Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi mede moestuinierders,ik zit met een raadsel, heb uit de groentewinkel waar ik werkzaam ben gedroogde capucijnders meegenomen en laten kiemen en daarna buiten gepland , wat schetst mijn verbazing, komen er peultjes c.q. Doperwtjes aan ra,ra,ra hoek kan dat of word ik stilletjes een beetje dement!???????

Geplaatst:

Peulen, kapucijners en doperwten zijn allemaal dezelfde soort.

Wat je in de grond stopt is een kapucijner, maar genetisch bevat deze maar 50% van zichzelf en 50% van de onbekende buurman door wie de bloem is bevrucht. In jouw geval was de buurman mogelijk geen kapucijner. Als de buurman geen kapucijner was, is het zaad een leuke hybride waarvan je maar moet afwachten wat eruit komt. Als je een dobermann kruist met een golden retriever zal het je ook niet verbazen als de pups er allemaal anders uit zien.

Het is bij het winnen van zaad eerder moeilijk dan makkelijk om dezelfde plant weer te krijgen. Als je bv zaad wint van een gele ui uit een willekeurige volkstuin is het goed mogelijk dat er uit dat zaad alle mogelijke maten, vormen en kleuren uien groeien.

Het is zelfs goed mogelijk dat als je 2 planten uit hetzelfde zakje zaad met elkaar kruist (exact hetzelfde ras), dat je volgend seizoen van alles krijgt behalve dezelfde plant. Dit is hetzelfde principe als 2 ouders met bruine ogen die een kind krijgen met blauwe ogen.

2 kapucijners die een peultje krijgen?

Ik zou het niet weten, maar ik sluit het niet uit.

Geplaatst:

Peultjes en kapucijners zien er tot een bepaalde fase PRECIES hetzelfde uit hoor. (afhankelijk van het ras) Ik heb bijvoorbeeld Shiraz paarse peulen en blauwschokkers Kapucijners, zowel de bloem, plant en peul is exact hetzelfde. Pas bij het opbollen van de peul kan ik zien welke de kapucijner is en welke niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...