wilmer Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Ik las ergens dat pompoenscheuten ontzettend gezond zijn om te eten. Wie heeft daar ervaring mee? Wat maak je er mee?En ik heb altijd pompoenzaadjes in overvloed omdat ik altijd verschillende soorten kweek, maar omdat ze natuurlijk kruisen gebruik ik die niet, zou ik die dan wel kunnen gebruiken om pompoenscheuten te kweken? Quote
geertlaurent Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Je kan die zaden ook 'roosteren / in de pan lichtjes bakken' vorig jaar is geprobeerd als gezonde snack, viel best wel mee. Geen ervaring met de scheuten, dus echt geen idee of ze lekker smaken. Ik zou ze gewoon zaaien, ik zaai hier zaad van pompoenen van vorig jaar... als ik 3 lekkere rassen heb zal de kruising me ook wel smaken Quote
wilmer Geplaatst: 1 mei 2014 Auteur Geplaatst: 1 mei 2014 Ik dacht altijd dat kruisingen niet altijd eetbaar hoeven te zijn, je zou een niet eetbare als resultaat kunnen krijgen toch?Maar goed, het ging me vooral om die scheuten, ik was benieuwd of er mensen zijn die ze eten en of dat dan wel voor alle pompoensoorten eetbaar is. Ik zag dat ze ook de scheuten van komkommers eten in azië dus ik denk dat het van alle soorten kan, maar ik zou het graag zeker weten. Quote
jdw Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Waarom probeer je het gewoon zelf niet en deel vervolgens je ervaring met ons?Als we dan niks meer van je horen, weten we dat het eten van pompoenscheuten een afradertje is Quote
wilmer Geplaatst: 1 mei 2014 Auteur Geplaatst: 1 mei 2014 Ik ga het zeker proberen. HIer is trouwens de link voor de mensen die interesse hebben: http://tasteofnepal.blogspot.nl/2011/11/garden-fresh-pumpkin-shoots-pharsi-ko.html Quote
RobO Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 ik ook, wij houden het bij de bloemen, gevuld of getempoeraadt Quote
wilmer Geplaatst: 19 mei 2014 Auteur Geplaatst: 19 mei 2014 Ik moet het nog proberen, ik ga de scheuten van de plant proberen, niet van de plantjes want daar heb ik er te weinig van momenteel. Hoe hebben jullie ze bereid? Quote
Jenneke Geplaatst: 30 augustus 2014 Geplaatst: 30 augustus 2014 Net gezien in het tv-programma 1000 zonnen op de Belgische tv, en ik moest direct aan dit topic denken. Het zag er erg lekker uit moet ik zeggen Link naar de website met nog meer interessante recepten: http://www.een.be/programmas/tags/list/1000-zonnen/pottenkijker Pottenkijkers: mutiquiti1000 zonnen pottenkijker Mutiquiti is een typisch Mozambikaans gerecht met pompoenbladeren, pindasaus en kokosnoot.Ingrediënten1 kg van een mengeling van pompoenbladeren, pompoenbloemen en pompoenscheuten (in gelijke verhoudingen)300 gr gambas500 gr krab300 gr verse pindas3 grote tomaten2 grote uien2 teentjes look250 ml kokosmelk2 soeplepels olijfolieZout en peper1 blokje groentebouillonBereidingSnij de ui in stukjes en plet de look. Stoof alles aan in een grote pot, met een scheutje olijfolie. Als de ui glazig is, Voeg je de stukken gesneden tomaat toe. Mix de verse pinda's tot ze een pasta vormen en pers het vocht (melk) eruit (met een verzijp). Meng met 2 liter water. Voeg het water met de pindamelk toe in de pot. Laat het koken tot de melk dik wordt. Voeg er dan de fijngesneden pompoenbladeren aan toe en laat 25 minuten koken op een klein vuur. Voeg edan de kokosmelk, gambas, krab en het blokje groentebouillon aan toe.Laat nog 5 minuten doorkoken en breng op smaak met peper en zout. Martha haalde haar ingrediënten bij Himalaya Exotic food, Brusselsepoort 110, 9000 Gent. maandag 11 augustus 2014 Quote
wilmer Geplaatst: 31 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2014 OH wow dus de bladeren zijn ook eetbaar? Quote
Jenneke Geplaatst: 31 augustus 2014 Geplaatst: 31 augustus 2014 Schijnbaar wel, wist ik ook niet Quote
Antoine Geplaatst: 2 september 2014 Geplaatst: 2 september 2014 Heb het geprobeerd in een kleinere versie, want jou recept was voor een weeshuis geloof ik Maar gadver, ik vond het niet te vreten, sorry. Kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik scheuten gebruikt heb van een wat bejaarde plant? Grtz Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
geedee Geplaatst: 2 september 2014 Geplaatst: 2 september 2014 Had je een kalebassoort misschien? Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 september 2014 Geplaatst: 2 september 2014 In het voorjaar was hier een Thaise mevrouw die enthousiast werd van mijn chayote ( ook een pompoen achtige eigenlijk) Ze vertelde dat zij de scheuten eten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jenneke Geplaatst: 2 september 2014 Geplaatst: 2 september 2014 Heb het geprobeerd in een kleinere versie, want jou recept was voor een weeshuis geloof ik Maar gadver, ik vond het niet te vreten, sorry. Kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik scheuten gebruikt heb van een wat bejaarde plant? Grtz Het was niet mijn recept hoor, ik had het ook maar bij toeval op de tv gezien. Zoals gezegd vond ik het er wel lekker uit zien. Volgens de vrouw in het filmpje is dit gerecht een succes bij etentjes met vrienden en familie.Zelf heb ik geen pompoenplanten in de tuin helaas. Ik heb nog wel zaad (van butternut en gewone oranje pompoen) en ik vraag me af of ik dat nu nog zou kunnen zaaien om nog wat blad en scheuten te kweken om dit gerecht een keer te maken. Quote
NGUYET Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 hallo allemaal, Ja, jonge pompoenscheuten, erwt topjes zijn eetbaar in Azie, we bakken vaak met olie knoloof, zout, soms sojasaus, chili.... eenvoudig en snel groente hapje IPV water spinazie pluk ik courgetstelen ( zonder blad ), de harde schillen eraf halen of trekken, in gelijk stukken snijden, dan in het midden in 2 of 4 stukken snijden, hiermee maak ik een vegetarishe tjap tjoy met ui, wortels reepjes, bleekselderij, tauge, of groenten mix pakket, soja saus zout peper naar smaak. of die groenten even licht bakken dan gekookte mihoen of bami erbij voegen ... heerlijk Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.