Unagi Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Hallo, Gisteren zag ik op mijn vroege aardappelen (Lady Christl) dat op de meeste planten een gelige schijn op de bladrand verschijnt.Is dit een voeding tekort of iets anders? En wat kan ik hier het beste aan doen? Alvast bedankt voor de tips. Quote
RobO Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 als ze al boven de grond waren op de afgelopen vorstnacht zijn ze een beetje lokaal bevroren, geen probleem verderanders zou het ook een voedingsprobleempje kunnen zijn? teveel kali en/of te weinig magnesium? Quote
Unagi Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 Toen ik wist dat de vorst ging komen had ik ze weer volledig ondergezet, maar het kan inderdaad dat er toch wat schade is geweest. Verder is dit het eerste jaar dat ik op dat stuk iets kweek. Vorige jaar was dit gazon en ik heb alle zoden 2 spaden diep ondergespit voor de winter.Verder heb ik wel niets van mest gegeven, buiten compost in het voorjaar. Dus geen kalk, koemest of iets dergelijk. Ik heb er deze morgen wat bio-bemesting voor fruit en groenten op gestrooid met het gedacht dat het inderdaad mss een tekort aan magnesium kon zijn? Het gaat om zandgrond. Wacht ik nu mss nog best een weekje af of mss wat gedroogde koemestkorrels geven? Quote
Bit Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Lijkt me iets een klein beetje koude-schade. Zet dit door, dan moet je aan een voedseltekort denken, wat niet zo gek is op ex-gazon natuurlijk. Een hele dunne oplossing koemestkorrels die je een dag of wat hebt laten weken in een emmer en dat ( verdund ) aan de voet van de planten uitgieten, kan iets helpen. Maar gewoon koemest strooien zal niet vlot genoeg gaan, dat neemt echt wat tijd voordat daar iets uit vrij komt. Ik zou ook denken aan juist iets kali strooien. Quote
Unagi Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 Wat bedoel je met kali? Is gewoon wat zeewierkalk strooien ok, of moet ik op zoek in het tuincentrum naar iets specifieks (patentkali?) Quote
sokrates Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Patentkali inderdaad. Geen kalk. Houtas uit de haard kan ook. Voormalige gazons zijn meestal niet zo stikstofarm, maar composterende graszoden onder de grond kunnen de stikstofbeschikbaarheid wel doen afnemen. Wellicht kan iets snelwerkends als bloedmeel uitkomst bieden. Quote
Bit Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ja, aan de andere kant zou ik voorzichtig zijn met meer stikstof. Ach, komt allemaal ook niet zó nauw hoor. Beetje gewone koemestkorrels is nooit te gek. Nee geen kalk , wat ook Sokrates al zegt. Met Kali bedoel ik Kalium. ( Calcium is wat anders hoor ( kalk )) Patentkali, Vinassekali of iets. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.