Jump to content

Snoeihout hakselen nuttig of niet?

AshaiRey

Recommended Posts

Ik zit een beetje met een dillema. Jaarlijks heb ik een aardige hoeveelheid snoeihout en die zou ik door een hakselaar willen halen en als bodem bedekker tussen de bessen en fruitbomen willen gebruiken. Echter volgens mij haksels je zo ook (ongemerkt) ziek en beschimmeld hout en dat gooi je dan zo weer onder de struiken en bomen met een mogelijke nieuwe besmetting. Wat is jullie mening hierover?

Groetjes,

Bram

Klopt.

Maar de ene schimmel is de andere niet he ?

Voorbeeldje : als je takken zou verhakselen van een door de nu zeer schadelijke mineerder aangetaste kastanjeboom, wil dat niet zeggen dat je daarmee een schadelijk iets in de tuin haalt als je dat haksel inzet als mulch bij je fruit. Is dat wel geen schimmel, maar het gaat ook voor veel schimmels op. Een schimmel van de paardekastanje hoeft geen schade te doen aan je appelboom of kruisbes.

Een zieke, door kanker aangetaste peer, daarvan zou ik de haksel niet inzetten bij je peren nee Maar onder de rode bessen ?

Komen bij schimmels ( luchtverplaatsing ) dan niet de sporen op plaatsen terecht die wél vatbaar zijn ? : Ja.

Is met álle schimmelsporen zo he ?

Is het van groot belang dat je je wat kwetsbaardere dingen in optimale conditie hebt ( standplaats , voeding , vocht, bodemkwaliteit en soort )

Geldt voor haksel. Geld ook voor eigen compost maken.

Echt grote zieke zaken moet je denk ik mijden. Maar heel bangig zijn daarin, lijkt mij snel overdreven. Dat is tuinieren met angst als basis. Niet doen.

Een gezond tuin en 'klimaat' kan heel wat aanvallen weerstaan.

Even aansluitend op wat Bit terecht zegt de vergelijking met mensen. Ook wij - alle organismen - worden duizenden keren per dag besmet met allerlei virussen, schimmels, bacterieen die ons ziek kunnen maken. Die zijn er, overal om ons heen. Bijna altijd gaat dat goed en vangt ons afweersysteem dat op.

Tenzij onze weerstand minder is of we de specifieke afweerstoffen of afweermechanismen niet hebben tegen een - nieuwe, onbekende of gemuteerde - parasiet.

Elke schimmel, in een tuin zijn er duizenden aanwezig, heeft heel specifieke groeicondities (een bepaalde plant, waardplanten, een bepaalde biotoop, enzovoort....) als die er niet zijn en de omstandigheden zijn niet heel gunstig, dan zullen andere schimmels en organismen het snel verdringen en geen enkele kans geven. Algemeen gesproken heeft het dus weinig zin om te willen proberen om schimmels e.d. te weren...want ze "zijn" er toch...ergens in de lucht of slapend in sporenvorm. Wel heeft het zin om te zorgen voor gezonde planten en een gezonde bodem en om monoculturen en ongunstige groeiomstandigheden te vermijden, waardoor de kansen voor bijna alle ziekteverwekkers en parasieten heel klein worden.

Vergeet niet dat meeste microscopische organismen in de eerste plaats nuttige functies vervullen in de natuurlijke kringlopen: bij groei en opbouw, voeding, ziektebestrijding en het opruimen van afval o.a. Een tuin zonder, als die steriliteit al echt mogelijk zou zijn, zou letterlijk "dood" zijn en geen leven mogelijk maken. Ook zo een hakselhout draagt bij tot een gezondere tuin.

Dus is mijn advies: zeker doen als je de mogelijkheid hebt. Behalve als een bepaalde zeer besmettelijk schimmel een gewas echt velt en je dat bij bepaalde specifieke andere planten juist zou kunnen verspreiden. Maar in een normale, gevarieerde en gezonde tuin is dat niet gauw aan de orde.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het klinkt logisch zoals jullie het brengen en ik kan daar wel wat mee. Je ziet het trouwens wel vaker gebeuren bij kwekers.

De reden dat ik het opmerk is dat veel sites (en kwekers trouwens) zeggen dat je zieke en beschimmelde takken moet wegsnoeien en dat je deze takken en bladeren niet onder de boom moet laten liggen maar opruimen. Zou je dit wel doen dan zou tijdens een regenbui de besmetting die je heb weg geknip via het opspattende water weer in de boom komen. Hakselen en onder de boom gooien zou mij dus een soortgelijke situatie opleveren.

Afgaande op de meningen hier denk ik dat je de duidelijk zieke en aangetaste stukken beter kan afvoeren en de rest toch hakselen en terug storten. De voordelen zijn groter dan het mogelijke nadeel.

Groetjes,

Bram

Dat is waar. Ziek blad van de Paardenkastanje kun je het best in het najaar onder de boom weghalen, dat helpt de ziekte bestrijden. Echt ziek blad van Rozen ruim je het liefst op. Echt ziek blad van tomaten en Aardappel verwerk je misschien veiligheidshalve beter niet in de composthoop.

Klopt wel. Ziek vruchtbomenhout kun je het best niet in de boomgaard laten liggen rotten. Opruimen.

Wil niet zeggen dat je gehakselde takken van een zieke kastanjeboom niet kunt inzetten op mijn moestuin, waar in velden en wegen geen Paardenkastanjeboom te vinden is.

Een beruchte perenziekte wordt doorgegeven door bijvoorbeeld de Jeneverbes, waar de schimmel in overwintert. Tja. Ga ik nu alle Jeneverbessen soortjes in de buurt rooien ? Dat vindt de woonwijkbewoner ietsje verderop echt niet leuk.

Vele roestschimmels vinden hun wijkplek in tal van onkruiden op een tuin. Ga ik alle tuinen wieden bij mij op het complex ? Nee. Ik heb dus roest. Soms wat meer, soms wat minder. Je kan van allerhand maatregelen nemen dat de roest minder toeslaat.

Het is waar. De engste ziektes en schimmels ( ook bepaalde zwammen dus ) moet je proberen te mijden. Niet in je tuin neerleggen.

Maar nogmaals. Angstig tuinieren is een rare bezigheid.

ja, schimmels zijn heel nuttig: kijk maar eens hoe goed het gras groeit in deze heksenkring op de plek waar de vruchtlichamen boven komen:

P810102948251407696832.JPG

op mijn laatste grondcursus werd er zelfs verboden om te spitten omdat je het tere mycelium dat voedsel ter beschikking stelt van je planten zou verhakselen