Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snijbiet, hellup


marije124

Aanbevolen berichten

Jullie herinneren je misschien nog dat ik werkelijk gek ben van snijbiet en alleen al daarvoor een moestuin wilde.

Nou, ik heb het 3 keer vroeg gezaaid, niets, vorige week nog een keer gezaaid, niets, binnen gezaaid en buiten uitgepoot en ook dat lijkt het niet te gaan doen.

Hoe kom ik aan snijbiet?????

Hetzelfde verhaal overigens met erwten, waar ik ook zo gek op ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

snijbiet zaden even in lauwwarm water leggen voor het te zaaien. Gewoon nog een keer proberen. Ligt soms ook nog wel eens aan de soort. De gekleurde varianten komen wat moeilijker op.

Heb ik gedaan en ik heb speciaal geen gekleurde genomen omdat ik gewoon snijbiet wil eten...............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zaden van de snijbiet (en rode biet) net zoals Nicolette vorige week een uur in lauwwarm water laten weken alvorens te zaaien. Zeker met de droge tuingrond die je momenteel hebt is dat wel noodzakelijk ook al doe je wat water in de zaaisleufjes. Mijn bietenplantjes beginnen nu boven de grond te komen.

 

Maar het kan best zijn Marije dat het alleen maar lijkt dat ze niet opkomen maar dat de eerste groene kiempjes die boven de grond kwamen 's nachts door slakken werden afgevreten .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ik hier woon heb ik nog nooit een slak gezien.
Dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn Marije. Vooral de kleine zwarte naaktslakjes verbergen zich overdag onder de grond en worden 's nachts actief .

 

En die mieren ... lijkt me geen probleem voor bietenplantjes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest ook errug lang wachten op mijn snijbiet: de gekleurde. Vandaag bedje gemaakt voor de gewone, en ik lees net op tijd dat ik de zaden kan voorweken...

Rode biet was trouwens ook zo prut... en nou zijn ze eindelijk boven... zit er geen structuur in... dwars door de rucola en veldsla...

 

Die ga ik ook maar overzaaien, maar op deze heb ik bijna twee maanden moeten wachten... hmmm.... (ja... op een rood steeltje met twee blaadjes... die rode biet is er nog lááááng niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ik hier woon heb ik nog nooit een slak gezien.
Dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn Marije. Vooral de kleine zwarte naaktslakjes verbergen zich overdag onder de grond en worden 's nachts actief .

 

En die mieren ... lijkt me geen probleem voor bietenplantjes.

 

Dan zouden die slakjes toch ook mijn sla en andijvie pakken? En die groeien als kool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest ook errug lang wachten op mijn snijbiet: de gekleurde. Vandaag bedje gemaakt voor de gewone, en ik lees net op tijd dat ik de zaden kan voorweken...

Rode biet was trouwens ook zo prut... en nou zijn ze eindelijk boven... zit er geen structuur in... dwars door de rucola en veldsla...

 

Die ga ik ook maar overzaaien, maar op deze heb ik bijna twee maanden moeten wachten... hmmm.... (ja... op een rood steeltje met twee blaadjes... die rode biet is er nog lááááng niet....

 

Dat is ongeveer ook mijn probleem..................overal waar ik kijk zie ik radijs?????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zouden die slakjes toch ook mijn sla en andijvie pakken? En die groeien als kool
Daar heb je gelijk in Marije. Al hebben slakken wel een voorkeur voor bepaalde plantjes als meerdere soorten vlak bij elkaar staan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in mijn tuintje zie is het volgende.................juist op de plaatsen waar het water snel wegloopt groeit het, en zeer onregelmatig dus. Ik heb bv. aan de zijkant van mijn rijtjes raapstelen rijpe staan en in het midden komt het nauwelijks op.

En zo gaat het eigenlijk met alle groenten dus ook met snijbiet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marije, snijbiet (warmoes) was jarenlang mijn topper in mijn tuin. Hoefde ik niets aan te doen maar dit jaar wil het ook hier niet. Mijn kiemplantjes zijn wel voornamelijk opgevreten door de slakken (ik had best veel steeltjes staan). Het droge voorjaar helpt niet. Sowieso wacht zaad lekker op de juiste omstandigheden dus als het te droog is of te koud dan blijft het gewoon nog wat langer in de grond. Ook kiemplantjes groeien niet zoals je het gewend zou zijn. Er is - niet alleen hier - veel zon en hoge temperaturen, er is ook geen water. Groeien zit er niet echt in. Ik wilde dat ik de oplossing voor je had maar ik denk dat je gewoon moet wachten. Wachten tot je plantjes alsnog aanslaan straks als eindelijk de regen weer met regelmaat gaat vallen en voor de zekerheid nog een zaaironde doen nu of over 14 dagen. Misschien helpt het als ik je mijn warmoesplantjes laat zien, zie je dat je niet de enige bent die al weken voor niets op warmoes wacht. Dit is - ongelogen - zo ongeveer mijn hele warmoesteelt (van circa 100 gezaaide zaadjes)

2iqczdh.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met het telen van snijbiet ( met niet een groente;-) maar ik heb 13 april de geruilde zaadjes van Bonnie in een vakjesbakje gezaaid, en in mijn kleine kasje gezet. Nu, 10 dagen later, is bijna alles goed opgekomen. Maar ja, staat in mijn kasje, kan geen slak bij......dus hoe het straks gaat als ik ze in de tuin zet, dat weet ik nog niet. Maar in ieder geval is het hier dus goed opgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt het als ik je mijn warmoesplantjes laat zien, zie je dat je niet de enige bent die al weken voor niets op warmoes wacht. Dit is - ongelogen - zo ongeveer mijn hele warmoesteelt (van circa 100 gezaaide zaadjes)

2iqczdh.jpg

Schrale troost maar ik houd me toch nog maar aanbevolen als mensen de snijbiet aan de kippen voeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

@Rommert; zaden van rode bietjes horen een paar jaar kiemkrachtig te blijven. Op het zakje wat ik heb gekocht staat bijvoorbeeld een houdbaarheid tot 2015.

Misschien heb je ze te warm/vochtig bewaard? Of heb je het zakje per ongeluk een keer in de zon laten liggen, dat kan ook de kiemkracht beïnvloeden.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn rodebiet wil maar niet kiemen. .... lig het er misschien aan dat het zaad van vorig jaar is?

Volgens mijn grote boek (http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+8) is de kiemduur van bietzaad 5 jaar. Nee dus.

Wat het wel is????? Hier gaan de bietjes dit jaar voor het eerst. De worteltjes nog steeds niet. En driemaal is scheepsrecht, dus voortaan geen worteltjes meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de compostbak gooien?

Maar probeer ze eerst eens in een grote schaal met koud water te leggen, af en toe water verversen en kijken hoe t dan gaat.

 

Ik ben uiteraard al heel de avond aan het wassen en spoelen enz. want ik wil nu na 5 keer zaaien wel eens snijbiet eten.

Maar moet ik de planten weer weggooien dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zoveel bladluis? Ik zou zeggen de aanhouder wint. Ik zelf heb van die larfjes in de bladeren van snijbiet zitten. En ik wil t ook wel s voor t eerst proeven. Maar ik moet nog even wachten tot het groter is geworden en tot dan moet ik ook af en toe wat bladeren verwijderen. Het zij zo.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...