Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

aardbeien planten vorst schade?

Featured Replies

Geplaatst:

Ja dat is een dilemma, spuiten of niet!?

Welke kever is het?

Geplaatst:

Nee , nog geen mail terug. Hij zal hier wel antwoorden denk

Ach, hier begon het allemaal ook ooit met 1 aardbeien plantje, ooit ergens mee gekregen... wat is het toch een ernstig virus.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

heb er nog niks aan gedaan.

een zwarte kever en ik heb ook een keer een wat rodige gezien.

Geplaatst:

Op verzoek van Dennis toch even deze topic doorgenomen. als het binneste van de aardbeienbloem zwart/bruin geworden is na een koude nacht dan is het inderdaad vorstschade. Deze bloem wordt dus geen aardbei meer. Verwijderen hoeft niet de plant heeft zelf wel door dat dit geen vrucht wordt en stuur de voeding vanzelf naar de andere bloemen/vruchten.

Wat betreft de geknakte bloemen. Dit is waarschijnlijk de aardbeibloesemkever. Deze ETTER maakt een gaatje net onder het bloemetje die daarna verdroogd. Als je er geen krielkippen in zet of spuit dan heb je ze volgend jaar weer.

Spint nu al buiten lijkt onwaarschijnlijk. geel verkleurt blad kan ook een gebrek aan voeding zijn. als het spint is zitten ze onder het blad en als het er echt veel zijn dan zit er spinnenrag langs de randen van de bladeren. Gaat niet vanzelf weg. Er zijn wel natuurlijke vijanden ervan te krijgen in de handel weet alleen niet of dat ook voor hobbykwekers geldt.

Nog meer "leuke" ziektes?????

Geplaatst:

Welke zijn het?

Aardbeiloopkever

12267800871.gif

Aardbeibloesemkever

aardbeibloesemkever11.jpg

Taxuskever

clipimage0011.gif

Geplaatst:
  • Auteur

bedankt erwin dan is dat duidelijk.

ik weet niet zeker of het spint is maar ik dacht omdat het blad gevlekt verkeurt en er zit spinnenrag tussen de stengels net boven het hart van de plant,

ja voeding zou het ook wel kunnen zijn,ik heb voor het planten er veel paardenmest door heen geploegd.

borsalino:de 2de is het.

Geplaatst:
Nog meer "leuke" ziektes?????

Inderdaad Erwin, het aardbeivirus (ongeneeslijk blijkt!), niet mijn planten doch ikzelf

Geplaatst:

Erwin gaf het al aan tis dat rotzakske van een aardbeibloesemkever.

Geplaatst:
  • Auteur

dan onze kippen er maar tussen zetten?

Geplaatst:
:lol: dan onze kippen er maar tussen zetten?

Hopelijk lusten die geen groene aardbeien of nog erger enkel de rode

Geplaatst:
  • Auteur

ben bang van wel.

Geplaatst:
ben bang van wel.

Och je kan maar denken dat ze er plezier van hebben, en wie weet rode eieren?

Geplaatst:
  • Auteur

ga ze morgen zelf wel opzoeken.

de planten beginnen ook al te vermeerderen.

hoop dat er mooi wat plantjes komen van m,n 120 planten

Geplaatst:
  • Auteur

nee er gaan geen planten weg.

we hebben een paar hectare land daar kunnen heel wat planten in staan

Geplaatst:

Mooie foto's Borsalino.

Wat de kippen betreft. Krielkippen zijn echt dol op kevertjes en torretjes. Die halen de hele boel overhoop om die ettertjes te pakken te krijgen. Zover ik weet zitten ze niet aan de aardbeien zelf.

Wat spint betreft. Ze zitten aan de onderkant van het blad. Ongeveer 1-2mm groot. Met het blote oog kan je ze zien lopen maar met een loep zijn ze echt duidelijk te herkennen als spinnetjes.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

een paar aardbeien groeiden trouwens nog wel door met een rotte plek erin,dus mischien toch wel handig om de bloemetjes met vorstschade er af te halen?

nog even een vraag.

hoeveel zou 1 plant ongeveer vermeerderen? 3 stengels?

Geplaatst:

Van een plant is het wel mogelijk om 10-15 uitlopers te krijgen en die geven half augustus 3 stekken per uitloper. Reken maar uit 120 x 45 = 5400 planten. 5 op een m² = 1080m² aan aardbeien als je ze netjes uit gaat planten. Dat is volgend jaar toch snel 2.500-3000 kg aan aardbeien. Ik hoop voor je dat het niet allemaal 1 soort is want dan komen ze mog met zijn allen in 3 weken. Succes met de vermeerdering

Geplaatst:
  • Auteur

haha ow dan heb ik wel genoeg volgend jaar.

maar ik zet de stekjes op ruggen en dan ongeveer 10 cm uitelkaar dat kan toch wel?

en ik ga dit jaar ook wat verschillende rassen kopen.

Geplaatst:

10 cm is veel te dicht op elkaar. Zet ze maar op 30 cm. Geloof me. Je plukt echt niet meer aardbeien om ze zo dicht op elkaar te zetten. Er rotten er alleen maar meer weg. Een gezonde plant wordt wel 30-40cm in doorsnee. Deze ruimte heeft hij echt nodig.

Wij zeggen altijd hooguit 5 a 6 planten per m². Een kweker zet er ook niet meer op een m².

succes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.