anneke01 Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Hallo allemaal, Ik heb vele dahlia's die ik ieder jaar weer van mijn groentetuin naar de kelder draag om hier te laten overwinteren. Het zijn er inmiddels zoveel dat ik een oplossing zoek voor het heen en weer dragen. Dit jaar wil ik ze proberen in te kuilen in de groentetuin maar ik vind hier nog niet veel informatie over. Heeft iemand tips hoe ik dit moet doen?DankAnne Quote
Bit Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Niet geheel een gewenst antwoord wellicht : Heb je al eens overwogen de Dahlia's gewoon in de grond te laten ? Dat kán wel. Ik ben nogal een Dahlia liefhebber maar vind het rot-vrij overhouden van Dahlia's toch best wel een crime.In mijn dorp in N-Frankrijk zijn de mensen gewend de Dahlia's gewoon in de grond te laten. Is dat wel een goed doorlatende grond zonder hoge waterstand.Aan de andere kant : het vriest er veel sterker dan bij ons doorgaans. Alleen ligt er vaak wel sneeuw. Een heel pak. 2 jaar terug, met die strenge winter had ik uit probeersel 2 Dahlia struiken in de grond gelaten. Zware vorst ( wel met een pak sneeuw ) heeft ze niks gedaan. De stuiken komen elk jaar groter terug. Wél fors mesten in het voorjaar. Het zijn vreters.Afgelopen winter heb ik álle Dahlia's in de grond gelaten. Van te voren wist natuurlijk niemand dat we geen winter zouden krijgen. Ik heb de bedden zwaar toegedekt met een dikke laag mulch.Ik zit op vrij natte grond, dus ze staan al iets verhoogd. Dik ingepakt dus. Fors gemest dit voorjaar ( ze kwamen op de normale tijd boven, rond de tijd dat ze bij de buurtuinen ook omhoog kwamen na poten in het voorjaar ) Het bevalt mij goed. Het zijn echt grote bossen inmiddels. Dit jaar laat ik ze weer in de grond, maar ga ze komend voorjaar wel scheuren. Inkuilen kan ook, werd vroeger veel gedaan. Best op een plek zonder hoge waterstand ( rot ) en op een bed met zand bv. Dik afdekken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Ik ben heel blij te lezen dat je ze dus ook goed (met wat verzorging als toedekken en op onze zandgrond) in de grond kunt houden! Ik zag er wel aardig tegenop om die dingen uit te spitten en ze ergens te moeten bewaren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Niet teleurgesteld zijn als de muizen hun kraamkamer bij de wortelen maken.Heb het beleefd met fuchsia's 125 stuks met in kuilen in de moestuin. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 23 september 2014 Geplaatst: 23 september 2014 hier doen we ze toch maar binnen in molm; kunnen we ook de uitlopers makkelijk stekken in januari voor de geef/ruil Quote
speets Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Ik haal ze ook uit de grond. Ze zijn mij te vaak bevroren. Als er een pak sneeuw ligt, gebeurt dat minder snel, maar dat weet je nooit vantevoren. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
jasmin Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 Bit, interessant om te lezen dat je goede ervaringen hebt met het in de grond laten. Ik vind het geen probleem om ze er uit te halen, omdat... ik dat mijn man laat doen, ha, ha.... Het bewaren doen wij in kratten in de schuur. Ik denk ook dat het in mijn geval moeilijker is om ze dik te mulchen, omdat we de mulch en compost gebruiken voor de groententuin, en niet genoeg hebben om de dahliatuin dik te bedienen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
geedee Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 Toevallig heb ik ook dahlia's en overwinter ze meestal in de kelder in turf. Dit jaar is er echter een opgekomen op de plek waar ze vorig jaar hebben gestaan. Nu hebben we wel een zachte winter gehad dus tja.....misschien kan het....misschien niet Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Ik had er wel....ja, twee en ben ze vergeten uit de grond te halen vorig jaar. Ook bij ons was de winter heel zacht. Maar toch zijn ze niet terug gekomen. Maar nu had ik drie nieuwe en zou graag willen weten of je wacht tot ze helemaal zijn afgestorven of haal je ze uit de grond en haalt het groen/bloemen er af? Hier zitten er nog bloemen aan, vandaar.groet. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Bit Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Deed ik wel altijd ja. Ik wacht tot de eerste echte vorst en dat ze een hoop snot zijn als het ware. Maar gisteren las ik dat Geedee ze al in de winterberging heeft. Op zich ( en eigenlijk geldt dat voor heel veel planten die bovengronds afsterven ), slaat de plant in de laatste fase van zijn bestaan bovengronds, nog reservevoedsel op in zijn knol, voor het volgende jaar.Ik zie dus eigenlijk geen reden om een plant eerder uit de grond te nemen ? Aan de andere kant is het nu nog niet zo kleddernat allemaal. Doe je het straks in november, is de kluit wel extra koud/nat. Dat is dan weer lastiger drogen voor het opbergen. Quote
thea Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Ja,doe het ook met de eerste nachtvorst.Doe ze in kranten in een bak. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Mariekeenfrance Geplaatst: 14 oktober 2014 Geplaatst: 14 oktober 2014 okee, ik kijk het nog even aan....bedankt. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
geedee Geplaatst: 14 oktober 2014 Geplaatst: 14 oktober 2014 Tja ik heb ze er al uitgenomen vanwege planning. (er komen aardbeien op dat bed) Ook wil ik de nieuwe stekken(nu knollen) van dit jaar niet helemaal uitgemergeld opslaan...ze staan al een heel seizoen te bloeien op een stuk waar ik niet meer heb bijgemest. 2 jaar geleden een nare ervaring met een woelmuis die de winter begon in oktober met al mijn knollen aan te vreten....de helft van de dahlia's was toen RIP Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.