Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onkruidvraagje.

bonnie f

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een jaartje nieuw onkruid in mijn siertuin.

Het is een tikkie kleverig, wortelt nauwelijks en worden tot een cm of 15 groot.

Ik ken het niet.

Foto-PBJWA3US.jpg

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, grappig, zo noemde ik het spul al voor ik wist hoe het in het echie heet.

(conclusie: het plantje heeft een bijpassende naam en ik had het zelf wel kunnen opzoeken )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans gaat door voor de wasmachine!

het is idd kleefkruid.

als ze de kans krijgen om bij een hek of boom op te klimmen kunnen ze meters hoog worden.

de zaden zijn een bron van ergernis voor honden eigenaren. het ronde zaad(2 mm doorsnee) kleeft zich vast aan het haar en veroorzaakt soms enorme klitten. gelukkig zijn ze gemakkelijker te verwijderen dan de zaden van de klis!

als kind maakten we 'camouflagepakken' van het kruid. we kleefden ladingen van het spul aan onze kleding... mijn arme moeder moest dan alle zaadbolletjes er per stuk vanaf halen voordat het kledingstuk in de was kon....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruidjes.be:

Kleefkruid (Galium aparine):

Toegegeven, kleefkruid is een opdringerig kruidje dat je niet zomaar wegkrijgt. De jongens gooiden het vroeger op boze meisjes, of die deden dan toch alsof. Tot nu toe nog niets verheugends mee aan te vangen. Of toch?

Onze voorouders trokken regelmatig een sliert van deze kruiden uit en maakten er een dikke prop van. Die natuurzeef legden ze op een emmer en dan goten ze er hun melk door. Dat had dan twee voordelen. Kleine diertjes in de melk bleven in het kruid zitten en er kwam een natuurlijk stremsel in de melk, waardoor je gemakkelijker kaas van de melk kon maken.

Onze voorouders gebruikten het kruid ook, als ze last hadden van abcessen en huidaandoeningen, zoals exeem en psoriasis. Kleefkruid zuivert inderdaad het lichaam. Je kan thee maken van het kruid door 10 gr. ervan te overgieten met kokend water en niet langer dan 5 min. te laten trekken.

Je kan kleefkruid zowel in- als uitwendig gebruiken. Waarom dan geen kleefkruid in de spinazie?

Als je kleefkruid liever uitwendig gebruikt, maak er dan een natuurlijk deodorant van. Dat doe je op de volgende manier:

Pluk een handvol verse kleefkruidstengels. Doe ze in een kookpot en giet er 1 liter water over. Breng aan de kook, neem de pot van het vuur en laat 15 min. trekken. Laat afkoelen en doe het aftreksel in een fles. Bewaar in de koelkast en voel je fris met je natuurlijke deodorant na de douche. Deze deodorant blijft 5 dagen goed, daarna moet je nieuwe maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet altijd lachen om het zinnetje " zuiverd/'reinigt het lichaam"" bij kruiden en hun werking volgens mij bedoelen ze dat je er diaree van krijgt

Tsja, 2 liter water zuivert ook.....

Zweefteefjesgedoe... (ben zelf ook wel een beetje zweefteef)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm...wij noemen dat hier ook zweefteefjes gedoe.....zou dat Soesters zijn, Bonnie? )

Ik denk overigens wel dat kruiden/planten wat voor je kunnen doen......maar zelf waag ik me er niet aan, ook niet aan paardebloemenjam enzo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh paardebloemjam is iets heel anders hoor, wordt in frankrijk veel gemaakt, daar is niks kruidenachtig of zweverig aan.

Veel van de ouderwetse dingen denken mensen dat ze nieuw zijn en zweverig zijn maar dat gaat nergens over, zweverig is de maankalender waarbij

je ''geloof'' moet hebben dat het werkt ipv bewijs.

Een jam kun je gewoon proeven en zelf beoordelen of dat wat voor je is of niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee......het lijkt erop dat ik iets verkeerds gezegd heb? Was niet de bedoeling....ik heb het misschien verkeerd gebracht, ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen, dat ik ( nog) niet te vinden ben voor alle "rare" ( voor mij vreemde) dingen als paardebloemenjam en zuring soep, en brandnetelthee. Ik zit in mijn eerste moestuinseizoen en heb het nog veel te druk om alle gewone dingen op een rij te krijgen. Ik vind het al heel wat dat ik van de week soep gemaakt heb van radijsjes loof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff...gelukkig! ) Ik vind het allemaal heel interresant, al die voor mij vreemde dingen, en ik lees ook alles wat ik erover zie op dit forum, en sla het ergens in mijn achterhoofd op, maar eerst maar es snijbiet en roodlof leren eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een Wentelteef... soms zweef ik, soms lig ik op de grond... de ene keer dit, de andere keer dat...

Ik ook geloof ik, al ga ik al vlot richting de zweverige wentelteef.

Grappig dat kleefkruid ook een nut heeft zeg je hebt het hier heel veel en het wieden ervan is best lastig omdat het zo irritant kleeft, en raar voelt aan je handen.

In mijn tuin valt het wel mee, maar het komt in deze omgeving in grote hoeveelheden voor.

Inderdaad plakten we het vroeger als kinderen op onze kleding en plaagden we elkaar door de zaadbolletjes op de kleding te gooien. En sommigen gooiden het en in elkaars haar . Een ramp als je lang haar hebt wat ik had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hoop jeugdherinneringen boven gehaald met mijn kleefkruid!

Leuk.

Mijn schoonmoeder wilde niet eens proeven van de paardenbloemjam en stroop. Ik was (weer eens) "een gekke meid".

Ze weet dat altijd te laten klinken als: waarom heb ik geen normale en leuke schoondochter....

Ach, ik ben niet helemaal onschuldig: ik heb haar met de ijsheiligen zitten pesten. Dat ik meer in Jan Pellenboer geloof dan in een stel schijnheiligen.

Maar soms....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...