen om te zeggen of dat samen gaat, of dat goede buren zijn of dat je dat echt wordt afgeraden. Maar eigenlijk zou ik me daar niet té veel zorgen om maken hoor. Eigenlijk zou ik willen zeggen : doe gewoon.Ik kan je hier nou wel gaan uitleggen dat je een tomaat niet naast een komkommer moet zetten, maar als je helemaal geen komkommer lust, heb je daar niet zo veel aan he ? Kortom de vraag terug : wat wil je gaan zetten ? Dan als 2e is het veel belangrijker denk ik, om je eigen situatie goed kritisch te bekijken. Hoe is de lichtsituatie van de grote bak. Hoeveel licht/ zon is daar ? Dat is wel een 1e vereiste om je keuze te bepalen.De losse bakken, daar kun je van alles mee. Kruiden , een grote tomaat, een bloemkool in 1 bak. 4 / 6 slaplanten. Whatever. Maar wat wil je ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.