tds Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Sinds deze week zie ik dat bepaalde sjalot planten gele bladpunten beginnen te krijgen ... duidt dit op een voedseltekort? (of ziekte?) Quote
weknow Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Of droogte? Moeilijk te zeggen, maar wat gele punten is geen echte ramp. Kan makkelijk weer bijtrekken Ik zie dat je zandgrond hebt. Dat de grond kaal is. Mocht je compost gemaakt hebben, dan zou ik in ieder geval een laagje op de kale grond leggen. Vaak al voldoende voeding voor ui-achtigen en helpt bij vochtregulering op - meestal wat arme - zandgrond. Daarmee kun je geen kwaad doen. Integendeel! Een ziekte zie ik niet echt. Voedingstoestand van de grond is moeilijk in te schatten vanaf een foto. Hoe groeien andere gewassen op de grond? Sjalotten zijn niet zo veeleisend. Als je weet dat je grond echt arm is en je hebt geen compost, kun je beetje koemestkorrels strooien rondom de planten. Dat is een milde bemesting. Verder adviseer ik om je bed onkruidvrij te houden, want de opkomende onkruiden zijn directe voedselconcurrenten voor je sjalotten. Al met al: geen ramp hier. Planten staan niet superflorisant. Maar dat hoort er soms ook bij in een tuin. Misschien (misschien! Jij weet zelf wat er al gebeurd is!) kijken naar de voedingstoestand. Maar blindelings extra mesten als er voldoende is, is zeker ook niet wijs. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Hannezz Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 denk eerder dat het komt doordat de ph(zuurtegraad) van je grond wat te hoog is.Ik heb dat ook (stond in mijn bodemonderzoek) maar is geen probleem voor de groenten. Quote
tds Geplaatst: 27 april 2014 Auteur Geplaatst: 27 april 2014 Ik vermoed ook niet dat het een ziekte is, eerder te weinig organische mest.Dit jaar heb ik al m'n stalmest bij de fruitbomen gebruikt ... .Daarnet 1 kg organische patentkali en eens goed water gegeven.Ik heb wel nog schapenmest liggen in de stal maar die is nog (te) vers, niet echt goed voor tussen de uien/sjalotten denk ik ...? of kan dat toch?Volgende week nog eens koemestkorrels strooien denk ik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.