Victor Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 (aangepast) Onlangs heb ik blauwbessen opgelegd op oplegjenever, tot ik gisteren vaststelde dat er honderden kleine wormpjes in de jenever waren.Ik heb alles ,bessen en jenever, weggegoten. In de vorige jaren maakte ik ook deze drank zonder enig probleem. Zou dat weer een nieuw insect zijn dat in ons land aangeland is, zoals de Japanse fruitvlieg(Drosophila suzukii).Welk middel is hier tegen te gebruiken?Er is uiterlijk niets te zien,maar ik zal er zeker geen enkele meer eten. 3 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
powerlite Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Hoe kan je nu de bessen plukken , wassen en klaarmaken zonder de wormpjes te zien ? zeker als er honderden zijn zoals je zegt.heb je er een foto van ? best wel benieuwd wat het kan zijn.jenever weggooien was misschien niet nodig , maar kan best begrijpen dat je bij het zien ervan geen dorst meer had Voor het behandelen , er zijn genoeg insecticides op de markt , de vraag is echter of je ze dan nog in je drank wilt doen ? vreemd verhaal , maar ben wel benieuwd. Quote
weknow Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Zouden het eitjes geweest kunnen zijn, die zo een beetje op uitkomen stonden? Misschien zelfs iets dat niet "in" de bessen zat? Ik zou zeker overwogen hebben om de jenever te filteren (in een doek of koffiefilter o.i.d.) en ze opnieuw in een bokaal te doen met hetzelfde of ander fruit..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Victor Geplaatst: 3 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2014 Hierbij een foto,zo goed mogelijk genomen Quote
weknow Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Zo op het oog een soort huisvliegenlarven (?). Bij dit warme weer gaat dat snel. Een vlieg legt ergens in wat voedselrestjes eitjes en die komen in minder dan een dag uit. Als het inderdaad vliegenlarven zijn, dan zijn de blauwe bessen niet de bron. Maar die Japanse Drosophyla suzukii (of een andere drosophyla...er zijn er vele) sluit ik ook niet uit. Die larven zijn wel veel kleiner. Hooguit 2 a 3 millimeter. In blauwe bessen wordt de Drosophila suzukii niet genoemd als plaag. Wel bij kersen, frambozen en aardbeien. Die Japanse is lastiger dan de vele soorten die al in Nederland voorkwamen, omdat ze in rijpend fruit aan de struik kruipt en eitjes daarin legt. Ze leeft dus van het fruit zelf. Ze komt nog maar vrij recent voor in onze contreien. De soorten drosophila's, die hier thuishoren, leven vooral op overrijp en rottend fruit en eten niet zo zeer het fruit zelf, maar de schimmels en bacteriën die er op komen als het fruit gaat rotten. Vandaar dat je ze (massaal) kunt tegenkomen op een fruitschaal of op een composthoop. Op zich nuttige diertjes, want ze ruimen rotzooi op. Omdat het planteneters zijn vind ik ze niet vies, in tegenstelling tot een huisvlieg of stalvlieg. Steken doen ze ook echt niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat een lekker drankje met wormpjes echt niet is, wat je graag wilt drinken. In de commerciële fruitteelt wordt de Drosophila suzukii als plaag gezien, niet zozeer door wat ze op-eten van de vruchten, maar omdat een product in de winkel waar wormpjes in kunnen zitten moeilijk verkoopt. Ook is aangevreten fruit (wat meestal niet zichtbaar zal zijn) veel minder houdbaar. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Victor Geplaatst: 3 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2014 Huisvliegen zijn uitgesloten denk ik, ik heb de bessen geplukt, gewassen en onmiddellijk in bokaal gedaan en met jenever overgoten, de bokaal stond in de zon, zodat de warmte goed haar werk kon doen. De grootte is maar een 3tal mm hoor, de foto is wel wat vergroot , dat zie je trouwens aan de bessen. Bedankt trouwens voor de informatie en om te helpen meezoeken, er hangen nog heel wat bessen aan de struiken , maar onze interesse is ondertussen wel fel afgezwakt. Quote
Frans Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Het uiterlijk en de grootte van de beestjes doen me denken aan de larven van de kersenvlieg maar of die ook blauwe bessen aantast ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Victor Geplaatst: 3 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2014 Wormpjes van de kersenvlieg die zijn het niet, deze in de bessen zijn veel kleiner 2à3mm. Ik heb gezien dat er veel rot op de grond liggen die zijn afgevallen en bij nader toezicht zit er een heel klein gaatje in, die op de struik hangen is niets te zien Nu heb ik er deel geplukten in een zoutoplossing gezet gedurende 12 uur dan komen ze ook uit de bessen. Quote
speets Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Maar dan worden de bessen zout Ik denk dat weknow gelijk heeft met die Suzuki-fruitvlieg: http://www.wageningenur.nl/upload_mm/5/d/3/31195c51-9f6c-47e7-bf94-a9b1520f6a5f_14911_PRI_Flyer_Suzuki_Fruitvlieg_Website.pdf Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.