Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Inderdaad tot de zomer wachten. Wat de kruidenspiraal annex keyholegarden betreft zal ik binnenkort -maar na de feestdagen- een topic over openen..ik ben er nog steeds niet uit welke het gaat worden.

Ik ben erg bij dat jullie 4 me komen helpen..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ze zijn alle twee mooi heb je geen plek voor beide?

Geplaatst:

Misschien een soort combinatie? Dus een soort van spiraal waar je toch in kunt lopen zoals in een keyhole?

Een beetje zoals de normale keyhole garden, maar dan met nog een lagere laag er omheen, waardoor je ook die hoogteverschillen krijgt. Maar je nog steeds in het midden kunt staan.

Geplaatst:

Zoiets zat ik ook te denken Jorieke...want een keyhole is nl ook bedoelt voor droge plekken..en dit stuk van mijn tuin komt aan de beekkant.

Geplaatst:

Ik denk dat de keyhole gardens ook voor vochtige gronden zijn. Juist omdat je een enorme bak maakt, waarin je de grondsoort zelf kunt bepalen. Zo'n lagere rand er omheen, maakt hem wat minder massief en hoog.

Geplaatst:

Ja is ook waar..dan is het minder vochtig. Ik dacht ook gelezen te hebben dat je een soort combi kan maken met het hugelidee van Sepp Holzer..het verwerken dus van allerlei afval-snoei-hout en stronken op de bodem waarna er lagen aarde overheen komt. Ik zal binnenkort een foto maken van het stuk...nu eerst even op vakantie..

Is het handig hier een eigen topic voor te maken?

Geplaatst:

Ja leuk.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb diverse weckspullen. Idd leuk om een keer op te pakken. Ik wil zelf bv ook een x eigen meel maken

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ga zo ergens in (de 2e helft van) januari weer worsten maken. Ik zorg zelf dat ik mijn worstmengsel die dag daarvoor al klaar heb ( zodat ik inderdaad ECHT worst kan maken ) dus er zouden nog wel een paar mensen in onze keuken passen.

Deze keer heb ik een betere worstvuller, waar kilo's tegelijk doorheen kunnen. Ook heb ik meer snijplanken, en ook meer tijd

Het is handig als je van te voren doorgeeft wat voor een varkensvlees je nodig hebt. Er gaat namelijk in die week een varken naar de slager. En in de ene worst moeten vooral vette stukken vlees, en in de andere worst juist niet.

We kunnen verse worsten maken die je moet bakken, maar ook droge worsten. Van de verse variant heb je die avond al meteen plezier En de droge worsten moeten eerst nog vele weken hangen op een mooi plekje.

We kunnen ook wat tijd besteden aan het zouten/drogen/roken van andere stukken vlees. Zoals ham en spek etc. Het roken zelf is wat lastig, kan ook niet omdat het vlees eerst nog een tijd in het zout moet.

Maar als daar interesse voor is, dan kunnen we er 2 cursusdagen van maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Jaaaaaa, ik wil mee doen.... nu even kijken of ik vervoer kan regelen..

Allebei is leuk, wil ik ook graag leren. Het roken zouten e.d. bedoel ik dan ook.

Ik wil denk ik de hang worst (i.p.v. Hans worst) gaan maken. Maar waar moet je die hangen? Zou dat gewoon ergens in een keukenkast kunnen of hoog in de keuken??

Geplaatst:

Ze moeten eerst even een paar dagen op kamertemp. hangen. Om op gang te komen (echt). En daarna vrij koel en vrij vochtig. Dus een kamer waar geen verwarming aan staat, en waar een raampje op een kiertje staat? Zoiets. Dan komt er mooi frisse vochtige lucht binnen. Deze tijd van het jaar.

Geplaatst:
  • Auteur

Hmmmm dat word dus een goed plaatsje bedenken. Superleuk... Wil ook een stuk zout spek gaan maken. Zin in...

Hoeveel zou er gemaakt kunnen worden? Hangt van de groep af en de dikheid van het varken?

Zit nu nog met vervoer, degene die ik mee had gevraagd is vegatarier. Zijn er misschien mensen uit de buurt van Dordrecht, Papendrecht die willen gaan? Kunnen we de rij kosten delen...

Geplaatst:

Het varken zal zo'n 70 kilo vlees opleveren, dus dat zit wel goed denk ik Als je recepten voor worst ziet, dan staat daar vermeld welke delen van het varken je nodig hebt. Vaak schoudervlees, buikspek, en voor salami's heb je ook rugvet nodig. Maar het zal per recept verschillen. In droge worsten gaat aardig wat vet(vlees), zodat de plakjes toch nog lekker smeuïg zijn na een lange tijd drogen.

Edit: ik denk dat we dan ook wel wat van mijn worsten kunnen proeven. Proeven of er een winnend recept bij zit, waar we in het vervolg vele kilo's van gaan maken

Geplaatst:

Hey Jorieke,

Ik ben al geweest dus als er andere belanghebbende zijn dan laat die vooral voorgaan.

Mocht je nog een plekje hebben dan hou ik mij aanbevolen voor het deel zouten/drogen/roken van Ham en Spek evt met een deel thuis of voor de 2 dagen.

Dan bestel ik ook weer vlees maar ik wil even wachten want ik hoop dat mijn worstenreceptenboekje onder de kerstboom ligt .

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ok, het wordt de 24e. Of een van de dagen daarvoor, voor mij hoeft het niet in het weekend. Ik kan dan zaken uitleggen en laten zien/doen op worst-maak-gebied.

Maar dus ook het buikspek, of zelfs een ham (voor het maken van gedroogde rauwe ham, dus niet de gekookte variant).

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Oh dat zou wel leuk zijn

Angela,Jorieke, Simke en Joep ik heb een datavoorstel voor een weekend voor het gezamenlijk maken van de kruidenspiraal/keyhole ( en natuurlijk lekker eten, kampvuur en misschien een miniruilbeurs?)

Samen met Lie twee weekenden in maart uitgezocht. 8/9 maart, 14/15 maart.

Lukt dat niet dan kan ook nog een weekend in april, maar zelf prefereer ik maart.

Geplaatst:

En als blijkt dat het kei-koud is, dan stellen we het wel uit? Met kei-koud bedoel ik dan zo koud dat alles strak bevroren is

Ik denk dat het voor ons niet veel uit maakt. Ik zal onze varkens-oppas even vragen wanneer hij kan.

Geplaatst:
Oh dat zou wel leuk zijn

Angela,Jorieke, Simke en Joep ik heb een datavoorstel voor een weekend voor het gezamenlijk maken van de kruidenspiraal/keyhole ( en natuurlijk lekker eten, kampvuur en misschien een miniruilbeurs?)

Samen met Lie twee weekenden in maart uitgezocht. 8/9 maart, 14/15 maart.

Lukt dat niet dan kan ook nog een weekend in april, maar zelf prefereer ik maart.

Moet denk ik 7/8 maart zijn? 9 is maandag, er staat voor beide weekeinde nog niets in de agenda. Even kijken wat Simke zegt en of ik dan met haar mee kan rijden.

Weet je al wat het gaat worden?

keyholegarden51101421172464.png

kruidenspiraal33831421172483.jpg

Geplaatst:

Ja Angela natuurlijk, 7 en 8 maart. Jorieke tegen die tijd nog de aarde bevroren lijkt me niet..keikoud door temp en wind zou kunnen, dan maken we een megakampvuur. Regen is het enige waar ik bang voor ben. We zouden ook, als dat in jullie mogelijkheden zit, twee weekenden kunnen vastleggen, en als het eerste weekend echt 80% regen geeft stellen we het uit naar het tweede weekend.

Meestal valt het wel mee..in maart ( alhoewel..wat was het koud eind maart 2012 in Zelhem )

Mijn tuin ligt in ieder geval redelijk beschut.

Ik denk aan een combinatie..Jorieke heeft een tekening gemaakt dat in dit topic staat: keyhole-gardens-t11714.html

Het idee om beiden te combineren staat me wel aan. We weten nog niet zo goed waar we veel aarde vandaan moeten halen maar in ieder geval lijkt me dat op de bodem veel boomstronken en takken gebruikt kunnen worden..zoals bij een hugel in de permacultuur.

Enne, als iemand nog een stuk rieten schutting overheeft dan kunnen we dat goed gebruiken voor de koker waar de compost ingaat.

Waarschijnlijk is het het beste om over de vorm verder te praten in eerder genoemde topic..ik zal dit stukje ook daar heen kopiëren..

• 2 weeks later...
Geplaatst:

wie wil /durft het aan om te leren hoe je op een nette manier kipjes leert slachten? Voor nu denken we aan het weekend van 28 maart of 11 april. We hebben plek voor ongeveer 5 mensen.

Wij zorgen voor de (kriel)haantjes, thee, koffie en lunch en natuurlijk de tekst en uitleg. Je leert dan het slachten, schoonmaken, plukken, "jasje uitdoen" en natuurlijk neem je je zelf schoongemaakte haantje mee naar huis om er later bijv een lekker kippensoepje van te maken.

Locatie harfsen, bij ons op de boerderij. Kosten zullen zo rond de 20 euro pp zijn.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Overigens zou het bovenstaande ook kunnen met een meer exclusief stukje vlees: parelhoenders.

Beide diersoorten leven hier geheel in "vrijheid en blijheid", krijgen granen aangevuld met groenten-fruit-aardappeltje enz en zijn uiteraard niet gehandeld met Ab.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Zodra de brandnetels weer goed zijn uitgelopen, gaan we weer brandnetelbier maken. (officieel geen echt bier, want er gaan alleen netels in, en geen granen en hop).

Als er mensen zijn die daar wat meer over willen leren, en vooral willen ZIEN hoe wij dat aanpakken... dan zijn ze welkom. Als ze maar goede handschoenen meenemen, om VEEL brandnetels te komen plukken.

We laten dan zien hoe je heel simpel, met weinig materiaal en ingrediënten, een echt lekker drankje kan maken. Het klinkt heel groen en zweverig, zo'n netel-biertje. Maar het bevalt ons zo goed dat we het nu al voor de 4e (geloof ik? ) keer maken.

Geplaatst:

Misschien kun je een proeverij houden op de MTFD?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic