Jump to content

Tomatenplaag

davidos

Recommended Posts

Hallo,

Het is mijn 1ste seizoen waarbij ik tomaten kweek, niet gesproeit tegen ziektes.

Wou alles biologisch doen zonder middelen maar alles verliep vlot tot vorige week.

Mijn bladeren begonnen af te sterven, mijn stammen beginnen zwart te worden maar er is nog niks aan mijn tomaten.

Mijn tomaten zijn nog prachtig groen zonder vlekken!

Kan ik dat nog redden door alles goed te snoeien nog en te sproeien tegen de tomatenplaag?

Of is alles verloren....

mvg,

Davidos

Het lijkt op een botrytis schimmel aantasting. Dit ontstaat als de luchtvochtigheid langdurig te hoog is. Waar de stam zwart is zal deze zeer waarschijnlijk doorrotten. Je had dit kunnen voorkomen door de ramen of deuren van de serre open te houden zodat je verse lucht in de serre binnen krijgt, pas op voor tocht dat is ook weer niet goed. Je kan hier nu met te sproeien weinig meer aan doen. Een tweede mogelijkheid is dat je planten verbrand zijn door een tijdelijke te hoge temperatuur in de serre. In allebei de gevallen kan je de ergste aangetaste bladeren wegsnoeien, maar laat voldoende groene bladeren zitten.