Ga naar inhoud

Zaag en tang op telescoopsteel. Advies gevraagd.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Om bomen tot op een hoogte van een meter of 6 a 7 zelf te kunnen onderhouden wil ik een zaag (en eventueel ook kniptang) met een telescoopsteel aanschaffen. Omdat ik ze vrij geregeld en jarenlang wil kunnen gebruiken, zoek ik wat advies over een goede combinatie.

Ik heb al eens een gesprekje gehad met iemand van landschapsbeheer, die me de kwaliteitsmerken noemde (Bahco, Pradines, A.R.S.) en ook liet zien hoe ik het gereedschap goed moet gebruiken en onderhouden. Met die informatie heb ik uitgebreid op het internet gezocht...maar nu zie ik "door de bomen het bos niet meer" ( ) Zoveel soorten zagen...welke is een goede keuze voor mij? Wat is een goede combinatie van zaag en telescoop? En is ook een combinatie met een - aparte? - snoeitang op hoogte mogelijk en werkbaar?

Ooit had ik zo iets van de Aldi voor veel minder intensief gebruik in een kleine tuin. Dat ging best wel redelijk, maar na 2 seizoenen was het ding toch kapot.

Wie heeft er wat meer ervaring en kan me helpen bij een verstandige keuze voor degelijker materiaal? (Ik denk aan een 150 Euro voor een zaag en telescoops-steel combinatie...een tang die op de steel te gebruiken is, zou een latere uitbreidingsoptie kunnen zijn.) Het gaat om het zelf kunnen bijhouden/onderhouden van een 100-tal bomen in allerlei maten en soorten. (Het grote snoeiwerk op grotere hoogte kan ik zelf niet en wordt af en toe uitbesteed aan een vak-bedrijf.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Om wat voor hout gaat het ? er is n.l. verschil in zaagbladen voor harde en zachte houtsoortjes(en anders kijken of je de bladen zou kunnen wisselen).

Daarbij wil ik wel aangeven dat het echte telescoopgereedschap(waar ik mee heb gewerkt) tegen valt(je kan vaak niet genoeg kracht zetten om goed te zagen en blijft het blad nog wel eens steken. Er zijn ook stelen te koop die je met een vleugelmoer in elkaar kan zetten en die zijn gewoon wat robuster(maar het is ook wel een beetje wat voor soort hout je gaat snoeien(wilg en populier e.d. gaan makkelijk met wat minder gereedschap maar moet je eiken en kastanjes gaan zagen zou ik voor wat robusters gaan). En als je straks een trekschaar erbij wilt kopen zou ik ook op robust letten(het zou niet leuk zijn als je telescoop dubbel zou klappen).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@ Stan. Dank voor je advies! Het gaat zowel om hardhoutbomen als waaihoutbomen, waarvan eens een tak gekort moet worden of ongewenste stukken of loten weggezaagd. Op de telescoop komt een verwisselbare zaag en ik moet dan een type zaag kiezen die beide aankan of een aparte voor beide situaties. Er werd mij inderdaad een trekzaag geadviseerd, die alleen zaagt bij de trekbeweging naar onder. Ik heb er een vastgehad en de bediening is meer behendigheid en de zaag doet vooral het werk, dan dat het echt veel kracht vraagt, met zo een. Natuurlijk hou ik dat geen uren vol, maar je kunt wel zelf wat onderhoud doen en daar gaat het me om. Bahco heeft vooral dat type, maar dan nog een heleboel verschillende....ze hebben ook die telescoopstelen: mag ik er van uitgaan dat dat goede en stevige zijn? (gezien het een professioneel merk is).

@ Willy. Dat soort electrische zaag op een stok ken ik wel, maar is niet wat ik zoek. Is soms handig, zoals ook een motorzaag voor stammen. Dat is voor veel productie, minder voor het preciezere snoeiwerk. Maar mijn 1,70 + 2 meter van de zaag bereik ik ook met een trapladdertje en een handzaagje. (Een goed inklapbaar handzaagje is iets wat ik heel veel gebruik en waar je al enorm veel mee kunt samen met een goede snoeitang.) Maar juist op wat meer hoogte kom je er niet mee en met zo een kettingzaag op een trapladdertje op hoogte werken is voor mij toch iets te "kamikaze"

Geplaatst:

Het beste gebruikje een aparte voor beide situaties. De betanding van de zaag is dan ook grof of fijn(o.a. i.v.m. risico op inscheuren(of toch vastlopen) tijdens het snoeien en het al dan niet door het hout heen komen).

De telescoop is belangrijk dat deze met een vleugelmoer of borgpen vast te zetten is(anti in schuif tijdens het werk ermee) en niet zo'n vast draai-systeem.

Heb je ook een linkje naar de telesoopstelen die je op het oog hebt ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@ Stan.

Mijn probleem is dat ik op allerlei websites wel iets zie. Bijvoorbeeld van Bahco telescoopstelen en ergens anders enkele zagen. Maar het is me niet duidelijk of en hoe ik ze kan combineren en hoe ik een goede combinatie vind voor mijn situatie.

Ik geef je de links naar een website waar ze vrij veel hebben: van de Westerik groep (de meeste hebben wel iets, maar geen compleet assortiment en de enorme online catalogus van bijvoorbeeld Bahco geeft ook geen verdere info)

Dit zijn 8 bladzijden met allerlei zagen:

http://www.westerik-shop.nl/html/index.php?did=1&page_id=45&cid=115

En dit zijn de telescoopstelen die ze verkopen: http://www.westerik-shop.nl/html/index.php?did=1&page_id=45&cid=116

Dit is de enorme catalogus van Bahco: http://extranet.snaeurope.com/Catalogue.aspx

Stel dat iemand me zou kunnen adviseren: "die bepaalde zaag met die telescoopstok, dat is een goede combinatie"(+ eventueel nog die zaag voor hard en droog hout) daarvan weet ik, uit ervaring?, dat het goed werken is.......

Geplaatst:

De eerste van de telescoopstokken is wel een van de betere(hier ook te zien in een filmpje(ietsjes naar beneden scrollen) : http://www.tuinieren.nl/a/snoeien-video/snoeigereedschap .

Voor het hardere hout een fijnere zaag en voor het zachtere hout een grove zaag(en er zijn ook bladen die gaten hebben om het zaagsel weg te laten lopen(werkt daardoor veel lichter).

Geplaatst:

zelf heb ik een bahco stokzaag met een houten stok van 3 meter.

Prijs technisch en omdat ik hem niet heel veel gebruik een goede keus.

Het is zwaar werk!!

Maar ik heb ook een Silky snoeizaag hele goede kwaliteit maar duurder. Daar hebben ze ook teleskoop stelen bij hier kun je op grotere hoogtes nog mee werken.

Maar deze zijn prijzig en zitten ver boven je 150 euro.

het merk ARS heeft ook snoei en stok zagen. Ook deze zijn prijzig.

mij sprak Silky meer aan ik zocht toen een goede snoeizaag ze hebben een heel groot assortiment.

Geplaatst:

Dit (zie links onder dit berichtje) heb ik tot hier toe als een vrij voordelige keuze gezien. (Prijzen voor hetzelfde kunnen enorm verschillen). Ik kwam bij ARS uit omdat het filmpje waarvoor Stan de link gaf blijkbaar reclame voor dat merk is. Werd ook genoemd als een goed merk door de man van het Zeeuwse Landschap, die me een en ander vertelde en liet proberen.

Wat me dus opvalt is dat al die online-winkels wel "iets" hebben, maar nooit een compleet assortiment en dat het best onduidelijk is wat met wat past. De steel van 119 Euro en de zaag van rond de 45 incl. BTW passen in ieder geval. Wat denk je van die combinatie? Maar aparte passende zagen voor hardhout en waaihout zie ik dan weer niet. Maar aangezien er veel meer vlieren, kroospruimen, veldesdoorns, iepen e.d. staan om aan te pakken kan er daarmee in ieder geval uit de voeten.

Een andere mogelijkheid is om eens te gaan kijken in een speciaalzaak voor boomonderhoud en daar mijn licht eens op te steken. Kent iemand zo een zaak in Zuidwest Nederland of Vlaanderen?

Het merk Silky kom ik ook tegen en zag ik ook bij de Boerenbond liggen. Kun je aangeven, Spike, waarom jou dat meer aanstond dan ARS?

Dit is de goedkoopste verkoper van de ARS telescoopsteel:

http://www.fonq.nl/product/ars-telescoopsteel-exp/51141/

En hier zag ik een voordelige ARS zaag die daarin past:

http://www.allesvoordeprof.nl/stokzaag-56-cm-voor-telescoopsteel-uv-34-ars

Geplaatst:

Hoi Weknow,

Ik weet niet meer waarom ik toen ( 5 jaar geleden) voor silky gekozen heb in plaats van ars.

Je hebt heel veel verschillende modellen met een recht of een krom blad en verschillende blad lengtes.

Ik dacht wel 40 verschillende of meer bij snoeizagen. Stokzagen iets minder. ( Zo uitgebreid is mijn boerenbond niet)

Ik zou in ieder geval even goed uitzoeken in de hand houden zegt veel meer dan van een plaatje kiezen!

Eerst beslissen wat je nodig hebt en welke dat is!!!

en dan past de voordeligste kopen.

succes

Ik heb zelfs een keer een professionele kettingzaag met accu geprobeert ( van pellenc) op een carbon stok van 4m of meer maar dit viel echt tegen om mee tezagen .

Nu is de accu technoligie veel verbeterd maar toen was het veel te duur accu moest eigenlijk altijd onderstroom staan.

Tegenwoordig heb je van greenworks accu gereedschap.

Ik heb er nog niks van en ben voorzichtig ik vind de aspen ook duur maar de techniek gaat snel vooruit.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Na lang zoeken en vergelijken erg goed geslaagd. Misschien toch wel een tip voor wie ook zoiets zoekt......

Van het merk Bahco:

Telescopische steel AP-5M (3 elementen uitschuifbaar tot 5 meter max.)

2 zagen voor hierop. Een voor hardhout en een voor zachthout. Types 384-5T en 386-6T. Beide zijn kromme trekzagen. Je zaagt automatisch bij trekbeweging. Werkt prettiger dan met een zaag op en neer bewegen. Die voor hardhout heeft tevens een punt, waarmee je dunnen takken kunt snijden en voorkomt dat de zaag uit de snede wipt en je opnieuw je zaag moet plaatsen.

Flesje Sap-x om het snijvlak te reinigen.

Samen voor 128,90 inclusief verzending bij het Belgische bedrijf Klium, thuisbezorgd.

Ik ben echt onder de indruk van de stabiele kwaliteit en hanteerbaarheid. Vele malen beter dan Gardena (los wiebelgeval...nauwelijks mee te werken) of andere merken die bij Gamma of Boerenbond verkocht worden voor veel meer geld.

Het enige dat met deze combinatie niet kan, is dat je de 36 cm. lange zagen op een apart handvat kunt zetten waardoor het ook een handzaag wordt.

Het loonde ook nogal om goed rond te kijken en vergelijken bij verschillende leveranciers. Hetzelfde, zonder het speciale schoonmaak/onderhoudsflesje dat moeilijk ergens te vinden was, zou me bij Bol bijvoorbeeld een 65 Euro meer gekost hebben.

Nog bedankt voor jullie meedenken!

Geplaatst:

Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt. Je moet vooral doen wat jezelf het prettigst vind werken. Voor de één werkt A en voor de andere werkt B.

Maar ik krijg het idee dat je ook graag het schoonmaak spulletje wilde hebben? Heb je daar een speciale reden voor? Zelf maak ik mijn snoeigereedschap schoon met een beetje terpetine en dan de brand er in. Dan is het schoon en ontsmet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...