Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom ziek?


peeters

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Een van de appelbomen doet sinds kort erg vreemd. Waar alle andere bomen mooi in blad staan, al flinke vruchten hebben, is er 1 boom die het minder goed doet.

Heeft dit jaar keurig bloesem gekregen en er groeiden appels. Inmiddels zijn de appels al een week of wat niet meer gegroeid (ca 2 cm doorsnede) en verschrompelen. Daarbij verkleurd al het blad bruin, komende vanuit de kruin, en lijkt zich te verspreiden naar de punten van de takken waar inmiddels ook het groene blad vanaf de randen bruin kleurt. De boom lijkt langzaam aan te verdrogen maar dan de andere kant op (vanaf de stam naar buiten dus). Ik zie geen afwijkingen op de stam die aantasting aangeven. De appel en de walnoot ernaast hebben nergens last van.

 

Weet iemand wat er mis is met deze ene appelboom?

 

Marjolijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele handige link! Die ga ik bewaren!

 

Met een beetje googlen was ik inderdaad ook bij bacterievuur uitgekomen maarrrrr ... het blad wordt lichtbruin (verdort) en wordt niet bruin zwart zoals bij bacterievuur. Ik heb maar wat enge bacterievuur plaatjes gezocht en die vergeleken met mijn boom: ik heb een andere verkleuring van het blad.

Daarbij had de boom gewoon bloesem dit voorjaar en vormde er "normaal" appeltjes. Die groeien nu niet meer en verschrompelen tot rimpelige appeltjes.

 

De rest van de appel- en perenbomen staan er verder goed bij dus ik heb niet het idee dat het besmettelijk is. Het vreemde is ook dat het verdorren van het blad vanaf de stam richting de buitenkant gebeurd en niet vanuit de jonge scheuten aan de buitenkant richting de stam.

 

Sowieso maar terugsnoeien denk ik (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tante haar appelboom moest weg. Die heeft ze eergister uit de grond gehaald en aan mij gegeven. Ik heb hem in een metselkuip gezet (tot hij hier de grond in kan) en vandaag, twee dagen later, is hij ook helemaal bruin, net als die van jou.

 

Oorzaak bij mij ligt vast aan de wortelen die erbij beschadigd zijn. Misschien bij jou ook? Dat een of ander beest bezig is geweest onder de grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Balto: ik zie niets vreemds aan de grond. De boom staat er al zo'n 20 jaar. Het verdorren herken ik dan weer wel. De boom verliest sinds gisteren ook al het dorre blad. De appeltjes hangen nog.

 

@Katr111: ik heb geen meikevers gezien dit jaar, tenminste niet dat me is opgevallen (tsja, nieuw huis, nieuwe tuin, veel schilderwerk, verjongen van de beukenhaag, misschien niet genoeg opgelet?). De andere fruitbomen ernaast hebben nergens last van ook de walnoot die ernaast staat niet ... Er is overigens, op het oog, niets aangevreten of doen meikevers dat anders?

 

Het "wortelprobleem" van Balto lijkt er nog het meest op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...