goudiep Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Hallo. ik ben nieuw hier op het forum. Wij willen in onze tuin tussen de andere planten steeds meer groenten zetten. En dit leek mij een gezellig forum om mijn onwetendheid te etaleren . Ik woon op klei grond, dat is denk ik van belang. Ik heb twee kleine jonge appelboompjes vlakbij de schutting met de buren staan. Die doen het wel goed geloof ik. Onder de appelbomen staan anemootjes (en onkruid). Nu hebben we veel groente gezaaid en opgekweekt in huis en nu willen we een en ander o.a. onder de appelbomen zetten.Ik lees in schema's over combinatieteelt wel over groenten maar niet in combinatie met bomen en andere struiken. Wat past daar het beste? we hebben tomaat, corgette, komkommer, paprika,... Ik hoop natuurlijk op leuke reacties wat mij zal stimuleren om nog veel meer vragen te stellen. mvg.Goudiep Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 hi welkom het hangt van de hoeveelheid licht en warmte onder de boompjes af wat je kan doenals ze nog heel klein zijn kan er veel, als ze wat groter zijn minder; de boompjes nemen ook water en voeding uit de grond, dus een spiegeltje van 50 cm heb je zeker nodig tomaat etc heeft veel licht en warmte nodig anders wordt het zeuren, courgette gaat wel, waarom niet iets makkelijkers als andijvie, sla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 ik zou zeker geen tomaat onder de jonge appelboom zetten...tomaat vreet energie/voeding uit de grond en dan heb je kans dat appelboompje nada noppes doet! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
goudiep Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 dank! mijn eerste lessen.we hebben courgettes gedaan. sla hadden we al elders staan. ik wist niet dat tomaat de grond zo uitput. Mijn vader had een kasje waar hij tomaat in had maar dan staan ze wel steeds op dezelfde grond. Dat is dan toch ook niet goed. of moet je dan elk jaar mest erbij doen? mvgGoudiep Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inge.d.g Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Jammer...ik dacht met het lezen van deze titel...een oplossing te hebben gevonden voor mijn ruimtegebrek Maar helaas dus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 dank! mijn eerste lessen.we hebben courgettes gedaan. sla hadden we al elders staan. ik wist niet dat tomaat de grond zo uitput. Mijn vader had een kasje waar hij tomaat in had maar dan staan ze wel steeds op dezelfde grond. Dat is dan toch ook niet goed. of moet je dan elk jaar mest erbij doen? mvgGoudiep ja, elk jaar weer aanvullen wat je weghaalt, kan met koemestkorrels, wat patentkali, wat beendermeel, een laag composten letten op ziekten: kurkwortel met name; ge-ente planten zijn vrij resistent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts