Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen Vacuumbuis..wij hebben een voorsteltopic de voordeur genaamd. Als je wilt kun je het antwoord op deze vraag misschien al vinden vinden via de zoekfunctie...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Sorry , geen serieuze reactie van mij. Verwijder het wel weer later.

Ik moest zó onbedaarlijk gezond hard lachen ....

Vooral om de "sorry" ?? van Piroska.

en dan weer terug naar : "kiemtijd pastinaak "

whahahah

en ik weet trouwens de kiemtijd niet. Nooit op gelet. Heb wel wat staan.

héééérlijk. TOP.

Geplaatst:
:D

Goedemorgen Vacuumbuis..wij hebben een voorsteltopic de voordeur genaamd. Als je wilt kun je het antwoord op deze vraag misschien al vinden vinden via de zoekfunctie...

Ik gok dat de topicstarter in de veronderstelling is dat hij/zij de zoekfunctie gebruikte in plaats van dit topic te plaatsen

Maar goede vraag wel, ik heb ook pastinaken uitgezaaid en zie nog niks. Althans, dat denk ik, want zo blijkt ineens de bloembollen van de vorige eigenaar van onze tuin komen overal op. Ondanks spitten en frezen is onze tuin bezaaid met groene stengels ( en overal aardappelen, dat is echt minder leuk). Ik heb geen idee hoe de pastinaken er uit moeten zien na ontkiemen.

Geplaatst:

Pastinaak duurt even. Heb ze thuis in bakjes gezaaid en op de tuin, pastinaak komt op met twee gladde langwerpige lichtgroene blaadjes. Duurde een ruime week of twee hier, zowel hier buiten in de bakjes, als in de tuin in de volle grond. Er is in ieder geval veel meer opkomst dan vorig seizoen. Dus ik heb goede hoop op een voorraadje pastinaak komende winter!

Geplaatst:

Toevallig vanmorgen naar een herhaling van Gardener's World zitten kijken op ded BBC en daar ging het toevallig ook overhet zaaien van pastinaak. Daar zeiden ze dat pastnaak vaak slecht opkomt (zaaiden wel direct in de volle grond) en daarom zaaiden ze daar met 3 zaadjes tegelijk. Bovendien zaaiden ze op dezelfde plek radijs, zodat de grond toch benut werd terwijl de pastinaak rustig de tijd kreeg om te ontkiemen. Tegen de tijd dat alle radijs geoogst was (na 4 á 6 weken) zou de pastinaak ook opgekomen zijn. Een voordeel van er ook radijsjes zaaien is dat de jonge pastinaakjes niet tussen onkruid raken en per ongeluk weggeschoffeld worden.

Geplaatst:

Het nadeel van radijs ertussen vind ik dat je bij het oogsten van de radijs vaak toch ook wat zaailingen uittrekt.

Als je bang bent de boel om te schoffelen kun je ook aan de beide uiteinden van de rij een stok zetten met daartussen een strakgespannen draad.

Als je zorgt dat de zaadjes precies onder die draad liggen kun je je niet vergissen.

Geplaatst:

Gelukkig had ik lang genoeg gewacht op mijn pastinaken, had zelf ook geen idee dat dit zo lang zou duren, vanaf het eerste echte blad (lijkt op een eendenvoet vind ik) herken je ze vlot tussen het onkruid. Maar hier komen ze ook met moeite op. Daarna ging ook nog is 1/4 kapot na het krijgen van het eerste blad Kunnen niet veel hebben zo te zien.

Geplaatst:

Kan ik pastinaak nog opnieuw zaaien? Dacht dat het gewoon wat langzaam ging maar toen ik goed keek zag ik dat de stengeltjes van de zaailingen op de grond afgegraasd waren door de naaktslakken. Na een kleine campagne lijken er minder slakken te zijn. Ben ik inmiddels te laat om opnieuw te zaaien?

Geplaatst:

Absoluut niet ... Het wordt wel eens aangeraden wat later te zaaien..voor oogst in de winter.

Edit:

Pastinaak kan tot begin juli gezaaid worden. Wanneer je in mei zaait, kun je in de nazomer oogsten. Wil je in de winter oogsten, kun je het beste in juli zaaien. In verband met de wortelvlieg is het aan te bevelen om tussen de rijen uien te zaaien.

Geplaatst:

Ik heb weeeeken geleden pastinaak gezaaid en het komt heel onregelmatig op, sommigen zijn al 4 cm hoog, anderen komen net op. Vorige week heb ik op de lege plekken, en dat waren er nogal wat, gewoon weer pastinaak gezaaid, het zakje moet toch leeg omdat je het niet kan bewaren tot het volgende jaar. Nu zag ik dat inmiddels nog steeds zaailingen van de eerste zaai her en der opkomen. Het is dus behalve een langzame kiemer ook een nogal onregelmatige kiemer. (hier dan toch zeker)

Geplaatst:

ja, hier ook ongeveer 1% kiem (op zo'n zakje staat dan 2016, maar ik denk dat dat alleen geldt als je ze ongeopend bewaart, koel en donker...)

je moet de pastinaakzaden trouwens wel altijd licht vochtig houden, doek erop of regelmatig beetje sproeien, en dat een week of 3-4

Geplaatst:
Dan heb je echt geluk hoor! Hier het 2e jaar al haast geen kiemende zaden meer.

Buurman op de tuin heeft vorig jaar ook het restant van twee jaar daarvoor gebruikt, en had ook een prima opkomst (ander ras dan ik had).

Vorig jaar had ik trouwens 3 rassen, twee vers gekocht en een deel van dat oude zakje.

Het oude zaad kiemde perfect, de twee nieuwe zaten op 0% en ca. 50%.

Misschien vooral ras-afhankelijk?

je moet de pastinaakzaden trouwens wel altijd licht vochtig houden, doek erop of regelmatig beetje sproeien, en dat een week of 3-4

Dat is inderdaad heel belangrijk!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bedankt Appelvrouw, ik heb inmiddels opnieuw gezaaid maar zag in de week daarna inderdaad heel onregelmatig toch op sommige plekken de kenmerkende kiemplantjes opkomen. Zal je zien dat ik straks enorm moet dunnen. Laten ze zich verplanten?

Geplaatst:

Dat is mij nooit goed gelukt..het worteltje moet zo recht naar beneden blijven staan..dat krijg je bijna niet voor elkaar..

Geplaatst:

Ik heb gehoord dat pastinaken na 1 jaar veel slechter gaan kiemen en dat het beter is om elk jaar vers zaad te kopen als je pastinaken wil zaaien.

Dit jaar heb ik nog geen pastinaken gezaaid, maar vorig jaar en het jaar ervoor kiemden ze nog redelijk tot goed.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...