Gast Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 (aangepast) Beste allemaal, mijn naam is Edmée, ik ben 22 jaar en student Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft. Op dit moment ben ik bezig met een project om een tool (elektrisch) te ontwikkelen om mensen te helpen bij het wecken/inmaken/conserveren van voedsel. Ik heb hier zelf echter helemaal geen verstand van. Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar iemand die ik hierover zou mogen interviewen en eventueel ook een keertje meekijken tijdens het weck-proces. Ik heb zelf ook een weck-ketel aangeschaft om deze te kunnen onderzoeken en zelf te proberen. Ik woon zelf in regio Haaglanden dus het zou heel prettig zijn als het max 50 km daar vanaf ligt. Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd. Met hartelijke groet,Edmée 22 juni 2015 aangepast door Gast Quote
RobO Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 je bent welkom in Haarlem (59,2 km) hoor. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 17 september 2014 Geplaatst: 17 september 2014 Waar ik al naar op zoek was en nooit gevonden is een ketel welke onder druk tot 120° kan gaan maar dan elektrisch verwarmd, ingebouwd en temeratuur en kooktijd instelbaar. Volledig automatisch dus.Die welke ik nu heb gaat maar tot 100° 2 uur en is geen drukvat, autoclaaf.Autoclaven zijn wel te vinden maar niet met eigen ingebouwde verwarming. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Zo een hebben wij, heerlijk om mee te koken. Inmaken kan ook maar wel klein in vergelijk met inmaakpan. Het is eigelijk net een hoge druk rijstkoker met meer opties. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 linkjeRobO, zoiets bedoel ik wel ja maar dan om er tegelijkertijd 14 literpotten mee te kunnen inmaken. Zo groot als een Weck ketel, ongeveer 36 literEn dan nog liefst zonder rubber afdichting maar met een conische dichting zoals de amerikaanse.Ik heb 15 bladzijden bekeken tot ik begon scheel te zien Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Gast Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Hoi RobO, Wat fijn! Kan je mij een privé bericht sturen met je naam en e-mailadres, dan kunnen we even mailen om een afspraak te maken! Quote
Gast Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Beste allemaal, hierbij een vragenlijstje met wat vragen over het inmaken en wecken van producten. Jullie zouden me er enorm mee helpen om deze in te vullen, alvast bedankt! U kunt de antwoorden hier onder zetten of ook in een persoonlijk bericht naar mij sturen. • Welke producten maakt u zoal in?• Heeft u ook wel eens geweckt zonder weck-ketel maar met gewoon een pan, ging dat net zo goed als met weck-ketel?• Zijn er dingen aan de weck-ketel die niet prettig werken, zou u dingen willen verbeteren?• Ondervind u problemen tijdens het inmaken zelf?• Wat zijn de moeilijkheden van het inmaak-proces? • Wat vind u het leukste om te doen tijdens het inmaken of wecken?• Wat voor potten vind u het fijnst om te gebruiken? (weck-pot, pot met schroefdop, beugelsluiting?)• Gebruikt u behalve wecken of inmaken nog andere conserveringsmethoden? Alvast heel erg bedankt voor uw tijd en medewerking! Quote
RobO Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 hi edmeewaarom maak je geen online enquete? is veel handiger toch? Quote
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 je gebruikt de benamingen wecken en inmaken. inmaken is meer dan alleen maar wecken. wil je daarvan ook de antwoorden of enkel over het wecken? Quote
Stan Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Hier mijn reactie, • Welke producten maakt u zoal in? : Soep, stoofperen, jam en sausen.• Heeft u ook wel eens geweckt zonder weck-ketel maar met gewoon een pan, ging dat net zo goed als met weck-ketel? : Ik weck enkel met en gewone pan en dat gaat goed.• Zijn er dingen aan de weck-ketel die niet prettig werken, zou u dingen willen verbeteren? : Geen idee.• Ondervind u problemen tijdens het inmaken zelf? : Nee geen problemen.• Wat zijn de moeilijkheden van het inmaak-proces? : Deksels die krom zijn.• Wat vind u het leukste om te doen tijdens het inmaken of wecken? : ?• Wat voor potten vind u het fijnst om te gebruiken? (weck-pot, pot met schroefdop, beugelsluiting?): Potten met schroefdeksel/dop.• Gebruikt u behalve wecken of inmaken nog andere conserveringsmethoden? : Inmaken(inleggen) op zuur(azijn) o.a. uien, augurken en pepers, fermenteren o.a. zuurkool en hete chilisausen, zouten bij sambal(oelek). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
omaTine Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Edmee, ik weck, maar niet in een weckketel. Ik gebruik daarvoor een snelkookpan. Woon in Haarlem. Quote
Gast Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Beste Loes, bedankt voor je bericht, graag voor allebei! Quote
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 maar je wilt iets doen met een weckketel toch? dat begrijp ik tenminste uit je openingspost.ik vind de vragen eerlijk gezegd een beetje verwarrend. de ene gaat over wecken. de andere over inmaken. weer een andere over beide. inmaken is (als ik het goed heb) zowel wecken als inleggen. dus 'wecken of inmaken' is dubbelop want wecken is een manier van inmaken. inleggen kan op zuur, alcohol, zout, suiker. dat is ook inmaken maar is geen wecken. Quote
Stan Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Loes, dat klopt maar als ik zelf ga inleggen op azijn dan weck ik dat niet maar giet de kokende azijn in de pot met pepers b.v. Er zijn genoeg mensen die het dan nog wel even gaan wecken(en dus slappe hap eten). En het loopt ook door elkaar en daar kan hij/zij niets aan doen is op b.v. wecken-online ook en vele site's. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
geedee Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 • Welke producten maakt u zoal in?Pompoen, tomaten, fruit, sperziebonen• Heeft u ook wel eens geweckt zonder weck-ketel maar met gewoon een pan, ging dat net zo goed als met weck-ketel?ja en ja• Zijn er dingen aan de weck-ketel die niet prettig werken, zou u dingen willen verbeteren?nee• Ondervind u problemen tijdens het inmaken zelf?nee• Wat zijn de moeilijkheden van het inmaak-proces? combineren van verschillende produkten en de daarbij behorende inmaaktijden verschillen soms....dus goed plannen om een hele volle ketel met dubbele lagen glazen in 1 keer te wecken• Wat vind u het leukste om te doen tijdens het inmaken of wecken?proeven • Wat voor potten vind u het fijnst om te gebruiken? (weck-pot, pot met schroefdop, beugelsluiting?)pot met schroefdop zijn voor naderhand makkelijker te controleren op vacuüm; tijdens het wecken zelf heb ik geen voorkeur, alle genoemde potten wecken prima• Gebruikt u behalve wecken of inmaken nog andere conserveringsmethoden? Ja drogen[kruiden/droogbonen/appels/tomaten(zongedroogd)/pompoenen/uien enz enz mbv een droogmachine/oven of de zon ], inleggen van augurken in zoet/zuur, fruit in alcohol/suiker(rumtopf) en jam/gelei gewoon kokend in potjes doen( dus fruit met geleisuikers koken in pannetje) en de diepvries Quote
loes Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Loes, dat klopt maar als ik zelf ga inleggen op azijn dan weck ik dat niet maar giet de kokende azijn in de pot met pepers b.v. Er zijn genoeg mensen die het dan nog wel even gaan wecken(en dus slappe hap eten). En het loopt ook door elkaar en daar kan hij/zij niets aan doen is op b.v. wecken-online ook en vele site's. die groep die het op azijn ingelegde product vervolgens nog gaat wecken wordt ook bereikt wanneer er enkel wordt gesproken over wecken. mits dat natuurlijk de bedoeling is. (onderzoeksgebied wat meer afbakenen) als zowel inleggen als wecken wordt bedoeld zou ik enkel spreken over inmaken. eventueel vooraf uitleggen dat inmaken bestaat uit wecken en inleggen om de definitie te verduidelijken. Quote
geedee Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 ......te ontwikkelen om mensen te helpen bij het wecken/inmaken/conserveren van voedsel. Met hartelijke groet,Edmée van der Togt Gezien het eerste bericht én de vragen die Edmée graag beantwoord had, is het geheel iets ruimer dan alleen wecken. Gewoon ff de vragen beantwoorden in jouw eigen geval, that's all! Quote
Gast Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Beste Geedee en Stan, heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Mochten er nog meer mensen tijd hebben om mijn vragen te beantwoorden, heel graag! Een fijne dag nog. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Ingevuld en verstuurd Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.