Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

overstap windows naar mac. ervaringen?

Featured Replies

Geplaatst:

ik ben toe aan een nieuwe laptop...had zo mijn wensen maar al JAREN een oogje op de mac, en daar kijk ik steeds opnieuw naar.

raar om toe te geven want ben geen nerd en heb niks met puters enz ...wil gewoon iets wat fijn werkt, niet gloeiend heet wordt en wat ik zelf onder controle kan houden ipv systeembeheerder (toevallig mijn ex).

WIE op dit forum is al eerder overgestapt van windows naar mac, ervaringen (pos/ neg) tips voor dummies enz???

heb nog even de tijd en wil een weloverwogen keus maken maar vind het toch een beetje eng ook, want totaal nieuw enz enz, al veel over gelezen en ervaringen zijn vrijwel altijd (?) positief, maar toch...

Geplaatst:

Heb zelf de 'overstap' gemaakt naar Ubuntu (Linux). Is geen Mac, maar heeft er wel wat van weg. Al gebruik ik W7 ook nog wel.

Denk dat het belangrijkste is om voor jezelf een overzicht te maken van progs e.d. wat je op W. had.

Kijk of dat er ook is/alternatieven voor zijn op Mac.

Geplaatst:

Ik gebruik mac. Super. Alles waar ik me ooit aan ergerde is opgelost. Ik ga nooit meer terug naar windows. Maar het is wel zo dat je niet "vastgeroest" moet zijn in windows. Mac werkt helemaal anders, en daar moet je aan wennen. En even van tevoren kijken of de software die je wilt gebruiken een mac-versie heeft natuurlijk. Wat ik hier veel gebruik:

Sparrow

FileZille

Coda

Textmate

Adobe Creative Suite Web editie

iWork / OpenOffice

ABBYY FineReader Express

Canon EOS Utility

Minecraft

Eigenlijk is het voor webmasters zo dat je eerder software op windows gaat missen wat je wel op mac hebt, dan andersom. Maar bijv. als je technisch ontwerper bent mis je goeie CAT software op mac. (ookal is de nieuwste AUTOcat ook weer op mac, en AUTOcat is volgens mij wel de norm op cat gebied).

Voordelen van een macbook tegenover "de meeste" laptops:

- Extreem lange accuduur

- Aluminium body waardoor er niet snel krasjes komen.

- Mooi, helder scherm in een 13.3" versie. Een laptop moet voor mij draagbaar zijn, niet zo'n lomp ding.

Nadelen van de macbook:

- Je hebt niet echt heel erg veel aansluitingen en troep. Dus als je 15 USB-apperaten eraan wilt hangen, dan gaat dat niet. Ook heb je voor een 2e scherm een adaptertje nodig, die je mee moet slepen.

- Er staat niet standaard windows op als je dat wilt gebruiken, wat ik kan begrijpen als je helemaal vastgeroest bent in de verschrikking genaamd windows.

- Toch wel een stuk duurder dan laptops met vergelijkbare processor/grafische kaart. Maar zoals ik al zei: accu en body die maken dat wel goed.

- Apple staat niet bekend om zijn geweldige garantie. Niet dat andere merken het veel beter doen, maar voor zoveel geld verwacht je eigenlijk wel wat extra support.

Pas overigens wel op met mac-gebruiker worden, anders krijg je het zelfde probleem als ik. Ik heb een mac, m'n vriendin heeft een mac en op de zaak gebruiken we linux. Dus als ik op school windows moet gebruiken lukken de simpelste dingen me al niet meer.

Even een korte samenvatting van wat je gaat meemaken met de overstap. De eerste maand denk je: dit is echt heel erg moeilijk. Je gaat namelijk alles doen zoals je op windows gewend bent, en dat werkt gewoon niet. Na een paar maanden merk je ineens dat deze computer niet slomer wordt als je hem langer gebruikt, en begin je in te zien dat het eigenlijk wel logisch werkt. Een goed voorbeeld van iets wat je anders doet op mac dan op windows is vensters minimaliseren. Dat doe je in windows altijd, je hebt altijd maar 1 schermpje open. Mac gebruikers hebben altijd 20 schermpjes open en minimaliseren nooit wat. Die gebruiken "spaces". Heerlijk is dat. Om uit te leggen wat dat is, een filmpje:

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ik ben ook overgestapt vorig jaar van windows naar mac en ik wil ook niet meer anders!

APPLE IS GEWOON TOP!

Je moet alleen even wennen in het begin maar daarna gaat alles vanzelf:)!

Succes met je keuze!

Groetjes Linda

Geplaatst:
  • Auteur

PM naar linda...

Geplaatst:
  • Auteur

nou met het vastgeroest zijn zal het wel meevallen en om dat ik momenteel niet meer doe dan internet/ mail/ chat hoef ik me ook niet al te veel in technische zaken te verdiepen.

het gaat eigenlijk tussen een pro en een air....ik vind de air mooi, licht maar of 80 GB genoeg is aan geheugen? (de pro heeft 320 GB.)

en dan moet ik er losse dvd speler bij kopen.

en zelf alles installeren incl de verbinding met draadloos netwerk heb ik nog nooit gedaan, en om nou 100 euro te gaan betalen om dat te laten doen...wil JUIST WEL leren hoe ik alles zelf doe en hoe ik leer problemen op te lossen als die er zijn.

mijn systeembeheerder werkt dus alleen met windows en vindt apple maar niks...maar heeft er ook nooit mee gewerkt.

wordt juist van macs gezegd dat het makkelijker werken is en dat iedereen het wel kan leren.

dus tja...

Geplaatst:
nou met het vastgeroest zijn zal het wel meevallen en om dat ik momenteel niet meer doe dan internet/ mail/ chat hoef ik me ook niet al te veel in technische zaken te verdiepen.

het gaat eigenlijk tussen een pro en een air....ik vind de air mooi, licht maar of 80 GB genoeg is aan geheugen? (de pro heeft 320 GB.)

en dan moet ik er losse dvd speler bij kopen.

en zelf alles installeren incl de verbinding met draadloos netwerk heb ik nog nooit gedaan, en om nou 100 euro te gaan betalen om dat te laten doen...wil JUIST WEL leren hoe ik alles zelf doe en hoe ik leer problemen op te lossen als die er zijn.

mijn systeembeheerder werkt dus alleen met windows en vindt apple maar niks...maar heeft er ook nooit mee gewerkt.

wordt juist van macs gezegd dat het makkelijker werken is en dat iedereen het wel kan leren.

dus tja...

Internet installeren hoeft waarschijnlijk niet hoor. 99/100 keer doet hij het allemaal zelf en kun je direct beginnen met internet. Systeembeheerders vinden apple niks, dat klopt. Vraag een gifproducent maar eens wat hij vind van biologische teelt... Als iedereen een appletje had hoefte hij geen virusjes te verwijderen overal. En netwerken aanleggen (dat is ook zo verdomt moeilijk op windows).

De air is erg mooi, maar je betaald echt puur voor dat hij zo gigantisch dun is. Voor de rest is hij niet spectaculair. Ik denk dat je de DVD-speler niet gaat missen. Hoe vaak gebruik je die nou?

Of 60GB genoeg is? (de nieuwe mbair heeft 64GB, niet 80GB) Ja, dat weet jij zelf beter dan ik. Bij mij is 60GB veels te weinig, maar ik maak ook heel veel HD foto's. Als je gewoon een beetje word-documentjes op slaat is 60GB netaan genoeg (maar wel weinig)

Hou er wel rekening mee dat zelfs de macbook pro al een stuk dunner is dan een "gewone" laptop. De air is echt flinterdun!

Als je persee de air wilt, maar je vind het geheugen niet genoeg. Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om de harde schijf een upgrade te geven. De verschillende mogelijkheden bij de air kun je hier vinden:

http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/macbook_air

En voor de macbook pro:

http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro?mco=MTM3NTMwNzU

Als ik mag kiezen: mbp.

Je kunt trouwens beter even wachten met het kopen van je mac. Over een paar maandjes komt het nieuwe besturingssysteem van apple uit (Mac os X Lion), deze krijg je er natuurlijk gratis bij als je dan een nieuwe mac koopt. Hoef je de upgrade niet meer te kopen!

Verder is het ook altijd handig om dit te lezen:

http://buyersguide.macrumors.com/

Die site voorspeld of er straks een betere mac uitkomt, dit voorkomt dat je een macbook koopt als een week later een veel betere macbook voor het zelfde geld uitkomt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ik heb geen ervaring met overstappen, ik heb nooit anders gehad dan Apple en ik wil ook nooit iets anders! Ik werk laten we zeggen al 25 jaar met Mac-computers en de keren dat er wat aan de hand was kan ik op 1 hand tellen en dan heb ik nog vingers over. En in tegenstelling tot een eerdere mening vind ik dat Apple heel erg goed is in de ondersteuning. Hun site is extreem uitgebreid en ook hun helpdesk is snel en heel erg behulpzaam.

Op je Mac computer zit alles wat je hartje begeert! En mocht je toch nog wat missen dan kun je bij Mac zelf of op vele uitstekende fora heel goed terecht voor hulp (een fijn nederlandstalig forum is bijvoorbeeld http://www.onemorething.nl/). Ook als je een dummie bent, Mac-mensen zijn namelijk heel erg vriendelijk En problemen oplossen hoeft nauwelijks bij de Mac, want met een Mac heb je nooit problemen (tenzij je zoals ik zelfstandig in de software gaat zitten rotzooien...)

Ik zou zeggen gaan voor die Mac, stel je toch eens voor een VIRUSVRIJ leven. Wie wil dat nou niet?

(ahum, misschien moeten we niet te enthousiast doen, voor je het weet heeft iedereen een Mac en dan is het afgelopen met het virusvrije leven......)

Geplaatst:
  • Auteur

haha hier moest ik dus wel om lachen, je bent wel erg enthousiast he....dat zegt natuurlijk ook veel.

ja ik was al in een macshop geweest en stond versteld dat ze echt een half uur de tijd nemen om dingen te vertellen en uit te leggen en zo.

niks verkooppraatje....had totaal niet het gevoel dat ik iets MOEST maar ben juist gegaan en gaan nadenken.

intussen ook op internet aan het grasduinen geweest, veel leuke sites met info en dingen tegen gekomen en opgeslagen....

het wordt vrijwelzeker een macbook Pro, omdat die evt uitbreidbaar is, hoewel ik flieft ben op de Air.

(groter geheugen, grotere harde schijf, mocht het nodig zijn)

ik begreep dat de Air dat niet heeft maar dat kunnen jullie me vast vertellen.

zal even gaan duren voordat ik er echt voor kan ga want heb niet "even" dat bedrag op de plank liggen.

heb nu een bruikleenlaptop (acer ferrari 3200) en daar moet ik het voorlopig maar mee doen.

veuvecouderc en linda, wat hebben jullie voor een mac?

Geplaatst:

Ik heb een hele verzameling (of beter museumdepot ) maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar de MacBook. Daar kan ik alles mee wat ik wil (sites maken, filmpjes editen, gewone huis tuin en keuken administratie, fotoarchief). Ik denk dat ik persoonlijk nog geen 50% gebruik van de mogelijkheden die mijn MacBook biedt.

Geplaatst:

Vorig jaar besloot ik een laptop voor mezelf aan te schaffen. Het is een macbook geworden, en eerlijk is eerlijk, ik wil geen andere meer dan een Apple. Werkt kinderlijk eenvoudig, zeer makkelijk met software en gebruiksvriendelijk! Als de gewone pc van vriendlief het loodje legt mag die ook sparen voor een Appletje!

Het kost weliswaar wat, maar je hebt ook wat vindt ik persoonlijk.

groetjes Sandra

Geplaatst:
  • Auteur
Tss, en nog geen eens vragen welke macs we hier hebben

had je volgens mij al door laten schemeren frank...maar OKEEEE wat voor een mac heb JIJ (zo goed??? wil niemand passeren hoor...)

keus is definitief voor de PRO. nu de centjes...

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik ben ook een jaartje geleden over gestapt van Windows naar Mac. Kreeg een iMac 24'' en kan écht niet meer zonder!

Ik moest wennen aan het werken zonder Windows Verkenner, dat was toch wel iets wat ik miste. De 'Finder' op Mac werkt iets anders, en het duurde even voordat ik het onder de knie had.

Waar ik ook aan moest wennen: de vreemde tekens. Ik kan ze nu allemaal produceren éüîøo enzo, maar ik moest eerst googlen voordat ik erachter was!

Maaarrrrr, waar ik NOOIT meer zonder kan, is mijn Apple muis. *zucht* die is fantastisch! Ik zit nog regelmatig op m'n werk over mijn gewone muis te swipen, en dan gebeurt er natuurlijk niks

Geplaatst:
  • Auteur

totnogtoe alleen positieve ervaringen.....

deze donderdag/ vrijdag/ zaterdag zijn er de iDays.

hoewel ik wou wachten tot Lion uitkwam, ga ik TOCH voor die korting....mooi 100 euro!

wordt macbook pro 13 inch.....ik heb nu al de zenuwen.....

bang dat ik iets fout doe bij configureren, heb dat nog nooit gedaan dus.

ben niet dom maar mijn intelligentie ligt niet bij computers LOLZ...

Geplaatst:
  • Auteur

oke....en nu heb ik dus een aantal technische vragen voor dat overzetten.

zou iemand me hiermee kunnen helpen misschien die dit zelf heeft gedaan...bijv waar in outlook vind je SMTP en POP gegevens...en wat je verder nog nodig hebt.

*zenuw*

Geplaatst:
bijv waar in outlook vind je SMTP en POP gegevens.

Outlook is een MSoffice mailprogramma?! Ik dacht je overgestapt was naar Apple

Volgens mij heet het mailprogramma dat op je nieuwe MacBook (gefeliciteerd!) zit Mail en zoals bij veel programma's van Apple kun je het meeste regelen in Voorkeuren. Ik werk niet met Outlook dus ik weet niet hoe en of je dat moet instellen maar voor topadvies ik adviseer je echt je in te schrijven op www.onemorething.nl en je vraag daar op het forum (community) te stellen. Alhoewel de meeste topics mij boven mijn pet gaan heb ik daar echt al heel veel dummy-vragen gesteld en antwoord op gekregen.

Geplaatst:
  • Auteur

veuvecouderc, ik HEB me ingeschreven bij onemorething.nl.

naar aanleiding van jouw (?) eerdere advies hier.

maar eigenlijk heb zit ik gewoon met wat vragen.

wat ik nu wil doen (simpelst) is map maken met bestanden die ik wil overzetten (pdf, fotos, iTunes enz) op een dvd branden, die dan op de mac zetten.

gebruikte programmas zijn mac compatibel.

ik heb nog GEEN mac.......straks wel......ga hem vanochtend halen want iDays aktie: 100 euro aan kortingsbon.

dan ga ik aan de slag en ik heb best de zenuwen...ligt hier een stapel boeken over snow leopard maar geen enkele praat over hoe je bestanden overzet van windows naar mac....

Geplaatst:

Ik heb een hele verzameling (of beter museumdepot ) maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar de MacBook. Daar kan ik alles mee wat ik wil (sites maken, filmpjes editen, gewone huis tuin en keuken administratie, fotoarchief). Ik denk dat ik persoonlijk nog geen 50% gebruik van de mogelijkheden die mijn MacBook biedt.

Sorry voor de late reactie, maar ik heb de gewone witte macbook;)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.