Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Banaan

kustlijn

Recommended Posts

Zo`n twee jaar geleden kochten we een bananen plant. (Musa basjoo)

Deze werdt bij mijn verloofde in de tuin gezet.

Deze banaan zou winterhard zijn, en temperaturen van -15 moeten kunnen overleven.

Helaas werdt het die winter erg (lang) koud.

Temperaturen van onder de -25 hadden we hier.

Zou deze het wel overleefd hebben, dan zouden er na zo`n 3/4 jaar zo`n 5!cm lange banaantje aan gaan groeien.

Van die schuimpjes neem ik dan aan.

Maar goed, heeft iemand ervaring met de banaan in Nederland.

En met name in de volle grond?

Of ik het nogmaals probeer weet ik niet.

Afgelopen winter was het hier ook onder de -20.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Hier heb ik zeker ervaring mee. De musa basjoo is een apart verhaal. Deze plant is in principe winterhard tot idd -15 graden. Maar zelfs voor dit moet de plant goed ingepakt worden. Gebruik bijv. noppenfolie en pak hiermee de kern van de plant in. Hier slaat de plant water op, en dat maakt de kans op vorstschade zo groot. Wilt u zeker weten dat de plant het overleeft; bewaar het s'winters in een kasje. Een bananenboom is en blijft een gokje, en bananen erin heb ik zelf ook maar enkele keren meegemaakt. Deze bananen zijn niet eetbaar, en enorm hard. Ze worden ook wel "vezelbananen" genoemd omdat ze goed zijn om te verwerken tot bijv. manden.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 7 years later...

Wij hebben hier al meer dan 15 jaar een bananenplant ( Musa basjoo) in de tuin staan, nog nooit ingepakt gehad, elk voorjaar kwamen er nieuwe stekken uit de grond, alleen afgelopen winter dachten we nu is het afgelopen één berg snot lag er in de tuin, en wat schets onze verbazing meer dan 10 stekken kwamen er opnieuw uit de grond. Een stek heb ik in een pot gezet met louter alleen potgrond.

Op de foto is te zien hoe hij/zij er nu biijstaat, hij/zij komt straks weer boven het PEN huisje uit.

P801040987801533114967.JPG

P801041090021533114980.JPG