sugarlevi Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Zal ook wel vol zitten met bacteriën. Normaalgesproken zitten in bodem en water allerhand microleven. Dat allerhande beschikbare moleculen in allerlei andere moleculen omzet. En in andere vormen bindt. Zo zijn nitrificerende bacterien heel belangrijk, die zetten ammonium (NH4+) om in nitriet (NO2-) en vervolgens weer in nitraat (NO3-). Ondanks dat veel planten ook ammonium en nitriet lusten, is nitraat een stabielere vorm en wordt door veel planten het makkelijkste opgenomen. Zelfde met fosfaat, dan heb je juist weer wat aan die algen, en ander klein microleven. Die dit makkelijk opnemen en bij het sterven daarvan vrij snel beschikbaar komt voor de planten En het zal best goed zijn, niet alleen qua voedingstoffen, maar ook qua bacterieel en ander microleven. Ik zie het toch vrij vaak voorbij komen, bij het brouwen van gier en compostthee. Wat dat betreft is het niet zo'n gek idee om in die kuip wat paardenvlaaien of weer nieuw afbreekbaarmateriaal te stoppen. En zo nu en dan eens te roeren. Veel bacterien en ander microleven zetten zichzelf graag vast op substraat. Als je dan wat roert laat het allemaal wat los en kan het zich goed verspreiden, ook door het water. Vooral handig als je er water van gaat geven.Dan geef je gelijk met de mest een flinke injectie met microleven, die grotendeels zal blijven doorwerken zolang er voedsel beschikbaar is. En bij het afsterven ervan ook weer voedsel afgeeft. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Bit Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2014 Archaea ( Oerbacteriën dus ) : Sommige archaea (Archaeoglobus sp.) leven bij zeer hoge temperaturen, vaak hoger dan 100 °C, zoals in geisers en in black smokers op de zeebodem (zie: extremofielen). Andere worden juist gevonden in een zeer koude omgeving, in omgevingen met veel zout, zuur, of alkalisch water. Archaea worden echter ook wel gevonden in moerasland, rioolwater en gewoon de bodem. Andere fabriceren methaan en worden aangetroffen in de darmstelsels van herkauwers, knaagdieren, termieten en ook mensen. Archaea zijn over het algemeen onschadelijk voor andere organismen. Van geen enkele is bekend dat ze ziekten veroorzaken. ( volgens Wiki ) Denk ik voorlopig te kunnen concluderen dat het zelf kweken van Archaea dus heel best mogelijk is, zelfs eigenlijk best simpel zou kunnen zijn, ervan uitgaand dat je hem ook in je bezit hebt.De man uit het eerdere You-tube filmpje had ze op kweek in een groot 1000 Liter-vat. Mooi.Maar onduidelijk is mij nu, of dat zinvol is.Is het zinvol om Archaea te verzamelen, dáár waar jij er vanuit gaat dat ze voorkomen in die vorm die jij wilt , en ze dan op kweek te zetten en ze vervolgens als toevoeging in je teelt in te zetten ? Is het niet zinvoller je tuin gewoon zo gezond mogelijk te hebben/houden en dan komen de Archaea vanzelf / zijn er vanzelf ? ( het basis verhaal van Weknow ( en mijzelf ook trouwens )) Dat is 1.Dan 2 :De vraag: heeft het zin om op zoek te gaan naar zeer plaatselijke varianten van schimmels enzo ( zijn schimmels wel ándere levensvormen toch ? ) om die dan op kweek te zetten en je tuin daar mee te infecteren ? ( is dat een ander topic misschien ) Quote
Gwen Geplaatst: 12 oktober 2014 Geplaatst: 12 oktober 2014 Ik vond nog een potje 'wormenpis', vocht uit zo'n wormenbak. Die heb ik er ook maar in gegooid. En verder veeel bladeren van de mierikswortel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.