Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een woensdag maar eens de 2 stukken buikspek die ik nog in de vriezer had liggen van ons laatste bezoekje aan Jorieke er uit gehaald en in het zout gelegd.

image41501398981669.jpg

Het zout dat ik gebruik is zeezout, ongeveer 3/4 en 1/4 nitrietzout. Daardoorheen wat versgemalen zwarte peper, wat verkruimelde laurierblaadjes en wat fijngeknepen jeneverbesjes. Er nog wat bruine suiker er door. En met dit zoutmengsel de stukken spek flink ingewreven. Was vergeten om daar een foto van te maken, maar vandaag zag dat er zo uit

image52791398981670.jpg

Vandaag het vocht afgegoten (was behoorlijk wat) en het spek weer flink ingewreven met het zoutmengsel. Omdat de stukken niet zo dik zijn haal ik ze morgen uit het zout en spoel ze schoon waarna ze mogen drogen. Dan gaan ze zaterdag de rookoven in. Ik ben van plan ze koud te roken, minimaal 8 uur maar misschien langer. Ben benieuwd of dat lukt.

Zal jullie op de hoogte houden.

Geplaatst:

Vandaag het spek afgespoeld, er lag alweer behoorlijk wat vocht in de bak

image70221399053665.jpg

De stukken afgespoeld en drooggedept. Nu kan het verder drogen.En morgen kan ik dan beginnen met roken

image96321399053632.jpg

image17341399053634.jpg

Geplaatst:

Na een nachtje drogen in de koelkast het spek in de wind opgehangen

image50921399230815.jpg

Het was al droog genoeg maar toch maar even opgehangen terwijl ik de rookketel klaar zette en het rookmot aan het roken kreeg.

Ik wilde perse koud roken dus dat betekend lang roken op een temperatuur die niet boven de 25 graden Celsius uitkomt

image32131399230819.jpg

Dat lukte me aardig

image37201399231081.jpg

image98051399230818.jpg

Na 12uur roken ligt het spek nu te rusten zodat de smaak verbeterd. Morgen maar eens proberen

Beantwoord dit je vraag Jane?

Geplaatst:

Allebei goed Jorieke. Het is zelfs zo te eten maar dat moet je niet te veel doen. Is nogal zout. Maar als je het bakt b.v. met eieren is het HEERLIJK. Ook heb ik blokjes in de Nasi en Spaghettisaus verwerkt. Is een heerlijke smaakmaker.

Geplaatst:

Tja

Hoe lang je dit goed kunt houden weet ik eigenlijk niet. Maar weken tot een paar maanden zeker. Maar meestal is het dan al op

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...