marije124 Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Heb je zoveel bladluis? Ik zou zeggen de aanhouder wint. Ik zelf heb van die larfjes in de bladeren van snijbiet zitten. En ik wil t ook wel s voor t eerst proeven. Maar ik moet nog even wachten tot het groter is geworden en tot dan moet ik ook af en toe wat bladeren verwijderen. Het zij zo. Zwarte luis.............ik denk bij de tuinbonen vandaan Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Zout water... daar moet je toch mee spoelen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
marije124 Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Dat is toch alleen tegen slakken?Is een luisje in je eten trouwens schadelijk? Je kookt het toch? Quote
Helly Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Ik zou t niet weten of ze slecht voor je gezondheid zijn. Al kan ik me niet voorstellen dat niemand ooit zoiets gegeten heeft. Je kan niet met ene loep een hele krop sla of bak blaadjes gaan doorzoeken Quote Good things come in small packages
Nicolette Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 paar vraagjes marije... bij welke gewassen heb je het naast gezet, in wat voor soort grond heb je het gezet? Wat is je bemesting? En welk soort is het? Heb je een mogelijkheid tot voorzaaien in bakjes om het later te kunnen uitplanten? En ken je de wasmachine truuk om luizen en op boerenkool wittevlieg makkelijk te verwijderen?Ik gebruik altijd het spoel programma van mijn wasmachine. Maar moet toegeven dat ik dat meestal doe bij de boerenkool in grote hoeveelheden. Het centrifugeer programma zorgt dat alle beestjes geen schijn van kans maken. Je kan ze ook gek maken in de slacentrifuge Quote
Nicolette Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 rommert het wil nog wel eens helpen om een uur voor het zaaien de bietenzaadjes in wat warm water te laten weken. Dat maakt dat ze beter kiemen. Quote
marije124 Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 paar vraagjes marije... bij welke gewassen heb je het naast gezet, in wat voor soort grond heb je het gezet? Wat is je bemesting? En welk soort is het? Heb je een mogelijkheid tot voorzaaien in bakjes om het later te kunnen uitplanten? En ken je de wasmachine truuk om luizen en op boerenkool wittevlieg makkelijk te verwijderen?Ik gebruik altijd het spoel programma van mijn wasmachine. Maar moet toegeven dat ik dat meestal doe bij de boerenkool in grote hoeveelheden. Het centrifugeer programma zorgt dat alle beestjes geen schijn van kans maken. Je kan ze ook gek maken in de slacentrifuge Het staat tussen de tuinbonen en de uien. Ik had 2 soorten, gewone groene en regenboog. Ik heb het een keer voorgezaaid binnen en later uitgepoot maar dat werkt dus niets beter.Een eenpersoonsportie in een wasmachine lijkt me dus echt niets..........en ik kende die truuk niet nee.Ik heb het nu blad voor blad luisvrij gemaakt en toch maar gegeten. Maar dat is omdat ik zo gek op snijbiet ben. Andere groenten zou ik zeker met zoveel luis niet eten.Het was overigens nog lekkerder dan ik me van vroeger kon herinneren...............je mag het mij iedere dag geven Quote
Nicolette Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 uien en tuinbonen mixen niet.. overigens houden alle peulgewassen niet zo van ui soorten. Snijbiet zou het naast de ui wel moeten doen. Snijbiet heeft net als spinazie een grotere mestbehoefte. Elke keer als je snijdt moet je dan ook bijmesten. Hier zet ik t in een laagje compost. Je zou kunnen overwegen alleen t stukje waar je snijbiet zet wat koemestkorrels of compost toe te voegen. Het houdt van bodem die goed vocht vast kan houden. Als de bodem te zuur is groeit t ook niet. Bekalken met algenkalk is dan een oplossing. (kan je namelijk altijd toevoegen is zacht kalk) Vinden je tuinbonen ook fijn Verder doet t t niet op een plek waar het jaar daarvoor bietjes hebben gestaan aangezien ze familie zijn van elkaar. Je kan t het nog tot en met augustus zaaien en het overleeft de winter. Als ie heel streng is kan je het eventueel afdekken. Als snijbiet eenmaal staat is het diepgewortelt en is het reuze sterk Dus ik zou zeggen probeer t nog een keer. Overigens vind ik de snijbiet van de Bolster het beste en het sterkst tot nu toe. Je kan net als bij gewone bietjes overwegen ze even voor te laten weken in wat warm water om het kiemproces te versnellen. Hopelijk heb je hier wat aan. Heel veel succes! Quote
rommert Geplaatst: 24 mei 2011 Geplaatst: 24 mei 2011 rommert het wil nog wel eens helpen om een uur voor het zaaien de bietenzaadjes in wat warm water te laten weken. Dat maakt dat ze beter kiemen.heb ik vorigjaar en het jaar daarvoor ook niet gedaan het toen kwam het ook mooi op Quote
hansm Geplaatst: 24 mei 2011 Geplaatst: 24 mei 2011 Dat waren veel nattere voorjaars dan dit jaar Rom, dus het is een hele goede tip van Nicolettedie maar weinig energie vraagt en makkelijk te proberen is. Quote Players only love you when they're playing.
rommert Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 ja daar had ik nog niet eens aan gedacht dat ene rijtje had ik in maart gezaaid toen was het nog natter. ik heb nu nog die zaadjes in de grond zitten kiemen die nog? Quote
hansm Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Geen idee, na een paar weken zou ik denken komt niet meer, Quote Players only love you when they're playing.
meekje Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Ik heb begin verleden week nog een keer snijbiet gezaaid en het is nu al opgekomen.Heb een tip van de oudere mensen van de moestuin gekregen de grond bestrooid met koemest en toen een dikke laag compost, ik heb ook elke dag water gegeven als het niet regende.Van de oude planten heb ik op aanwijzing van mensen op dit forum de bladeren gegeten (heerlijk) en nu groeit het gewoon door.Wij hadden het nooit gegeten maar vinden het heel erg lekker! Succes met het opnieuw zaaien! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
rommert Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 @ hans ik bedoelde die die ik eind april gezaaid had. sorry Quote
hansm Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Denk dan dat het niet meer opkomt, met beetje mooi weer en water komt dat toch binnen twee weekjes op.even zaden weken zoals Nicolette zei en goed water geven zoals metje zegt en binnen twee weken heb zie je eerst puntjes en heb je straks mmooi rijtje snijbiet. Quote Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 precies zelfde verhaal zaden in water weken en grond goed vochtig houden. Quote Players only love you when they're playing.
marije124 Geplaatst: 27 mei 2011 Auteur Geplaatst: 27 mei 2011 Denk dan dat het niet meer opkomt, met beetje mooi weer en water komt dat toch binnen twee weekjes op.even zaden weken zoals Nicolette zei en goed water geven zoals metje zegt en binnen twee weken heb zie je eerst puntjes en heb je straks mmooi rijtje snijbiet. De kans op luis wordt nu toch alleen maar groter? En het zit bij mij nu al vol Quote
Robbie50 Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Beste allemaal Heb ze (Rhubarb Card) binnen (bij ongeveer 18 graden) voorgezaaid in perspotjes (gemaakt van potgrond met een klein pottenpersje) in een klein zaaikasje, opkomst 100%Nadat de eerste puntjes boven de grond waren, zaaikasje buiten gezet en gedund. Nu de tweede blaadjes er zijn gaan ze naar de tuin.Groet,tuinliefhebber Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Ik heb ze gezaaid in een potje in de kas. Eerst voorgeweekt, daarna veel teveel bij elkaar in een potje, grond er over. En nattig houden. De kas was niet eens warm toen, overdag wel maar snachts was het nog flink koud. Toch kwamen ze allemaal op en groeien ze nu goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Juna Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Hier zijn er ook een aantal opgekomen, ongeveer de helft van wat ik gezaaid had denk ik. Maar het duurde wel heeeel erg lang. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.