wijo Geplaatst: 22 september 2015 Geplaatst: 22 september 2015 Het blijft toch gewoon goed zolang het in het vat zit. Vorig jaar heb ik er tot in februari van gegeten. Gewoon op kamertemperatuur bewaard. Jammer dat het op was. De smaak wordt steeds beter. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Roelie Geplaatst: 23 september 2015 Geplaatst: 23 september 2015 Dan maar eens uitproberen dit jaar, we hebben een ruime koele kelder die nu voornamelijk wordt gebruikt voor zaken als piepers, wortelen, rammenassen e.d. Oh ja, en niet te vergeten een paar kistjes onvolprezen Barbar-bokbiertjes uit 2014 die nog een paar jaartjes de tijd krijgen.. Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 23 september 2015 Geplaatst: 23 september 2015 Rode zuurkool.... tja beetje vreemd. Hier in Frankrijk kon ik geen zaad vinden van witte kool, ik heb ernaar gevraagd in een tuincentrum. Meneer gaf mij een pakje zaad mee van een kool die hier gebruikt wordt om zuurkool mee te maken. Het zijn zachte kolen geworden een beetje groen wit, en een beetje plat. Ging wel, maar met het pletten ging er veel stuk. Nou zal toch wel lekker smaken. Maar volgend jaar wil ik zaad uit Nederland dit jaar gaat de club weer Elzasser zuurkool maken, zal ik wel weer mee gaan helpen en dan vraag ik eens precies hoe of wat. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
wijo Geplaatst: 23 september 2015 Geplaatst: 23 september 2015 Ik heb het vorig jaar voor het eerst gedaan. Het is niet moeilijk en ik vond het zeker de moeite waard. Is in Frankrijk ook geen spitskool als zaad verkrijgbaar? Met spitskool gaat het ook prima. Dit jaar heb ik Filderkraut gebruikt. Deze werd me aanbevolen door degene waar ik zuurkoolpot en schaaf had overgenomen. Filderkraut heeft een kleiner hart, waardoor ook minder afval. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Mariekeenfrance Geplaatst: 23 september 2015 Geplaatst: 23 september 2015 Ja Spitskool zaad wel. Maar de kool gaat hier zoiezo moeilijk. En Spitskool die blijven heel klein. Daarom zet ik heel veel kool neer om toch te kunnen oogsten. En van de Spitskool hebben wij drie keer kunnen eten op z'n Indisch. In de winkels vind je Spitskool ook niet. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Taartrina Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 HooooiBen hier lang niet geweest. Tuintje had een slecht jaar, we hebben m zeer slecht verzorgd. Ik ben zwanger (hier moet een smiley staan die feest viert en stuitert van blijdschap ) en er moest dus verbouwd worden(lees: volksverhuizing). Maargoed, zuurkool. De kolen hebben het wel goed gedaan dit jaar, met als gevolg dat ik m'n keulse pot met waterslot die ik op moederdag gekregen had kon gebruiken. Ik heb er behalve kool, zout, kruiden en water ook een scheutje karnemelk in gedaan en een scheut witte wijn.Nu stond er op het waterslot groene en witte schimmel. Is dat erg? Het water was ook bruin(in slot en ook in pot). Vorig jaar heb ik ook zuurkool gemaakt, maar dan zonder karnemelk en in een vaas met plastic erover. Dit water werd niet bruin en er kwam ook geen schimmel op(is toen erg lekker geworden). Nu weet ik dat witte schimmel normaal is, maar groen? En dan de combi met dat bruine water?Tja op de geur kun je niet af gaan, dat stinkt sowieso hihihi.Ow ja en hij staat vanaf 16-9, dus 2 weken nu.Grtjssss Quote Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.
meekje Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Dat hadden wij verleden jaar ook toen we karnemelk gebruikt hadden.Toen maar kolen gekocht nieuwe gemaakt die was prima!Drie weken geleden weer zuurkool gemaakt zonder karnemelk, ziet er goed uit en ruikt prima Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
RobO Geplaatst: 1 oktober 2015 Geplaatst: 1 oktober 2015 ja, dat klinkt niet goedik zou opnieuw beginnen met alleen kool en 1% zout en wat kruiden eventueeldat gaat hier altijd goed en andere smaakjes voegen we wel toe bij de bereiding voor de maaltijd Quote
wijo Geplaatst: 1 oktober 2015 Geplaatst: 1 oktober 2015 Ik zou me er niet meer aan wagen. Ik gebruik ook karnemelk in mijn recept voor zuurkool. Geen problemen. Vorig jaar rook de zuurkool niet echt lekker maar kleur en smaak waren goed. Dit jaar iets minder karnemelk en nu een fles witte wijn toegevoegd. De geur is nu beter dan vorig jaar. De smaak weet ik nog niet. Het vocht ziet er goed uit. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
angela († maart 2025) Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Ik heb geen zuurkoolvat maar zou ik de zuurkool in mijn rumtopf kunnen doen? Quote
RobO Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 ja, als ie tegen zuur kan (zoutverglaasd)deksel afsluiten met iets ondoorlatends en af en toe optillen om het koolzuurgas eruit te laten je kunt ook fermenteren in plastic emmers of andere potten, als je maar kan afsluiten en af en toe ontgassen een zuurkoolpot met waterslot is wel praktischer en gezelliger vanwege de blupjes Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Vraag... vorig jaar heb ik al de zuurkool in een keer uit de pot gehaald en ingevroren. Dit jaar wil ik de zuurkool in de pot laten en dan steeds per portie gebruiken. Maar laat je dan steeds de bovenste koolbladeren en de stenen in de pot zitten?groet. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
wijo Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Ik gebruik geen bovenste koolbladeren. Ik heb een kaasdoek en stenen. Deze leg ik elke keer weer terug nadat ik er zuurkool uitgehaald heb. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 ja, als ie tegen zuur kan (zoutverglaasd)deksel afsluiten met iets ondoorlatends en af en toe optillen om het koolzuurgas eruit te laten je kunt ook fermenteren in plastic emmers of andere potten, als je maar kan afsluiten en af en toe ontgassen een zuurkoolpot met waterslot is wel praktischer en gezelliger vanwege de blupjes Hij is van glas?Emmer heb ik ook nog wel.Ik heb al gekeken voor een pot maar die zijn aardig aan de prijs en ik wil het gewoon eerst een keer proberen, iedereen zegt dat als ik heb gezien hoe de zuurkool gemaakt word ik hem niet meer lust Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 http://www.keukenkeramiek.nl/index.html Hier vallen de prijzen mee Angela... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Die was ik op MP ook al tegen gekomen maar 23.95 is de goedkoopste en voor iets eerst een keer willen proberen vind ik dat nog aardig aan de prijs.Ik ga gewoon af en toe bij de kringloop kijken, wie weet heb ik geluk. Quote
RobO Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 ja, als ie tegen zuur kan (zoutverglaasd)deksel afsluiten met iets ondoorlatends en af en toe optillen om het koolzuurgas eruit te laten je kunt ook fermenteren in plastic emmers of andere potten, als je maar kan afsluiten en af en toe ontgassen een zuurkoolpot met waterslot is wel praktischer en gezelliger vanwege de blupjes Hij is van glas?Emmer heb ik ook nog wel.Ik heb al gekeken voor een pot maar die zijn aardig aan de prijs en ik wil het gewoon eerst een keer proberen, iedereen zegt dat als ik heb gezien hoe de zuurkool gemaakt word ik hem niet meer lust nee, het zoutglazuur is niet oplosbaar door de zure kool, vandaar (in sommige andere glazuren zit wel eens een metaalverbinding die wel kan oplossen) in een plastic mayo emmer gaat het ook prima; wij hadden potten van keukenkeramiek maar die gingen lekken de eerste twee weken (bij 20 graden) zou ik de pot niet openen, dan ruikt het niet fijn, daarna wordt de geur steeds beter tot hij rijp isdaarna af en toe kijken of er geen witte schimmel op komt, kaam, dat kun je wegscheppenals er groen bij komt is het foute boel en ruikt hij steeds slechter wij houden de zuurkool in de pot en halen de kool bij gebruik onder het blad vandaan, en leggen alles terugde rest moet wel onder water blijven staan en wordt langzaam zuurder; als het te zuur dreigt te worden vriezen we het in Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ik heb het er met een paar mensen over gehad dat ik zuurkool wil maken en die zeggen allemaal dat je het niet mag afsluiten?Want de lucht moet er altijd uit. En maakt het uit wat voor witte wijn? Droge, zoete? Quote
RobO Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 klopt, die lucht is koolzuurgas, en die moet weg kunnenmaar je kunt een emmerdeksel af en toe optillen en als de druk binnen heel groot zou worden ontsnapt het gas toch wel ik doe de wijn er pas bij als we het klaarmaken voor de maaltijd, kun je beter op smaak maken (slokje voor de pot, slokje voor de kok )en dan neem ikzelf liefst een goede zoete Riesling, maar droog kan ook natuurlijk, ff apart proeven Quote
prettig gestoord Geplaatst: 9 oktober 2015 Geplaatst: 9 oktober 2015 Ik gebruik altijd platic emmers om mijn zuurkool in te maken. Heb er zojuist weer een van 5l volgestampt Gewoon (in mijn geval) een paar rode kolen heel fijn snijden, beetje zout erop, flink aanstampen tot ongeveer 5cm onder de rand, een bord erop, deksel erop. Twee weken in de woonkamer, twee weken in de hal, twee weken in de schuur. Eenmaal per week even de deksel op een kiertje im het gas te laten ontsnappen en na 6 weken voorzichtig een plukje proberen Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 oktober 2015 Geplaatst: 17 oktober 2015 Nou er staat een emmertje met kool erin. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 18 oktober 2015 Geplaatst: 18 oktober 2015 Psst in je agenda bijhouden wanneer de potten/ emmers naar welke plek te verplaatsen werkt erg goed voor mensen als ik..blondttt Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Mariekeenfrance Geplaatst: 11 november 2015 Geplaatst: 11 november 2015 hallo wie was diegene die laatst om het recept van de Elzasser zuurkool vroeg? Was dat Rob O? http://www.coquinaria.nl/recepten/02.1recept.htm Bovenstaande is ongeveer het recept dat nu op onze club staat te sudderen. Alleen onze vriend maakt het voor 80 man dus beetje moeilijk voor mij om precies uit te leggen. Vandaar bovenstaande link. Echter onze vriend zegt op een kilo zuurkool een fles wijn. Ook koot hij een paar uien en wortels mee niet te veel en daar vind je later niets meer van terug. En als einde kookt hij de aardappels in het vocht van de zuurkool en ondertussen houd hij de zuurkool warm... lekker hè? En natuurlijk een lekker glaasje riesling erbij.... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.