Hetty van Gemert Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Hallo, dit is mijn 1e jaar moestuinieren. Ik heb jonge boerenkool plantjes die kaal gegeten worden door een wormpje. Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Allemaal dood knijpen want wegvangen zal moeilijk gaan, dit zijn rupsen en ze gaan heel uw plant opeten, toch al het groen van het blad zodanig dat ge enkel de nerven over houdt.Ze zijn echt vraatzuchtig hoor. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
weknow Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Dat zijn jonge rupsen, hoogstwaarschijnlijk van het koolwitje. Die eten zich groot aan je boerenkool. Voorkomen dat koolwitjes, of andere vlinders, eitjes leggen op je kool, doe je door de planten af te dekken met insecten gaas.Daarvoor is het nu te laat. Wat je kunt proberen is al die rupsjes wegvangen of doodknijpen. Met wat geluk maakt de plant dan nog flink wat nieuw blad voor de winter, dat je dan kunt oogsten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Hetty van Gemert Geplaatst: 28 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2014 Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de bladeren waar ze op zaten weg geknipt. Daarbij kwam ik ook de volgende tegen, zal ook wel geen goed nieuws zijn. Quote
RobO Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 nee, zo beginnen je rupsjes...eitjes koolwitjeje hoeft niet alles weg te knippen als je het niet erg vindt wat spruzit van ecostyle of iets anders biologisch te spuiten, dan kan zo'n blad nog wel bijdragen aan de plant Quote
Bit Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Ja. Wat RobO zegt. Je kan die groepjes eitjes ook heel makkelijk wegwrijven / kapot / dood. Wel steeds even checken of er geen nieuwe eitjes zijn.Tal van topics op ons forum behandelen deze problemen. Probeer de zoekfunctie rechtsboven ook eens. ( intypen bv : "rupsen" , "koolwitjes" , "Vitrage tegen eitjes" , etc etc. Je kan eigenlijk alles wel vinden hier. succes ! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.