Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

onze eerste sla teelt is een wat aan het mistlopen. Van de 9 plantjes zijn er nu al 2 kapot.

2014-05-02-1517931399037053.11

2014-05-02-1513411399037061.11

ik weet niet waarom, maar de plantjes blijven achter bij hun buren en kwijnen precies weg. Het is futloos en slap groen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Patrick

Geplaatst:

Als bij mij een slaplantje er zo uitziet, dan heeft er meestal een woelmuis een gang gegraven onder het plantje door waardoor de wortels kapot zijn. Je kunt dan het plantje zo uit de grond trekken.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

het eerste plantje was inderdaad precies 'los' van zijn wortels.

Maar dit is een nieuwe moestuin 'bak' en ik heb nog geen enkele muizengang gezien erin (of in de buurt) De bak staat wel in contact met de volle grond.

Wat ik wel heb zijn nogal veel mieren.

Patrick

Geplaatst:

Het kan ook sla wortel boorder zijn, moet je maar es googlen. Ik heb dat ook vorig jaar gehad ineens viel m'n hele krop sla om.

Ik heb toen onder de plaats waar de sla stond wat gegraven en daar kwam dus dat beest te voorschijn het is net een grote rups.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Emelten kan ook nog. Die beten bij mij vorig jaar de wortelhals door en dan verdorde het ook en kon je het plantje zo oppakken.

Geplaatst:

Ja emelten zijn de larven van de langpootmug. Vooral als er eerst gras stond komen ze wel veel voor. Dit jaar heb ik er geen last meer van gehad. Als je een beetje in de grond rond de planten wroet is er een grote kans dat je ze wel tegenkomt.

Geplaatst: (aangepast)

Dit had ik gisteren ook 1 van mijn 3 sla planten (waren best al groot) deed net hetzelfde. De 'stam' was lichbruin en je kon de sla zo oprapen. Bij mij zaten er dikke Engerlingen... heb stuk gazon weggestoken en toen kwam ik er tegen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij mij op het Drentse zand zijn het vooral engerlingen (van de meikever), maar er zitten ook wel emelten in de grond. Zodra ik een vierkante meter gazon verwijder kom ik bv 2 emelten tegen en wel 20 engerlingen.

De engerlingen kom ik ook in de moestuin tegen. Ik kon vorig jaar een keer een slappe sla plant zo optillen, helemaal doorgeknaagd van onder. Schepje de grond in, voilá; dikke engerling.

Die grote zijn echt monsters, maar bovengronds zijn ze niet zo stoer.

Hooguit een kwartiertje wachten met een wijntje voor la justice de la nature:

DSCN0734cut76211399077371.JPG

Geplaatst:

we hebben een plantje er uit gehaald, en voila ...

Naamloos81081399107763.jpg

daarna het andere onderzocht en hetzelfde.

Ondertussen zie je zo het volgende plantje ook wegkwijnen.

Dus als dit nog een weekje doorgaat heb ik geen sla meer.

Wat doe je hier het beste aan? Aaltjes?

Of is dit typisch voor een nieuwe moestuin?

Patrick

Geplaatst:

Dat lijkt op een engerling en geen emelt. Bij mij en dus met emelten kwamen ze in mei geloof ik allemaal uit de grond als langpootmug, was trouwens best grappig om te zien. Engerlingen leven geloof ik een paar jaar in de grond, maar toch zou ik zeggen afwachten tot ze vanzelf verdwijnen. Ze komen vooral voor in gras en als je dus geen gras meer hebt op die plek verdwijnen ze vanzelf of word het in ieder geval een heel stuk minder.

Hier heb ik op de plek van de verdorde plantjes gewoon nieuwe gezet en die hebben het wel goed gedaan. Nadat ik dus de emelt had gevonden en aan de vogels gevoerd. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel het er bij jou zijn, maar misschien kun je ze zoveel mogelijk vangen? Met aaltjes heb ik geen ervaring, maar iemand anders hier misschien wel.

Geplaatst:

Het derde plantje had er ook een, maar minder groot.

Toch genoeg om een slaplantje snel te laten verwelken.

Ik vrees voor de rest.

De grond zit hier vol van de larven...

P.

Geplaatst:

Mijn bakjes maak ik altijd met de hand helemaal schoon en dan kom je de emelten e.d. vanzelf tegen en die verwijder ik dan. In één bak waar veel gras had gestaan en oude aardbeien had ik er honderden. Nu niet meer dus.

Dus kan je aanraden om de grond goed schoon te maken voordat je er weer wat in zet.

Geplaatst:

wel, het goede nieuws is dat de 2 aangetaste planten terug in de grond staan en ze lijken er beter uit te gaan zien.

Ik heb dit weekend nog zitten spitten in de tuin en je vind dus overal van die beestjes.

Patrick

Geplaatst:
Aaltjes zouden inderdaad goed helpen tegen die rotbeesten van een Engerlingen, maar moet je die aaltjes daarna dan weer gaan wegjagen met afrikaantjes/tagetes?

nee, dat zijn andere aaltjes, er zijn 6 groepen en 25000 plus soorten....waarvan veel nuttig

Geplaatst:
nee, dat zijn andere aaltjes, er zijn 6 groepen en 25000 plus soorten....waarvan veel nuttig
Och, bedankt voor de tip. Ik ga morgen even bij Aveve kijken of ik daar nog wat aaltjes op de kop kan tikken, want nu wordt het niks met mijn sla in de moestuin. Terwijl diezelfde hier in de SQFG bak super staat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...