Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De jam staat net op het fornuis. Ik heb maar de helft van het recept gemaakt, als het lekker is dan maak ik nog meer. De bloemen plukken is eigenlijk best wel leuk, ik ben maar één keer de tel kwijtgeraakt

Volgens mij gaat het wel geel worden, bij het plukken worden je handen al geel en bij het wassen was het water ook licht geel geworden.

Geplaatst:

Hehe eindelijk tijd gevonden om de Gelee te maken. 400 bloempjes 1,5 liter water, een grapefruit, een sinaasappel en een citroen. Een uur gekookt, uitgeperst tot 1 liter vocht. Drie dagen in de koelkast bewaard. 1 kilo suiker erbij en 40 minuten gekookt. Voila!

Ik heb laten we zeggen 5 potjes van 175 gram stampvol met gelei. En nog een beetje, da's die laatste foto maar die is er vooral zodat je kan zien dat het echt gelei is en geen stroopachtige honing.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

De jam is klaar en het is heerlijk zoet!

Het kookvocht zonder de suiker was nogal bitter, maar toen de suiker er eenmaal bij was was het lekker zoet!

Ook een mooi donkergeel kleurtje. Deze jam gaan we vaker maken!

Geplaatst:

Ja inderdaad ik denk dan dat de jam heel verschillend smaakt, wat ik omschrijf de jam zeker niet als zoet of bitter maar juist als frisse smaak.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik kan best leuk en efficiënt koken maar als ik jam maak gebruik ik alles wat ik in mijn keuken heb en ziet het er uit alsof een complete kleuterklas bezig is geweest.

Maar de jam is af, ziet er prachtig uit, mooi goudgeel.

Ik heb ook maar een beetje stroop gemaakt, gewoon voor de leuk. Ook heerlijk (iets te dik).

Van Jasmin had ik anderhalve kilo rabarber gekregen, daarvan ook wat jam gemaakt en lekker veel moes.

De moes/jam heb ik gekookt met kaneel en een halve sinaasappel. Smaakt heerlijk.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Zo. De jam net gemaakt. Ik had 1.250 ml sap waarvoor ik ongeveer anderhalve kilo geleisuiker in gedaan heb. De boel 4 minuten laten koken en in potjes gegoten. Ik hoop dat de boel nog gaat stijven, het spul is nu nog erg vloeibaar. En op de een of andere manier blijven al mijn jams zo vloeibaar... Ik hoop dat ik nu voldoende geleisuiker gebruikt heb, maar volgens de verpakking zou zit dus goed moeten zijn.

Tot nu toe heeft de jam een mooie goudgele kleur, een honingkleurtje. Ook de smaak is wel fris, honingachtig. Mijn vriend heeft me de hele middag en avond met argusogen in de gaten gehouden ("wat is zij nou weer aan het doen?!"), maar kon niet van de jam in wording afblijven!

I'll keep my fingers crossed en hoop dat het resultaat flink dikker gaat worden.

@veuvecouderc: kook je de jam zelf 40 minuten of de bloemetjes voor de suiker e.d. erbij gaat? Zelf heb ik de bloemetjes, 2 sinaasappels en 2 citroenen een uur laten koken. De jam heeft ongeveer 5 minuten gekookt (volgens de verpakking moet dat 4 minuten, kan het kwaad als deze veel langer kookt met geleisuiker?).

EDIT: Pffff! Begint dikker te worden!

Geplaatst:

Volgens mij bedoeld Leslie de jam 40 minuten laten inkoken dat er water verdampt, en de boel pas dik wordt, ik geloof niet dat je jam 5 minuten gekookt dik gaat worden.

40 minuten lijkt lang maar ik denk dat Leslie de enigste is met een echte stevige gelei, dus de volgende x doe ik zoals haar.

Ik heb denk ik zoiets van 20 minuten de jam gekookt sap en suiker bij elkaar, toen was ik het zat en dat is wel iets dik maar nog te dun om voor gelei door te gaan.

Nuja dun is ook lekker hoor in yogurt of bij je ijs.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat 4 minuten op het pak aangegeven wordt mischien gaat het pak er van uit dat je nog iets anders gebruikt.

maar dan is het nog echt vloeistof.

Geplaatst:

Bij ongeveer alle jamrecepten die ik in mijn leven heb gelezen staat dat je als het kookt (borrelen wat niet meer ongedaan gemaakt kan worden door roeren), je het 4 minuten moet laten doorkoken en dan is de jam goed. Nou dat lukt bij mij maar een enkel keertje. Soms is het na 2 minuten al stijver dan pudding en soms duurt het wel 10 minuten voor ik het goed vind. Het hangt wat mij betreft af van de vruchten, hun rijpheid, de hoeveelheid, de toegevoegde suiker en zuur, mijn humeur, de tijd van het jaar, etc etc. Ik heb ergens al de schoteltjestip beschreven, die gebruik ik nog steeds en werkt tot mijn volle tevredenheid.

Bij de paardenbloemenjam stond in 'mijn' recept 45 tot 60 minuten koken. Ik heb dat meteen aangenomen omdat deze jam of gelei van puur sap gemaakt moet worden en niet van gekneusde vruchten. Iets dat 100% vloeibaar was moest dus gelei achtig worden, ik kon me voorstellen dat dat langer ging duren dan een minuut of 5. Dus heb ik 40 minuten roerend boven mijn pan gestaan en toen dacht ik nu is het goed. Korter dus dan in het recept beschreven maar veel langer dan de gemiddelde jam die ik maak.

Veuvecouderc

Geplaatst:

Het resultaat van mijn jam is toch nog goed. Hij is lekker dik geworden na die 5 minuten koken. Vind het altijd moeilijk te bepalen of de jam dik gaat worden, omdat tijdens het koken alles zo vloeibaar blijft en pas dik wordt na het afkoelen. Het truckje met het koude bordje ken ik, maar ik vergeet altijd een bordje koud te zetten voor ik aan de jam begin...

In ieder geval is de paardebloemjam een succes. Ik hou niet van jam, maar mijn vriend heeft gekeurd. Zelf heb ik toch wel even geproefd, maar voor mij smaken alle jams hetzelfde: zoet.

EDIT: Goed te weten dat het koken niet op een paar minuten meer aankomt.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Jasmin, Hans, Jorieke, welk recept hebben jullie gemaakt vorig jaar?

Edit: laat maar, ik kan alleen de bovenste openen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik kan geen enkele link zien. Ik heb het zelf gefreubeld. De bloemen gekookt met een sinaasappel en een paar flinke takken rozemarijn. Goed gezeefd, wat ingekookt en basisrecept jam met geleisuiker gebruikt.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
welk recept hebben jullie gemaakt vorig jaar?

Jet je kent supertoinette toch wel? De site voor de Franse keukenprinses! Toevallig vandaag weer opgezocht want ik zag (ook) dat de pissenlits weer aan het bloeien zijn. Vierhonderd haal ik nog niet maar dat duurt niet lang meer!

http://www.supertoinette.com/fiche-cuisine/178/pissenlit.html

Mijn gelee maak ik volgens het recept in bericht 2 van onderstaand topic.

http://www.forums.supertoinette.com/recettes_3304_15.gelee_de_fleurs_de_pissenlits.html

Veuvecouderc

Geplaatst:

Leuk,ik ga het ook proberen binnenkort.Nou ja,met het paasweekeinde voor de deur moet het toch lukken om 400 bloemetjes bij elkaar te zoeken.Hebben we met de pasen iets lekkers bij de brunch.

Geplaatst:

De paardebloem-stroop is nog beter dan jam, dit jaar ga ik voorraad maken wordt hier graag gegeten

Geplaatst:
Oh wat leuk, hier had ik dus nog nooit van gehoord.... En aangezien het met Pasen toch rotweer schijnt te worden, kan ik die tijd mooi gebruiken om te spelen met 400 paardebloemen

Om de volle aroma te verkrijgen van de paardenbloem zul je ze wel moeten plukken bij warm droog weer..na 12 uur..als ze open zijn zo heb ik het iig geleerd voor de wijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb al een paar keer dergelijke gelei gemaakt en die is erg lekker, maar ik vind het niet zo eenvoudig om de groene buitenblaadjes van de bloemetjes te halen. Daar kruipt veel werk in

Ik trek wel eerst thee van de bloemblaadjes en laat die een nacht trekken voor ik er gelei van kook.

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...