kustlijn Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Zo`n twee jaar geleden kochten we een bananen plant. (Musa basjoo)Deze werdt bij mijn verloofde in de tuin gezet.Deze banaan zou winterhard zijn, en temperaturen van -15 moeten kunnen overleven.Helaas werdt het die winter erg (lang) koud.Temperaturen van onder de -25 hadden we hier. Zou deze het wel overleefd hebben, dan zouden er na zo`n 3/4 jaar zo`n 5!cm lange banaantje aan gaan groeien.Van die schuimpjes neem ik dan aan. Maar goed, heeft iemand ervaring met de banaan in Nederland.En met name in de volle grond? Of ik het nogmaals probeer weet ik niet.Afgelopen winter was het hier ook onder de -20. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Hier heb ik zeker ervaring mee. De musa basjoo is een apart verhaal. Deze plant is in principe winterhard tot idd -15 graden. Maar zelfs voor dit moet de plant goed ingepakt worden. Gebruik bijv. noppenfolie en pak hiermee de kern van de plant in. Hier slaat de plant water op, en dat maakt de kans op vorstschade zo groot. Wilt u zeker weten dat de plant het overleeft; bewaar het s'winters in een kasje. Een bananenboom is en blijft een gokje, en bananen erin heb ik zelf ook maar enkele keren meegemaakt. Deze bananen zijn niet eetbaar, en enorm hard. Ze worden ook wel "vezelbananen" genoemd omdat ze goed zijn om te verwerken tot bijv. manden. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Ik heb een boompje waar pawpaw's aan moeten komen. Ze schijnen te smaken naar banaan. Ze zijn de afgelopen winter goed door gekomen, maar nog veeeeeel te klein om al vruchten te dragen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Banaan/ananas inderdaad. De planten moeten zo'n 3 a 4 jaar oud zijn om vruchten te dragen. Maar voor de rest doen ze het prima in Nederland, goed winterhard ook. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Banaan/mango zie ik op wikipedia staan. De smaak ligt aan het ras. En ik weet zo even niet welk ras het is. Zal morgen eens op het kaartje kijken Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Ik heb het nog even gevraagd aan een Australische vriend van me. Daar is deze vrucht heel algemeen en hij zegt dat hij smaakt naar: "Magical banana and pineappel". Er zit inderdaad nogal verschil per ras. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanP Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 Wij hebben hier al meer dan 15 jaar een bananenplant ( Musa basjoo) in de tuin staan, nog nooit ingepakt gehad, elk voorjaar kwamen er nieuwe stekken uit de grond, alleen afgelopen winter dachten we nu is het afgelopen één berg snot lag er in de tuin, en wat schets onze verbazing meer dan 10 stekken kwamen er opnieuw uit de grond. Een stek heb ik in een pot gezet met louter alleen potgrond. Op de foto is te zien hoe hij/zij er nu biijstaat, hij/zij komt straks weer boven het PEN huisje uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts